1

Min 1303 hoppar fram när man släpper gasen i låga hastigheter. Trycker man ner kopplingen går ju motorn jämnt. Förgasaren är ny då den gamla läckte tjuvluft i spjället . Förgasaren är bara fabrikinställd. Nån som har tips .Tändning och ventilspel är justerade.

2

Hejsan! Hade liknande problem nyligen men på en insprutsmotor.

Är det hela tiden eller enbart vid varm motor osv?

Testat nya tändkablar och tändstift?

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

3 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-24 11:59:11)

Ja just det, tändstift? Tändkablar? Rotor? Och glöm inte kondensatorn!
Även gamla tändspolar kan få fnatt när dom blir varma.

Men om nya förgasaren bara är grundinstäld kanske du skall börja med att öppna upp blandningsskruven något varv till att börja med.

Då har du ställt tändningen på 7,5 graders förtändning? Ja det funkar oftast bra på sprillans nya motorer, min erfarenhet säger att man får justera detta till omkring 10 grader, eller där motorn går lugnt och fint på alla varvtal.

Gamla fördelare kan vara slitna också, kolla att du har 0,4mm gap mellan brytarspetsarna vid alla fyra öppningarna, det kan skilja någon tiondel om fördelaren är sliten, det kan också vara axiellt eller radiellt glapp i fördelarens axel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Fördelare och kablar är nytt likaså brytare. Av någon anledning satt luft slangen från fördelar locket på insuget istället för på förgasaren.Skiftade och nu går den jämnare men bör nog justera på förgasaren.

5 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-24 21:45:14)

Ok, så kan det vara, nu är det "negativ luft" i denna slang, många säger vakuum, och så står det i reparationshandboken också, men för att vara aspbergig så är det snarare ett undertryck, som då skall påverka eller justera förtändningen under accelerartion och vid olika belastningar.
På dessa motorer lever fördelaren och förgasaren i symbios med varandra.
Jag skulle nog börjat med att vrida fördelaren några grader åt ena eller andra hållet medan motorn går på tomgång och fixera den där tomgången är som högst. Sedan justera tomgången på förgasaren och provköra. Funkar inte det så öka på bränsleblandningen genom att skruva ut blandningsskruven något varv.
Passa nu också på att skärskåda "vakuumslangen" så att den inte har några torrsprickor och läcker, som du förstår är det ganska känsligt här, då bara skillnaden i undertryck mellan förgasaren och insugsröret kan få motorn att gå orent.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."