1

Hej,

Torkararmarna på min Ghia 65 är trötta. De är av typen som hålls fast av en stoppskruv. Har bara en liten fånigt fjäder. De nyare armarna som sitter med splines är ju lite bättre. Nån som vet om någon arm från T1 som kan vara acceptabel? Såg i en måttuppgift på 285 mm för Ghiaarmen (inte mätt själv).

Då får man byta axlarna också. Borde inte var något problem.

Har sen tidigare en nyare (12V) T1 torkarmotor. Då fick jag förlänga svängarmen.

Någon som vet mer eller kanske rent av provat.

Tjingeling.

2

Det finns torkararmar till båt som passar, kommer från en firma som heter Roca, finns i både rostfritt och svart. Dock är dess huvud i aluminium och det är lätt att dra sönder gängorna till låsskruvarna.
Till typ 1 finns det några olika varianter, jag har just nu hela torkarmekanismen till en 1302, och där är det nånstans cc 40 cm mellan axlarna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-16 09:09:55)

http://www.hjertmans.se/image?path=Articles/5435-910/5435-910.jpg
http://www.hjertmans.se/image?path=Articles/5436-28/5436-28.jpg
http://www.hjertmans.se/produkter/motor … utetorkare
Jag kollade Hjertmans hemsida, den firman har ju butiker på flera ställen och postorderförsäljning.
Den övre rostfria torkararmen ser väl mest "vw-lik" ut, den har ju en ordentlig spännskruv, och man kan ju dra åt om axeln ordentligt. Dessvärre passar bara den enklaste typen av torkarblad.
Den undre svarta modellen använde jag på en Beach-Buggy, jag valde den för att man kan vinkla den översta delen, och denna arm är justerbar i längdled. Men som du ser å är det små insexskruvar till fastsättningen. Jag borrade en liten anvisning i axeln och i adaptern så då sitter armarna stadigt på axeln.

4

Hej.

Båt var en bra idé och rostfritt låter fint. En firma med tema, har motsvarande på sin båtavdelning. Dock saknas bussningen på bilden, om man vill sätta armen på äldre torkaraxel. Splinesvarianten passar inte alls, då VW har genomgående axel och en mutter utanpå (tror jag).

Alternativet är att nyttja några T1-delar. Lite okunnig, men visst har 1302 splines på torkaraxeln. Tror man får slöjda en del själv för att modernisera Ghia, då det är 48 cm drygt mellan axlarna.
Hur långa kan armarna vara där (olika hö/vä).

5 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-19 06:03:12)

1302 och 1303 har en konisk axel med splines med mutter högst upp. 1303 hade ju den välvda rutan och ganska brett mellan axlarna.
Innan jag bytte hade jag 60-tals mekanismen och de svarta armarna där jag dessutom hade kortat armarna litet. Sedan 1302-mekanism med tillhörande torkararmar, men med den yttersata vinklingsbara delen av den svarta armen.
Anledningen till bytet är att 1302 (och 1303) har en mycket bättre motor, och dessutom 12v.

Ghian har väl en välvd ruta också..? Då kanske 1303-grejer passar..? Jag kan ge dig ett cc-mått senare i eftermiddag, jag har en sån mekanism liggandes.

6

Hej,
Jo, Ghiarutan är välvd, men rätt liten. Tror mer på att någon 1302-arm (hö el vä) ev skulle passa.  Ghian har lika armar hö/vä. Räknar kallt med att få göra en egen monteringsplåt och fixa till "stötstängerna". Till T1 finns ju reservdelar att köpa, men jag hittar inga måttuppgifter.
Dumt att köpa grejor, om de inte passar. Vet ju inte om idén är genomförbar.

7

Vi pratar nog om litet olika saker, jag pratar om hela mekanismen, och du om själva torkararmarna. Rocas båttorkararmar är ju justerbara i längsled. Möjligen är Biltemas det också.

Mekanismen till 1302 har cc måttet 40cm mellan axlarna, och är mest avsedda för en plan vindruta.
1303s mekanism har utåtvinklade axlar, jag glömde mäta, men uppskattningsvis cc 50 cm mellan axlarna.

8

Vill fixa till något bra.

1. Tror de nyare axlarna med splines är bättre.
2. Att borra till en ny monteringsplåt som inte syns känns överkomligt
3. Tyvärr passar inte båttorkararmarna på dessa (justerbara i rostfritt är annars perfekt)
4. Vet du eller ngn annan hur långa 1302 armarna är (T1 1500 är nog också splinade)?

Det är bra att veta om det finns någon arm som passar dugligt, man kanske kan slippa att skarva som du gjorde.

9

Kan man inte bara byta till de senare splinesade torkaraxlarna plus matchande Ghia torkararmar?

10

HenrikL skrev:

Kan man inte bara byta till de senare splinesade torkaraxlarna plus matchande Ghia torkararmar?

Om man har tur är det samma dimensioner på axelhylsorna om på lederna.
Men man har sällan tur...
Jag tror att det är olika typer av leder.

11

Vet inte hur det är på Ghia, men på min f.d. Typ 3 1968 gick det att byta torkaraxlar och armar till de splinesade som kom på 70-talet. Passade bolt-on och gav enormt mycket bättre torkare än de slitna originaldelarna.

12

Precis vad jag hoppas på Henrik.
Men då gäller det att det finns någon arm som passar. Känns onödigt att köpa alla fyra 1302/1303 armar bara för att mäta dom. Ghiaarmen är 285mm.

Passar ingen kanske det får bli ihopskarvat med en halv båttorkaren enligt Björns tips.

Ja, hur långa är 1302 och 1303-torkararmarna? Någon som sett uppgifterna?