1

Jag försöker bygga elsystem på min Ghia. Nästan allt var utrivet när jag köpte den..

Idag kollade jag på framljusen.
Hur är det när man har fotomkopplare till hel/halvljus? Kör man utan ljusrelä då. Jag kom inte på nått bra sätt att koppla relä tillsammans med fotomkopplaren ICQ/ab den är ju växlande i sig själv.
Jag hittade några amerikanska elscheman på nätet, och där var inget relä, men där var mycket annat som inte stände, så jag blev lite osäker.

Nån som har ett svenskt schema på en 50tals typ1?

Om jag kör utan relä. Dvs från ljusomkopplaren till omkopplaren och en utgång till halvljus och den andra till helljus, behöver jag grövre kablar då?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2 Senaste redigerad av ma-rkus (2011-06-20 21:58:09)

När det sitter en fotomkopplare så är det inget relä. som du säger så är det den som växlar strömmen mellan hel och halvljus ICQ/ab

det här till en typ1 60tal men kollar du där så står det var det är för grovlek på kablarna med. (6v)! ICQ/ad
http://www.vwtyp1.com/teknik/elschema/VW%2062-65.jpg

3

i min 56a sitter det 2 relä eftermonterade, dom e helt enkelt styrda av fotomkopplaren så spänningen till ljusen  går inte över  brytaren..
min far sa att det blev mycket bättre ljus då..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Utan tvekan mycket bättre att låta fotomkopplaren styra två relän, alternativt bara ett växlande relä (använd bara en utgång från fotisen)
Du slipper då spänningsfall över den gamla fotomkopplaren och kan dra kortare matningsledningar till lyset, mao mycket högre spänning över glödlamporna=bättre ljus ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

5

Piraten skrev:

Utan tvekan mycket bättre att låta fotomkopplaren styra två relän, alternativt bara ett växlande relä (använd bara en utgång från fotisen)
Du slipper då spänningsfall över den gamla fotomkopplaren och kan dra kortare matningsledningar till lyset, mao mycket högre spänning över glödlamporna=bättre ljus ICQ/ab

Ja,även med en ny fotomkopplare så skulle jag rekommendera relä/relän.

6

Då måste jag ju dubbeltrampa för att växla till helljus ICQ/ab

Jo, det får nog bli relästyrning. Ska fundera på bästa lösningen.

Tackar för hjälpen

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Jag kollade i mina verkstadshandböcker och trots att ghia finns med i den äldre boken så fanns inget kopplingschema... I den nyare boken (1960-) har jag ett schema till just 1960. Jag har fotomkopplare i min ghia 1960. Trots att jag rotade med elsystemet hyfsat nyligen minns jag inte hur det såg ut på reläfronten men jag tror att det bara fanns 2st reläer, ett till tutan och ett till blinkersen... Huruvida min är original vet jag ju inte, men den har iallafall ett vad jag bedömer hyfsat orört elsystem.

Om det är av intresse så kan jag scanna och maila 1960 års kopplingsschema.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Nejdå..fotomkopplaren är som ett hand(fot) drivet växlande relä:)
Använder Du den ena kontakten till att styra reläet så skiftar det också varje gång Du trampar på knappen:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

9 Senaste redigerad av johan_l (2011-06-21 21:13:37)

Ps. till Typ 1 bubbla har jag flera scheman även för 50-tal Ds.

På thesamba finns fö. schema för ghia 58, det är ju ganska nära iallafall... en svensk ghia skiljde väl inte så mkt mot en US, för en bubbla var skillnaden större...

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringghia.php

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

Johan - Det hade varit intressant att se ditt elschema. Du får gärna scanna in det.
Jag har inte kommit till tutreläet ännu ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

11

Jag fixar inscanning men blir inte ikväll... Men före midsommar ska jag väl klara, skrik till om du har bråttom för då kan jag nog klämma in det raskare...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12

Det är inte brått, ta det när du kan.

Jag är bara glad att du vill fixa det ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

13

varför 2 relä..vet inte har inte forskat.. detta gjordes på 60 talet..kanske ett /lyse.. ICQ/ab

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

michaelth skrev:

varför 2 relä..vet inte har inte forskat.. detta gjordes på 60 talet..kanske ett /lyse.. ICQ/ab

Visst kan man ha 2 relän, ett till varje lyse om man så vill ICQ/ad , men det är nog ett till hel- och ett till halv-ljus i detta fallet, om man nu vill bespara "båda sidor" av den gamla ljus(fot)omkopplaren.
Default/hmm Men använder man växlande relän behövs ju inte 2 (om man nu inte vill ha ett till varje lyse), fast med växlande relä måste "30" matningen då gå via lyseknappen (på/av) annars kan man inte stänga av halvljuset, dvs om det är kopplat på "87a".
Men givetvis kan man också använda sig av "riktiga" ljusrelän som är för hel/halvljus och styra det/dem med fotomkopplaren och lyseknappen på brädan ICQ/ad

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

15

ett enkelt el schema kanske ?? "handy"

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16 Senaste redigerad av Handy (2011-06-25 23:25:46)

Börja med att studera elschema till din årsmodell så borde man se ganska tydligt vart man kopplar.
Duger det med schema från en 54:a typ1 så kolla denna länk:
http://www.vintagebus.com/wiring/bug-54.jpg
"j2" borde vara fotomkopplaren som är kopplad efter Ljusknappen. Utgångarna är Vit och Gul (kommer inte ihåg vilken som är hel- eller halv-ljus men det kvittar nu), låt dessa styra varsitt relä... som ger power till lamporna (fortsättningen på den gula och den vita kabeln), det kan vara trevligt att låta dessa relän mata säkringar till lamporna, alltså varje relä matar 2 säkringar, en till höger och en till vänster.
Här är en liten skiss:
http://i51.tinypic.com/1191q1w.jpg

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

17

Mycket bra schema Handy!

Helt klart ett fall för "How to´s" tråden.

18 Senaste redigerad av johan_l (2011-06-26 13:19:04)

Har inte laddat upp filer förut, men provar så här...

Vart inte superupplösning när jag scannade, trodde filen skulle bli för stor då... jag kan prova igen om det inte funkar...

Ska du bara kolla hur det är kopplat funkar det nog, men ska du i med ett nytt elsystem och vill se alla beteckningar / areauppgifter så scannar jag givetvis en ny och mailar dig!

Post's attachments

Attachment icon ghiael.pdf 327.23 kb, 21 downloads since 2011-06-26 

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

19 Senaste redigerad av Johan W (2011-06-26 15:18:41)

Lite stor för att synas direkt Default/hmm
Prova att spara den som jpg

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

20

Vilken årsmodell var sista schemat ifrån?

21

1960...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

22

Johan W skrev:

Lite stor för att synas direkt Default/hmm
Prova att spara den som jpg

var 3 sidor och scanprogrammet sparade i PDF automatiskt...  ICQ/ad

gillar personligen PDF mera då det är enklare att skriva ut... men sämre på forum förståss...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

23

Tackar för det Johan. Det ska nog gå att koppla efter, jag har ju lite andra scheman att ta kabelarea och nummer ifrån.

Och tack till Handy för den tydliga skissen, så borde jag nog koppla ljuset för att få så bra ljus som möjligt.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

24

lasslo skrev:

Tackar för det Johan. Det ska nog gå att koppla efter, jag har ju lite andra scheman att ta kabelarea och nummer ifrån.

Och tack till Handy för den tydliga skissen, så borde jag nog koppla ljuset för att få så bra ljus som möjligt.

Varsågod :-)  Det finns givetvis andra sätt att koppla på men detta är nog det enklaste och dessutom är alla lampor säkrade oberoende av varandra. Men grundtanken, det är som du sa "för att få så bra ljus som möjligt"

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand