1

Växelströmmare.
Ny generator.
Lampan lyser första 5-6 minuterna vid kallstart.
Under denna tid laddar inte generatorn.
Sedan slocknar lampan, och generatorn laddar som den ska.
Ideéer vad det kan vara?
Vore det kortis skulle den väl inte fungera alls, är det glapp skulle den fungera då och då..
Nu laddar den ju perfekt, förutom att det tar  några minuters körning..
Får väl ta loss den efter midsommar och lämna in på kontroll, eller reklamera om den är defekt..
Kör till västkusten idag  ICQ/ab  och tar med en extra i fall att...

2

Kolla drivremmen, du hör om den slirar.
Tänkbart är att du tömmt batteriet en hel del under kallstarten, och då går generarorn tungt och börjar slira när den skall ladda upp allt som startmotorn dragit ur. Att kontrollampan lyser behöver inte betyda att generatorn inte laddar någonting, det kan betyda att den laddar för litet, men ändock så mycket att den kommer ikapp efter 5-6 minuter. Men det känns inte alls bra, jag håller med dig!
Innan du reklammerar så skall du kolla anslutningarna på batteriet, och om du har extern regularor, kollar du där också. Och om du nu har extern regulator så kan det vara så att den nu lämnat in en avskedsansökan i och med dessa symptom.
Det finns kol även i växelströmmarna, och dom kan ha en dålig anläggningsyta mot släpringarna, kolla även dessa.
Men börja med drivremmen och anslutningarna!
Nä, jag skulle heller inte givit mig av på långresa utan resevgenerator när du har detta symptom, hoppas du slipper byta efter vägen!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Björn J. skrev:

Kolla drivremmen, du hör om den slirar.
Tänkbart är att du tömmt batteriet en hel del under kallstarten, och då går generarorn tungt och börjar slira när den skall ladda upp allt som startmotorn dragit ur. Att kontrollampan lyser behöver inte betyda att generatorn inte laddar någonting, det kan betyda att den laddar för litet, men ändock så mycket att den kommer ikapp efter 5-6 minuter. Men det känns inte alls bra, jag håller med dig!
Innan du reklammerar så skall du kolla anslutningarna på batteriet, och om du har extern regularor, kollar du där också. Och om du nu har extern regulator så kan det vara så att den nu lämnat in en avskedsansökan i och med dessa symptom.
Det finns kol även i växelströmmarna, och dom kan ha en dålig anläggningsyta mot släpringarna, kolla även dessa.
Men börja med drivremmen och anslutningarna!
Nä, jag skulle heller inte givit mig av på långresa utan resevgenerator när du har detta symptom, hoppas du slipper byta efter vägen!

Drivremmen slirar inte.
Den laddar inte då lampan lyser, tar jag bort ena polen stannar motorn.
Anslutningarna ok.
Får kolla regulator, om den är extern eller ej.
Har för mig det sitter en fyrkantig låda nära torpedväggen, kan kanske vara den.
Återkommer ICQ/ab

4 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-18 14:33:36)

Ok.
Så illa.
Om generatorn har fyra anslutningar en skruv B+ och tre flatstiftshanar, DF, D+ och D-, har den en extern regulator nånstans, långt in till höger, tror jag, i motorrummet, javisst en liten fyrkantig låda av aluminium.
Om du har tur kan det kanske räcka att rycka litet i kablarna och spruta på nån kontaktspray på anslutningarna.
Någorlunda samtida och senare volvosar och saablar liksom många andra europeiska bilar med boschgenerator har likadan regulator, om du nu skulle råka på någon sådan på skroten.

Om den bara har två anslutningar en skruv, B+ och en flatstifts D+ så har den en inbyggd regulator.
Båda typerna av regulator finns att köpa som reservdel, eller snarare som ersättningsdel.
På de med inbyggd regulator är denna hopbyggd med kolen.

Vanligt fel annars är att generatorn inte laddar för att kontrollampan är trasig eller bortkopplad, men inte i ditt fall.

Det är nämligen så att innan generatorn börjar att snurra måste man hjälpa den att bygga upp ett magnetfält inuti sig, detta sker genom att mata den roterande spolen D+ med en svag ström genom kontrollampans glödtråd.
Kontrollampan får plus via tändningslåset, sedan jordas denna genom fältspolen, kontrollampan tänds, den lilla strömmen som då flyter genom spolen räcker för att bilda ett litet magnetfält inne i generatorn, när den väl kommer igång så bildas detta magnetfält internt med hjälp av laddningsregulatorn, D+ blir då positiv, och kontrollampan får plus från två håll och då slocknar den.

Regulatorn skall då sedan styra strömmen genom fältspolen via DF och D+, och jordas i D-. Genom att hela tiden känna av hur mycket ström som passerar ut och tas emot av batteriet, reglerar regulatorn magnetfältet så att rätt laddström hela tiden lämnar B+.
(Det låter kanske enkelt men vänta tills jag förklarat  ICQ/ad )

-Jag skriver detta så att du kan fundera själv när du sitter bakom ratten på väg mot "Bästkusten" så kanske nån annan kontrollampa hos dig själv tänds, och du kan lösa problemet...

Blinkersens båda kontrollampor och oljetryckskontrollampan får plus gemensamt med laddningslampan, rent fysiskt minns jag inte hur det ser ut i instrumenthuset på bussarna, men i typ1 sitter dessa tre lampor ungefär "klockan 6" i hastighetsmätarhuset och försörjs då av en kabel gemensamt till tändningslåset, men jordas på tre olika sätt...

En enkel skiss:
http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image.jpg1_zpslxw23y6j.jpg
Den understa bryr du dig inte om, den är till likströmsgeneratorer.
DF, D+ och D- är både på generaton och på regulatorn anslutna med en trepolig multikontakt, om den är trasig går det bra med tre parallella kablar med vanliga flatstiftshonor, observera dock att anslutningarna har en annan inbördes ordning eller placering på generatorn och på regulatorn.

5

Björn J: tack för en fantastisk förklaring.
Detta älskar jag med boxerville.
Fullt av kompetenta människor med en vilja att hjälpa likasinnade med motorintresse.
I sista stund blev det Österlen istället.
Men vi körde 90 mil utan minsta problem.
Ska ta tag i generatorfixet nu.
Betydligt lättare nu när jag fått din förklaring.
Igen, tack!

6

Det kan ju vara fint på Österlen också, och jag tror ni hade bättre väder där ICQ/ab
Föralldel, lika roligt att hjälpa till, trevligt med uppskattning!