1

Kanske en nördig fråga i ett ämne där de flesta provar sig fram, men:

Vad är lämplig kraft på en returfjäder i ett dubbelförgasarlänkage? Å ena sidan vill man att förgasarna stängs snabbt och ordentligt när gasen släpps, å andra sidan vill man skona pedalställ/wire/vadmuskler från för höga krafter. Någon som utrett ämnet?

2

Det är nog bara att prova sig fram om vad som fungerar och känns bäst. Lite motstånd i pedalen bör man nog ha. Och även så pass stark kraft i fjädrarna så att spjället/n orkar att dra sig tillbaka vid gassläpp, så att de inte "hänger" sig på halva vägen.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

3

Är nog bara att prova sig fram, på mitt hembyggda "10hk till" länkaget använder jag original fjäder o plåtrör o de funkar bra.