1

Hej,

Funderar på att byta ut min befintliga Reko släpvagn mot en släpvagn av kombimodell, dvs en släpvagn som ser ut som en släpvagn men som även kan lasta en bil.
Dock är jag inte intresserad av en regelrätt biltransport trailer utan tanken är att släpet för det mesta ska fungera som ett vanligt släp till sopstationen eller bygghandeln, vill därför inte att släpet ska vara en jättemakapär som inte går att köra in på bygghandel etc.

Har kollat runt lite på nätet och fastnat lite för ett nytt CO-släp med totalvikt på 3000 kg, lastvikt på 2428 kg och invändig lastyta på 1,97x4,0 meter. Släpet finns även i en variant på 4,9 meter flaklängd.
Släpet är dock inte tippbart utan bil körs eller winschas upp med hjälp av ramper som förvaras i fack under släpet.
Att få plats med en bubbla på flaket är ju inga problem, inte heller viktmässigt. Mer orolig för vinkel och ramper med tanke på att bilen är sänkt.

SM-Släpet har en tippbar kombivariant med kortare ramper, är det lättare?
Vad kör ni för släp och har ni några tips i djungeln av släpvagnar?
Totalvikter är inga problem då jag både har en stark dragbil och BE kort.

Tacksam för lite tips.

Mvh
Göran

Volkswagen 1300 - 66
Volkswagen 1303S - 73
Volkswagen Typ 1 Soltak - 59

2

Bullandobo skrev:

Hej,

Funderar på att byta ut min befintliga Reko släpvagn mot en släpvagn av kombimodell, dvs en släpvagn som ser ut som en släpvagn men som även kan lasta en bil.
Dock är jag inte intresserad av en regelrätt biltransport trailer utan tanken är att släpet för det mesta ska fungera som ett vanligt släp till sopstationen eller bygghandeln, vill därför inte att släpet ska vara en jättemakapär som inte går att köra in på bygghandel etc.

Har kollat runt lite på nätet och fastnat lite för ett nytt CO-släp med totalvikt på 3000 kg, lastvikt på 2428 kg och invändig lastyta på 1,97x4,0 meter. Släpet finns även i en variant på 4,9 meter flaklängd.
Släpet är dock inte tippbart utan bil körs eller winschas upp med hjälp av ramper som förvaras i fack under släpet.
Att få plats med en bubbla på flaket är ju inga problem, inte heller viktmässigt. Mer orolig för vinkel och ramper med tanke på att bilen är sänkt.

SM-Släpet har en tippbar kombivariant med kortare ramper, är det lättare?
Vad kör ni för släp och har ni några tips i djungeln av släpvagnar?
Totalvikter är inga problem då jag både har en stark dragbil och BE kort.

Tacksam för lite tips.

Mvh
Göran

Jag har ett SM - släp som är reggat till 1500kg. Inte för stort för att åka till återvinningen med och lastar en folkvagn lagligt. Mycket nöjd med den.

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74