1 Senaste redigerad av BloodyZebra (2015-06-16 18:28:40)

Hallå alla glada glidare!

Jag skulle behöva lite hjälp av er kunniga människor!

Mitt problem är att min bubbla med en ad1600 överladdar!
Går upp i ca 16-17 volt vid gaspådrag men ligger på 13 på tomgången!

Felet uppstod:
Var ute och gled landsväg, funkade fint förutom att det smattrade i orginalrelät till och från.
Men laddningen när det inte klickade så man blev tokig var ca 14v.
Stannade i ett par timmar och sen när ja åkte iväg så skrek det högt om
remmen pga att laddningen va så hög att det tog "stopp"!?
Kopplade loss DF och körde hem dom 15km ja hade kvar...

Detta har jag gjort:
Började med att byta regulatorn under sätet, den klickade hela tiden som En maraccas så den var helt klart trasig!
När det inte fungerade så trodde jag att det var fel på den jag köpte så jag bytte till en ny igen men fungerade inte ändå!
Då köpte jag en beg generator och har nu monterat den men den beter sig exakt likadant så jag antar att det inte var fel på båda generatorerna!?

Något jag inte tycker är skumt är att min DF på relät visar ca 12v vid 3000 varv och den lindningen som sitter på baksidan vid df på relät blir brännhet! Men på tomgång så visar det 5v och laddningen är då ca 13volt som det ska!

Har ja sån oflyt så att båda generatorerna är trasiga på samma konstiga sätt och ger för hög ström till df? Eller är min regulator fel?
Har hållit på i flera veckor nu så behöver verkligen hjälp!!

Hjäääälp!

Post's attachments

relääää.jpg, 87.51 kb, 720 x 960
relääää.jpg 87.51 kb, 158 downloads since 2015-06-16 

2 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-16 20:50:17)

När du skriver att du har en AD-motor tar jag för givet att du har kvar original likströmsgeneratorn. AS-motorerna hade en växelströmmare.

Ingen större ide att mäta på DF (=dynamo field) bättre att mäta på D+ på generatorn, där kan det gott vara bortåt 18-19 volt, men det bösta är att mäta SPÄNNINGEN på B+ efter regulatorn, eller direkt över batteriets poler. Det sägs att 13,9 volt är optimalt under laddning.

-Gör som så att du kopplar en volteneter, multimeter inställd på max 20 volt eller liknande likspänning över batteriet, vad visar den med motorn avstängd? Vad visar voltmetern då motorn är i gång?

Laddningsreläets uppgift är ju att slå ifrån då laddningsspänningen blir för hög, och slå till då spänningen sjunker. Kolla att alla anslutningarna verkligen har kontakt, samt att de båda polskorkrna på batteriet sitter fast, maraccassymtomen kan tyda på glappkontakt.
Sedan det där reläet, är det verkligen avsett för VW/Bosch generator?

Du skall också kolla vad som händer mellan kolen och kollektorn i generatorn, har skall det vara en ytterst liten gnistbildning, om du har ett fyrverkeri här skall du byta kolen och göra ren kollektorn. Om plastlocken finns kvar på generatorn får du ta av dessa och kolla. Även detta kan få laddningsreläet att spela maraccas eller annat rytminstrument    ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av BloodyZebra (2015-06-16 21:05:47)

Där jag har mätt upp 17v är på batteripolerna.
Relät/regulatorn har samma nummer som orginalregulatorn och är en ersättningsregulator.
Det kommer någon liten blixt då och då i generatorn men inget som ser allvarligt ut!

Det jag oroar mig för är att regulatorn får in för mycket ström på df och därför "öppnar" mer än den egentligen ska? Regulatorn blir som sagt kokhet på den ingången.

Är även orolig dör att det i generatorn kan vara kortis mellan df och d+, för i mitt lilla elokunniga huvud så skulle det få df att rusa som den gör vid gaspådrag isf!? Eller tänker jag fel?

Tack för svaret!

PS. Är min första luftkylda så jag har tyvärr ingen aning om detta med nummer och namn på motorer och vad som satt på vilken, så jag skrev bara det jag visste! ICQ/ab

4

Om du mäter med en ohm-meter mellan B+ och DF skall du få ett lågt värde, som man kan misstänka vara en korslutning, men det skall vara så.
Försäkta dig om att du kopplat kablarna rätt vid reläet. Reläet är kopplat i serie med fältspolen, DF och känner av att ström passerar då öppnar det upp till batteriet. Reläet styr generatorns laddningsspänning genom att reglera strömmen i fältspolen, ja enket uttryckt. Det är alltså en del skillnad i spänning och ström, som äpplen och päron.

Tänk dig en trädgårdslang där flödet genom slangen motsvaras av strömmen i en elektrisk ledning, och vattentrycket motsvarar spänningen. En generator fungerar så att man låter en spole rotera inuti ett magentfält. I detta fall byggs magentfältet upp i fältspolen genom att regulatorn pytsar ut spänning stötvis. Relet hindrar också att bakström från batteriet inte når generatorn, i såfall skulle den bli en elmotor som förbrukar batteriet.
På dessa generatorer är fältspole och ankaret eller rotorn seriekopplade.

Jag har aldrig råkat ut för det själv, men det kan hända att fältspolen blir felmagnetiserad. Och det sägs att man kan koppla generatorn som en elmotor, och köra den så i några sekunder, för att få det rätt och riktigt igen, förutsatt att man tar bort drivremmen... Men jag känner att jag är ute på hal is litet här, då jag aldrig själv praktiserat detta. Jag väljer aktivt att göra mig av med likströmmarna och samlar på mig växelströmsgeneratorer istället.

Det vanligaste felet är ju att man inte får ut nånting ur generatorn eller ur laddningsreläet.
Att det blir hett tolkar jag som en felkoppling, om du kollar den parallella tråden "växel eller likströmsgenerator" så har jag där lagt in en enkel skiss på hur olika generatorer kopplas, kolla den!
Kolla också reparationahandbokens avsnitt om bilel och generatorer:
http://vwfiv.se/Repbok/11-Elsystemet.pdf
Här står det inledningsvis också en del om sambandet mellan ström, spänning och motstånd.

5

Ok jag ska prova att mäta motståndet mellan B+ och DF!
Vad ska motståndet vara? Vad anser man vara lågt?

Jag är helt säker på att jag kopplat allt rätt då jag inte är helt nybörjare och jag har även koppalt loss och gjort om allt flera ggr för att det ska va 100 rätt!

Jag får fortsätta att leta fel bara! Kan ju va så att man har sån otur att båda generatorerna har samma kryptiska fel!

Tack för snabba svar!

6

Jag har ingen siffra på det, gissningsvis mindre än 100 ohm. Du kan ju själv mäte på,de båda generatorerna du har och se om det är någon skillnad...

Koppla som reparationshandboken visar på bild 173. Alltså koppla bort batteriet på B+ och koppla in plus på instrumenent där isället, vad får du då?

Jag har ju visserligen haft fel förr, men jag har svårt att tänka mig att generatorerna båda är trasiga. Detta eftersom trasiga generatorer ger för låg spänning, eller oftast ingen spänning alls.
Uppenbarligen har du ju en del spänning, och ström ut, så felet ligger nog annorstädes, men mät enligt bild 173, hur många volt får du då? Sedan kan du gå vidare och mäta enligt bild 174 och berätta vad du fick för resultat.

Då laddningsreläet blir ordentligt varmt tror jag du har någon form av effektförlust över reläet, det skall man inte ha, om det är rättkopplat så känns det som om något är fel här. Men det är å andra sidan svårt att råda på detta sätt i ett forum, det hade varit lättare att se det själv på plats.

7

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image.jpg1_zpslxw23y6j.jpg
Här är skissen jag skrev om ovan.