Söker efter ett växelhus till en johnson 50hk -89
Motorn heter: johnson aj50tlcec och har lång rigg. Har sökt på nätet,men hittar inget. Har någon en 50-60 hk utombordare med lång rigg kan även detta vara intressant.
tror det är mariner som har samma växelhus så ökar ditt sökområde lite.
Mariner, ja kanske, men Evinrude vet jag definitivt var en systermotor till Johnson i samma koncern.
Stämmer att evinrude är "samma" motor,det vet jag,men har ändå inte hittat något. Har hört att detta växelhus endast fanns -89 till ca -91... Vet inte om det stämmer. Jag köpte denna motor i början av 90 talet,då den endast gått en säsong. Farbrorn som ägt den hade tappat ur växelhusoljan på hösten, men glömde fylla på vid sjösättning på våren... Köpte motorn billigt i tron om att det var hyfsat lätt fixat, då farbrorn inte var någon "skruvare" Tror han visste hur svårt det var att hitta ett nytt växelhus...
Enklast hade väl varit att köpa en annan motor på 50-60hk,men känns ju tråkigt att behöva skrota en motor med så få gångtimmar...
räcker det inte att byta lager om den är körd utan olja......borde inte vara nå problem att hitta skf prylar som passar...
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
tror det är mariner som har samma växelhus så ökar ditt sökområde lite.
Beroende på så är Mariner samma som antingen Yamaha eller Mercury. OMC är Johnson eller Evinrude.
Kolla med Marinhallen i Eskilstuna.
Ali G
räcker det inte att byta lager om den är körd utan olja......borde inte vara nå problem att hitta skf prylar som passar...
Det ända som går att rädda är själva huset, resten är skrot...
upp till 45hk så var Mariner Yamaha och över det så var det Mercury....hur det är me den frågan idag vete gudarna
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
så var det, länge sen man höll på och skruvade båtmotorer.