1

Har länge sett ett utökat behov av förvaring fram i kupén och hos bussarna verkar det väldigt ovanligt med dessa benknäckarhyllor. Men när jag surfar in på Paruzzis hemsida ser jag att de har två varianter av den klassiska bambuhyllan och en i plast. Nog för att jag aldrig handlat hos Paruzzi, men när tanken på en benknäckarhylla som den de har av plast satt sig, så gillar jag den mer och mer.

En bay är ju "plastig" jämfört med splitten och plastvarianten har både ett lägre pris och till synes smartare struktur med förvaringsfack, så den borde passa in rätt bra i inredningen, men hur är den i kvalitén? Jag menar plast finns i många olika former, är det en "bra plast", eller en plastig plast? Det står "(ABS)" på hemsidan, men hur håller den i längden?

Jag förstår att det kanske inte finns något erfarenhetsbaserat utlåtande, då jag aldrig sett denna modell live och den torde därför vara rätt ovanlig. Men vad säger ni, hur är kvaliten och vilken hade ni valt? Den klassiska bambuhyllan har alltid känts lite mal placé i en bay, men denna plastvariant, känns mer originallik, eller?

Plast:
http://www.paruzzi.com/images/mega20546.jpg

Bambu:
http://www.paruzzi.com/images/mega20548.jpg

Det som gör mig lite orolig för plastvarianten är; "Levereras utan monteringsdetaljer, två bultar med muttrar och brickor plus 4 extra skruvar är allt du behöver för att montera." Hur bra kan den tänkas sitta då? Känns som den borde sitta uppe med beslag för att få lite stadga, eller?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Tjenare Kee!
Jag har den där svarta plast varianten i min buss, o är nöjd med bärigheten på den. Nu har jag väl som mest "Lastat den" med två mindre bokhyllshögtalare o lite småkrafs, men det funkar bra. Har för mej att monteringen kändes lite vek, men går ju inte att komma ifrån att den sitter ju där än!   ICQ/ab

3

Åker med med dom och tycker samma funkar bra men monteringen va väl lite sådär, men funkar!

4

masen har sån plast i sin westy, riktigt praktiskt  ICQ/ab

5

Hur fungerar det att fästa den? Någon som har bilder på de? ICQ/ag

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

6

Kul med positiva erfarenhetsbaserade utlåtanden, trots monteringen. Men den är ju billigast och efter lite övervägande tycker jag nog att den passar bäst in också. Känns mest "originallik". Ska nog slå till på en sån när en annan artikel jag söker har kommit in på lager.

Även jag vore tacksam för bilder och inspiration på hur man fäster den!  ICQ/ab

7

Kan nån som har en hylla monterad knäppa kort hur det ser ut..
Ser ju så glest på paruzzis sida ! ICQ/ae ICQ/af

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

8

Jag har en i bambu, fick "modifiera" lite men tycker det blev riktigt bra. Jag är nöjd med den iaf! ICQ/ab

VW Latebay -77

9

Monterade en sån plast i min för ett par veckor sedan ! Passformen va väll som sagt lite så där men den ser bra ut iaf och fyller sin funktion ICQ/ab tänk på att om du har ventilations kanalerna som jag hade på dörrarna så måste du såga hörnen på den och göra egen fästpunkt !

10

Upp mä bilder då ! ICQ/ag

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

11

Ja bilder vore bra då jag också har kanaler att ta hänsyn till,så kan man se hur det blev.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

12

Ja hade ja kunnat med de så vore se inga problem ICQ/ad

13

Jag har haft plastvarianten flera år i min Westy. Vill minnas att det köptes från Justkampers och att monteringsdetaljer medföljde. Den kändes ruskigt plastig och vek innan montage men väl på plats fyller den helt klart sin funktion, skulle inte vilja vara utan den idag.

Post's attachments

image.jpg, 79.47 kb, 670 x 502
image.jpg 79.47 kb, 171 downloads since 2015-06-17 

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

14

Ser ut att inteferera med placeringen på luftkanalen,blir väl som vanligt att yxa till något eget,är ju inte kul att börja med att såga sönder något direkt.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

15

Jag monterade min hylla igår och det var inte så knepigt men i mitt tycke har den ganska dålig passform. Ena sidan fick jag ta av hörnet för frigång mot varmluftsröret, samt fila av en bit för frigång för varm- och kalluftens reglagevajrar. Fasar inför att fylla på bromsvätska framöver, hyllan hamnar precis framför påfyllningen! Default/yikes

Annars så är monteringen ganska enkel; jag gjorde tre borrhål, ett ute i hörnet vid dörren, ett där det redan finns en färdig gjutning i plasten längst fram, mitt på och ett ute vid "handbromspanelen". Framtill i chassiet monterades den med vanlig plåtskruv med bricka, vid handbromsspaken med genomgående M6 med mutter och brickor och trots den tveksamma proceduren att montera den så sitter den riktigt bra på plats och ser riktigt bra ut! I mitt tycke ser det bättre ut än bambu-varianten.  ICQ/ab

Näst blir till att montera barnsäng, återstår att se hur enkelt eller svårt det är utan instruktion och mått.  ICQ/ad

16

kee skrev:

Jag monterade min hylla igår och det var inte så knepigt men i mitt tycke har den ganska dålig passform. Ena sidan fick jag ta av hörnet för frigång mot varmluftsröret, samt fila av en bit för frigång för varm- och kalluftens reglagevajrar. Fasar inför att fylla på bromsvätska framöver, hyllan hamnar precis framför påfyllningen! Default/yikes

Annars så är monteringen ganska enkel; jag gjorde tre borrhål, ett ute i hörnet vid dörren, ett där det redan finns en färdig gjutning i plasten längst fram, mitt på och ett ute vid "handbromspanelen". Framtill i chassiet monterades den med vanlig plåtskruv med bricka, vid handbromsspaken med genomgående M6 med mutter och brickor och trots den tveksamma proceduren att montera den så sitter den riktigt bra på plats och ser riktigt bra ut! I mitt tycke ser det bättre ut än bambu-varianten.  ICQ/ab

Näst blir till att montera barnsäng, återstår att se hur enkelt eller svårt det är utan instruktion och mått.  ICQ/ad

Är det en hemmabyggd barnsäng eller en köpt?