Hej, fått tag på en 1300 motor som är trimmad till 1800 någoting cc, men finns ingen förgasare, så till frågan, vad ska jag köpa för förgasare? mvh
Kolla vad det är för storlek på ventiler. Weber 40-48:or är väl lämpligt annars.. och halsringar som är 4mm mindre än vetilsäte på insugssidan. Mkt hänger ju på hur du tänkt köra motorn med.. bubbla, buss, gata, strippen?
3 2015-06-15 18:44:59 Senaste redigerad av Svwerker (2015-06-15 18:45:29)
Trimmad till 1800 var en väldigt vag spec så det kan nästan vara vad som helst men förmodligen en 1835 men sen då? Hur långt är ett blått snöre? Är det bara större borr? Är det portat? I så fall hur mycket?Vad är det för kam? Det ger upphov till fler frågor än svar.
Kanske en uppsättning dubbla IDF40 (kanske 36, kanske 48, kanske något annat) kan funka men det är bara en gissning baserad på vad dessa motorer brukar ha.
Ali G
Bellskog, fråga tidigare ägare om han vet mer ingående vilka specifikationer det är så blir det lättare för världsmästaren att svara dig på frågan om kringutrustningen som krävs.
Ursäkta knapert med info, men vet inte nå mer själv, ska hämta i veckan å fråga mer då vad han har gjort. Men tack så mycke för svar! Kommmer återkomma med bättre info i veckan:) mvh
Kommer slänga i den i bruks72an:) t1
6 2015-07-30 14:52:05 Senaste redigerad av Gooks (2015-07-30 15:40:10)
Tar över den här tråden då jag köpt motorn av bellskog. (tack för en snabb å smidig affär förövrigt.)
Lite spec på motorn
AS block
1835 cylindersats
Nya toppar ej portade
Nya org. ventiler
Org. Kam
Nya vevlager och ramlager
Byggdes i början på 90 talet.
Men bara gått ca 50-100mil
Skulle vilja köra enkelförgasare på den.
Bubbla soltakare -59
SÅLDA...alldeles för många
What we do in Life, echoes in eternity
Eftersom du har originalkamaxel går det utmärkt att använda original Solex 34 PICT-3, jag kör själv 1914-motor med dito.
Liite bestyckningsändring kan man eventuellt få göra....