Lattjade runt och städade garaget idag inför fem veckor semester, där större delen kommer att tillbringas i garaget...
Kunde bara inte låta bli att snegla på superduperpuffran som stog där i hörnet...
I alla fall ett "grundämne" som jag hoppas kunna få fart på! Och i så fall - JAAA, till bussen!
Den är tillverkad för att snurra 2800 rpm och levererar i originaltillstånd runt 250 kusar vid det varvet...
Vad händer om man stressar på den med en "liten" turbo och dubblar varvtalet månne?
Med tanke på ursprungsändamålet, så är kvalitén HÖG och precisionen likaså, men det räcker inte... Vi moddar den lite tror jag...
Jag ska iaf inte flyga, vilket den är avsedd för från början!
Let me present Mr Franklin... en luftkyld boxersexa som inte går av för hackor... 5,7 liter råstyrka som jag hoppas ska kunna bli nått...
Kolvarna är av den lilla modellen - 117,5 mm...

Giggedy-Giggedy... Tror inte det skulle skada med ett par stålplattor (gördel) under cyllarna...
Även om det säkert håller ändå, så blir det nog bäst med både hängslen och livrem!

Grundprincipen är jäkligt samma som samtliga VW-boxrar...
Stötstänger och kammen under vevaxeln... vilket gör att den blir relativt "liten" när man slipper kamkedjehus på längden och kamhus på bredden...
Den är helt enkelt lika stor fysiskt som en Porschepuffra..

En kamaxel lång som en måndag... Typ 1-kam till vänster...

I nuläget är det bara förberedande rekning, så det blir inget snabbygge av den här, men ha tålamod gott folk!
Det som väntar på nått gott, väntar alltid för länge...