1

Flyttar själv på min fråga som en längre tid legat i den klass den ska ligga, men där får man inga svar, så då flyttar jag den hit o hoppas på bättre lycka här??

Vad är diametern på en bay huvudcylinder?

En splitt har ju 22,2 har jag för mej. Ska man gå upp i dimension då man bygger om till skivor, eller kan man rentav gå ner till 20.0?  Har hittat en bra kort cylinder med servoklocka som jag tänkte göra ett annat fäste för o sätta på orginalets plats på min splitt. Sen tänkte jag dra rostfria rör bak till motorn för vacuumet på insuget. Lätta att gömma i golvets balkar.

Ska det sitta någon strypning så att den bromsar mer fram än bak? Eller bromsar skivor mer än trummor "automatiskt" ?

Enligt CSP (som skivbromssatsen kommer ifrån) ska man använda en bay cylinder istället...men varför? Är det för att det kan kopplas i 2-krets eller finns det en annan anledning?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

2

Det är snarare så att det krävs högre pedaltryck för skivor än trummor. Troligen behöver du en reduceringsventil som gör att mer tryck går till frambromsarna. I reduceringsventilen ska det också vara en backventil så att inte bakre backarna går tillbaka för långt. En justerbar reducering vore kanske det bästa.

[

3

Vet du vilken dimension en bay cylinder har då?

4

Har för mig att bay cylindern släpper tillbaka vätskan snabbare än den äldre varianten...

West Coast Volks
Attitude is everything !

5

Snabb sökning på nätet säger 23,8 mm. Splitcylindern har säkert en motsvarande backventil i änden på kolven eftersom det är trummor runtom. Baycylindern som saknar denna (om den är  för modell med skivor fram) borde släppa tillbaka trycket snabbare.

[

6

Jag har också just kollat efter vilken huvudbromscylinder man ska använda om man ska köra med Porsche 944 skivor fram.

Om man gör sökningar på SSVC och theSamba, så verkar det faktiskt som att många kör med original splitbuss. Dom nämner i alla fall inte att dom har bytt HC då dom byggt om till Porsche 944 bromsar.

Nån reduceringsventil ska man nog inte behöva.

Herman i Gävle kör utan och han kör Porsche 944 fram på sin split -61. Han använder en HC till en bay utan servo. Han kom inte ihåg vilken årsmodell den var till.

7

Det kan mycket väl fungera. För mycket teori är aldrig bra så det är bara att testa ICQ/ag

[

8

Det finns i grunden två anledningar till att byta huvudcylindern,

• Originalcylindern är inte gjord för skivbromsar, den släpper som tidgare nämnts inte trycket lika snabbt som den nyare. Trumbromsarna har kraftiga fjädrar som trycker tillbaka kolvarna när man släpper trycket. Skivbromsoken har inga returfjädrar.

• Kolvdiametern i bromsoken är större och kräver då en huvudcylinder med större diameter för att inte pedalvägen ska bli för lång.

.

9

Är måttet mellan skruvhålen (cc) samma på en split som på en baycylinder (en för servo)...för om det är samma, så har jag hittat ett servo som passar.

Jag väntar hem mitt paket först innan jag handlar en cylinder.

10

Det är samma dimension på huvudbromscylindern från 55-79, 22mm, med oberoende om det är skivor eller trummor, så därför kan det ju vara värt att prova. Släpper den inte tillbaka oljan tillräckligt fort är det ju bara att byta.

De som har bromservo har en huvudbromscylinder som är 24mm.

Vill du ha bromsservo, så kan du nog ta en från en fyrkantsbuss. Vad är det för nån du fått tag på?

11

Jag har mätt fram att jag kan inte ha ett servo som är större än 22 cm i diameter, då tar det i hyttgolvet. Har man större, då måste man flytta cylindern neråt o då även förlänga pedalarmen nedåt, vilket i sej är korkat, för då får den en annan utväxling. Så det glömmer vi igen.
CC hålen på en splitt cylinder OCH en bay servo cylinder är samma, d.v.s. 63 mm

Har hittat ett servo på en Volvo 460 som är minde än 22 cm i dia och som har just 63 mm mellan bultarna. Jag fortsätter att labba med detta efter att skivbromsar o ok kommit på plats....så om detta servot kan funka, är fortfarande otestat.