Ja just det, ska det sitta någon form av tätning där? (1500-motor enkelport) 
Ska det sitta o-ringar mellan oljekylaren och blocket eller räcker det med packning?
1 2011-06-04 17:24:26 Senaste redigerad av Hasse 1 (2011-06-04 17:36:22)
Ja just det, ska det sitta någon form av tätning där? (1500-motor enkelport)
Ska det sitta o-ringar mellan oljekylaren och blocket eller räcker det med packning?
Det ska vara speciella tätningar som tätar när man drar fast kylaren.
På enkelportstoppar 13-1600 skall man ha en "ring" som finns i packningssatsen..ser ut som "rullad kopparplåt med fyllning" - men det går att silicona istället om man är lätt på handen...
Till oljekylaren är viktigt att man har rätt gummipackningar (och distansbrickor på vissa modeller) - finns 3-4 olika i packningssatsen.
Till 1500:an är de ganska tjocka, med en kant och man skall ha distansbrickor i aluminium under oljekylaren (? har jag för mig...;-)
Ok, tack för svaren. Det blir att beställa packning och tätningar då märker jag 
Det är inga firmor som har aluminiumbrickor till oljekylaren, vet någon om det verkligen ska vara såna under oljekylaren???
Det är inga firmor som har aluminiumbrickor till oljekylaren, vet någon om det verkligen ska vara såna under oljekylaren???
Det behöver inte vara alubrickor utan det går bra med stål.Viktigt att veta är att det bara på vissa motorer som det ska vara brickor.
Ja då kommer ju följdfrågan direkt, på vilka motorer ska det vara brickor ? 
Vad har du för millimeter på oljehålen i blocket vs. oljekylaren? 8 eller 10 mm?
/ P
Ghia 1968
10mm i båda två.
10mm i båda två.
Då behöver du inga brickor...bara rätt packningar.
Japp, precis som Stickan skriver. Du behöver bara 10 mm's ringarna. De brukar vanligtvis följa med i en packningsats.
/ P
Ghia 1968
Okey, bra då vet jag, tack för infon