1 Senaste redigerad av Banjo (2015-06-06 00:00:48)

Började igår märka av ett skrapande ljud som uppkommer när man släpper gasen och motorbromsar, tänkte först att det kanske kunde vara drivaxellagren som får otillräcklig smörjning då bilen är sänkt 1 hack, men jag såg att det var ett par droppar olja typ under oljetappningspluggen idag. Höjde upp och fyllde på, fick i ca 5dl vilket jag tyckte kändes mycket, ljudet försvann inte heller, men däremot såg jag till min förskräckelse en pöl under på ca 15 cm diameter när jag skulle flytta bilen förut, då hade jag kört ca 4 mil varav 1,5 landsväg och resten finglid i stan. Upplever även att bilen hugger till när man gasat upp och släpper gasen, gissar själv på dåliga bussningar till växellådan. Invändningar på detta får gärna lämnas.

Men. Läckaget. Jag har en böjelse för att tro det värsta, kan man spräcka lådan om man fått i för mycket olja eller finns det något säkerhetssystem för detta, typ som frostpluggar? Vet att det ska sitta 3 plastpluggar som MH skrev i annat inlägg, men fyller de den funktionen?
Jag börjar tröttna på alla problem nu, samtidigt som att jag är medveten om att den är 50 år gammal i år och stått stilla sedan 2003 innan jag köpte den..
Problemet är att jag inte kan ett endaste jota om växellådor mer än att man växlar med de..

Lagerskrot har jag dock uteslutit nu då bilen rullade tyst i friläge.
Så det är mistlur och upphov till oljeläckage som är rådande fråga nu.

Tackar för svar!

VW T3 1980

2 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-07 19:32:15)

Försök att mer exakt lokalisera varifrån oljan kommer!
Det finns ett klassiskt ställe, och det är packboxen på motorns utgående axel, då droppar det en del olja i skarven mellan motor och växellåda. Varken svårt eller dyrt att fixa, men det förklarar inte det skrapande ljudet.
Om kuddarna under växellådan är dåliga kan du få en del vibrationer när du startar på ettan, eller ännu värre skakningar, vridningar, så att kopplingsvajern sträcks och kopplingen förlorar greppet, lådan vrids rillbaka, kopplingen greppar, vajern sträcks osv.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."