1

Hej, ny här, men har funnits på thesamba och cal-look.no i ett decennium ungefär.

Har varit borta från vw världen i några år men fått tillbaka suget, och iom att jag har samlat på mig alla delar för ett motorbygge så tänkte jag att det var dags att sätta ihop motorn. Men vad jag däremot inte har är ett bra sätt att demontera topplocken för översyn. Är det någon i hallandstrakten som råkar sitta på ett verktyg, helst bänkmonterat, för att komprimera ventilfjädrar så vore jag tacksam om det gick att låna/hyra för demontering och sammansättning. Det är cheva K-800 fjädrar i ett par Comp. Eliminator toppar så det bör vara dimensionerat för lite tyngre fjädrar.

Mvh
Tobias

2

Man använder ofta facom båge  att ta dom fjädrana
Ps så stygga fjädrar brukar äta ventilsätena
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Totoob (2015-06-05 10:01:30)

Hej, tack för svar, ja det kanske fungerar med båge, men vet tyvärr ingen som har en sådan liggande heller, hoppades att någon i närheten skulle ha ett verktyg som jag kunde låna ganska omgående, annars beställer jag nog ett bänkmonterat från Dalhems, men det var 1-2 veckors leveranstid. Jag är inget stort fan av båge då jag tycker att de brukar ha problem med att komma åt över kanten för ventilkåpan, alternativt att de är för korta på förbränningsrumssidan, men har inte använt Facoms...

Jo fjädrarna kan nog vara ganska stygga, men såvitt jag vet så har jag inte hört så många rapporter om uppätna säten, är ju ändå en ganska beprövad kombo vid det här laget. Har pratat en del med JPM då jag valde delar. Kommer inte bli en daily driver ändå. 2110 med insprutning, e85, 11.5 i komp och torrsump, Engle FK-87 kam, Pauter 1.3 rullvippor, insugsventiler i titan och titanretainers så jag hoppas på ganska högt varv.

//Tobias