Hej! Ska väcka liv i bilen framöver, har en ihopbyggd 1500cc med trimco dubbeltoppar/weber40x2/vassare kam, köpte på den tiden externt oljefilter( slangarn går in o ut från hålen där originakylaren satt, plus en extern oljekylare(old school).
Nu är det andra tider, nya erfarenheter/råd/rön ang. detta.
Ska man gå över till torrsump? Placering av oljelyaren? Extra fläkt(ar)?
Vad är era erfarenheter? Å ja, jag ska byta ventilfjädrarna efter så många år...
Tack på förhand!/Ulric
Bilen är en -68, 1500
Lägg upp bilder, det låter ju jättehäftigt!! 
Skulle jag lägga upp bilder nu så skulle jag nog bli utesluten...
Återkommer med det när allt res/lagerdamm är avtvättat å den står på operationsbordet.
Men det funns ju inget trevligare än gamla dammiga trimprylar!
Men till din fråga då.. det finns många som kör utan extra oljekyl utan problem, det gäller nog främst att se till att alla kylplåtar är på sin plats. Sen ska man nog hålla kompressionen på en rimlig nivå. Något som finns nu som inte fanns på trimcos tid är ju bredbandslambdan, det är viktigt att man inte kör sin motor för snålt för då kommer värmen. Torrsump är väl överkurs, köp en djupsump istället.
Här är det inte så enkelt att bli utesluten så upp med bilder nu.
Personligen tycker jag att original oljekyl fungerar bra även på rätt vassa motorer men det beror ju mycket på hur man använder bilen. Kör man den hårt ska man nog ha en extrakylare men då ska den vara termostatstyrd.
Ali G
Haha! Tack, allvarligt, om jag tar bilder med ajfånen, hur lägger jag in dom här?