Jag är nybliven bussägare, och relativt ny här på forumet. Har (som alla andra) drömt länge om en buss, så jag la upp en köpesannons här och fick hugg direkt. När sen transportfrågan var löst blev drömmen verklighet. Kanske inte det allra vackraste exemplaret, men jag tycker att den har potential! Vad jag förstår har den horat runt lite här på forumet, så det är säkert några här som känner igen den
Det är en del rostjobb som ska göras (och lite gamla rostjobb som ska göras om), men jag har en vinkelslip och en liten svets, så det ska nog lösa sig. Mekaniskt sett verkar den rätt vettig, avgassystemet är slut och den läcker en del olja, men annars verkar motorn gå ungefär som den ska. Växellänkaget är av, men det ska väl bara vara att svetsa ihop det igen.
Nu till mina frågor:
Den är lite sänkt, men jag vill ha upp den i originalhöjd igen. Jag har inte så bra koll på hur man går till väga för detta, men har kollat i en del sänkningstrådar här, och tänker att det borde väl gå att göra samma sak, fast tvärtom? Framvagnen verkar vara sönderkapad, vriden och hopsvetsad igen, så där är det kanske enklast att försöka få tag i en osänkt framvagn? Hur passar årsmodellerna? Är det lika för alla bayar eller skiljer det?
Bakvagnen har jag förstått ska vara enklare, bara plocka av svärden och vrida och sätta på ett annat hack på splinesen? Stämmer det?
Motorn är en typ 4 med insprutning, men jag skulle vilja veta mer om den… Var hittar jag motorkoden?
Oljeläckaget ser ut att komma från ett stötstångsrör (är väl rätt standard), är väl en tätning eller nåt som har gett upp... Går det att att fixa det på plats, eller lär man riva ur motorn och av med toppar osv?