1

Jag är nybliven bussägare, och relativt ny här på forumet. Har (som alla andra) drömt länge om en buss, så jag la upp en köpesannons här och fick hugg direkt. När sen transportfrågan var löst blev drömmen verklighet. Kanske inte det allra vackraste exemplaret, men jag tycker att den har potential! Vad jag förstår har den horat runt lite här på forumet, så det är säkert några här som känner igen den ICQ/ab
Det är en del rostjobb som ska göras (och lite gamla rostjobb som ska göras om), men jag har en vinkelslip och en liten svets, så det ska nog lösa sig. Mekaniskt sett verkar den rätt vettig, avgassystemet är slut och den läcker en del olja, men annars verkar motorn gå ungefär som den ska. Växellänkaget är av, men det ska väl bara vara att svetsa ihop det igen.

Nu till mina frågor:
Den är lite sänkt, men jag vill ha upp den i originalhöjd igen. Jag har inte så bra koll på hur man går till väga för detta, men har kollat i en del sänkningstrådar här, och tänker att det borde väl gå att göra samma sak, fast tvärtom? Framvagnen verkar vara sönderkapad, vriden och hopsvetsad igen, så där är det kanske enklast att försöka få tag i en osänkt framvagn? Hur passar årsmodellerna? Är det lika för alla bayar eller skiljer det?

Bakvagnen har jag förstått ska vara enklare, bara plocka av svärden och vrida och sätta på ett annat hack på splinesen? Stämmer det?

Motorn är en typ 4 med insprutning, men jag skulle vilja veta mer om den… Var hittar jag motorkoden?

Oljeläckaget ser ut att komma från ett stötstångsrör (är väl rätt standard), är väl en tätning eller nåt som har gett upp... Går det att att fixa det på plats, eller lär man riva ur motorn och av med toppar osv?

http://i765.photobucket.com/albums/xx297/dansk_se/DSC_0258.jpg

http://i765.photobucket.com/albums/xx297/dansk_se/DSC_0260.jpg

http://i765.photobucket.com/albums/xx297/dansk_se/DSC_0259.jpg

2

Stötstångsrören kan man byta på plats! Man får ta bort ventilkåpan och vippställen, dra ur stötstången. Röret kan sedan dras ur, kanske inte jättelätt då det sitter o-ringar i ändarna. Dom får man i sin tur kolla noga att man inte skadar när du monterar rör och ringar, har upptäckt att det fanns en liten risk för det ute i toppen  ICQ/ab Sen är det ju bra att märka upp hur allt sitter så prylarna hamnar på rätt ställe. Motorkoden finns på fläktkåpan, precis vid den vita kabeln på tändspolen. Kolla på Ratwell.com, där finns massvis med intressant! Lycka till  ICQ/ab

3

Aaaah, en ny bussägare i Borlänge, trevligt  ICQ/ab

4

Åhfan, back in town Default/lol
Denna buss skrämde iväg ett flertal ägare förra året ,inklusive undertecknad ICQ/ae
Om jag minns rätt så stod den först i Grängesberg sedan såldes den åt Stockholmshållet, därefter norrut mot Vansbro(?), ner till Kumla, upp till Borlänge, ner till Kopparberg och nu tillbaka till Borlänge ICQ/ag
Hoppas du får ut den på vägen igen !

5

Mange: kanon, tack för tipset!

GB: Ja det kan aldrig bli för många!

Franke: Aj fan är det så illa? :-) Hemsökt? Jag ska göra allt jag kan!