1

Hej!

Jag äger en buss från -67 som ser ganska bedrövlig ut. I vinter har jag ägnat en massa tid åt att renovera bromsar, låtit renovera motorn samt gjort en del svetsjobb. I sommar skall den ut på vägarna igen efter drygt 15 års slumrande. Men, även om jag inte skall hellacka bilen riktigt än (en massa svetsjobb återstår), så letar jag efter en speciell röd färg som jag sett på en annan buss (se bifogad bild). Tyvärr har jag ingen aning om vad det är för färg (den röda alltså...), men den ser riktigt fin ut. På lackfirman där jag handlar de färgprover jag hittills testat ber man om färgkod, något som jag ju inte har. Jag har nu provlackerat begränsade ytor med två olika toner av rött, men båda har blivit fel. Finns det något bra tips från någon hur jag kan/bör göra för att identifiera rätt färgkod? Jag är också i behov av en färgkod för den lite gräddvita/benvita lacken upptill, något som jag inbillar mig inte borde vara lika svårt att finna. Jag kan ju lägga till att lackfirman inte vill veta av bilden på den VW-buss som jag har som "målbild", eftersom de säger att man aldrig kan lita på färger på en datorskärm. Det stämmer säkert, men vad göra?

Uppskattar om det finns någon där ute som har något bra tips!

Hälsningar,

Christofer

Post's attachments

Målbild VW.jpg, 199.79 kb, 1024 x 662
Målbild VW.jpg 199.79 kb, 300 downloads since 2015-06-03 

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

2

Om det är en orginalfärg borde det ju finnas färgkoder, kolla om dem har färger för äldre Volkswagen i någon pärm.
  Annars finns det lite listor på The samba!

3

Kolla här
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … stype2.php

4

Tack för tipsen Syxez & Calle_gbg, naturligtvis... jag kikar och ser om jag finner något som verkar stämma! Tack! ICQ/ab

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

5

Bussen på bilden är titzianröd. Har också haft en 67:a i den färgen.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Har också haft en 67:a som hade originalfärgerna L555 nertill och L472 upptill.
Tror den heter beige grey upptill.

Ät gul snö, det kan vara öl.

7

Tack igen, denna gång 25hpman & lowang, för värdefull hjälp. Jag har kollat på thesamba.com på färger, men det är inte helt lätt att avgöra vilken av de mycket små färgexemplen som motsvarar den på min bild (ovan). Men bland andra hittade jag just "Titan Red" med nummer L555, och ni båda tycks bekräfta att det är den färgen det handlar om här. Skall kolla närmare på L472 också. Lite märkligt att den kallas "Beige Grey", jag tycker den ser varmvit ut, men det kanske är jag som är färgblind, eller så är det min skärm som spelar mig ett spratt. Hur som helst skall jag kolla upp båda två!

Vilket bra forum det här är, så skönt att kunna få hjälp så smidigt.... TACK igen!