X2 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 1864cc motorprojekt
Sidor Föregående 1 2 3
Du måste logga in eller registrera för att svara
X2 
Intressant tanke att svarva ner utrymme i kolven men eftersom förbränningen flyttas neråt i förbränningsrummet finns det en risk för överhettad kolvtopp
vet att Volvo provade lite av detta på 240 Grupp A men jag vet tyvärr inte hur det slutade
MEN jag gillar att du tänker "outside the box" 
Tack för uppskattning !
Har satt i hop topplocken (monterat ventilerna alltså -) Jag brukar lägga shims under fjädrarna för att de inte skall "äta in sig" i aluminiumen.

Men dessa shims pasade bara på ena toppen, i den andra var urfräsningen lite sned....

Sådana saker "råkar man ut för" i sådana här motor"byggen"..(?) Jag slipade av lite på shimsens dia.

Ja, sedan monterade jag ihop...originalfjäder till höger - varför är "trimfjädren" lindad åt andra hållet tro ??

Sparade original stötstångsrör letades fram, om man behöver kortare - som jämförelse 1200:a 34Hkr till höger i bild.

Sedan vart det en "tankevurpa.." -tänkte att eftersom jag har strokad vev med 4,5mm cylshims skall stötstångsrören dras ut till 191mm + 4,5mm innan montering. Men jag har ju toppar som är ungeför lika mkt planade! Så 191mm fick det bli...

Plockade fram topplocksmuttrar och brickor. Dessa 70-talsblock har ju M8, och både brickor och muttrar (15mm skalle) är biffigare än standardgrejjer från järnaffären. jmf på bild, även ett par M10 som jämförelse. Momentdras inte heller samma som M10...(2,5Kg jmf med 3,3 har jag för mig...-)

To be continued, som man säger ?

Fortsatte i veckan med att montera svänghjulet.
Jag hade ju beräknat shimsen med vev/svänghjul "löst" till ca 0,97mm, men jag fick ihop konfigurationen av mina shims "på hyllan" närmast till 0,95mm.
Visade sig att jag fick 0,17mm axialspel - först tänkte jag att "va fan", men efter titt i VAG pärmen låg förslitningsgräns på 0,15mm...
-Gör om, gör rätt! 1mm shims gav 0,12mm;

Använde en "stor" bricka, som dessutom är lite konisk (fjädrande?).

Sedan skulle jag välja oljepump - hade köpt på mig alla tre alternativen; 21mm, 26mm och 30mm.

+ ett stolpskott från någon VW-marknad som får räknas till förlustkontot? Kolla noga var det (?)

Borrar/gängar in en stopplugg 3/8", eftersom oljan skall tas ut i locket.

Oljetråg monteras, extra 1 - 1,5 liter olja skadar inte! Men största fördelen är att motorn alldrig "suger luft" - dvs skvalpskott !

Vippstället (nytt!) shimsas in, med big-foot lyftare (swirvelfeet?) Man skall ju ha "Lash-Caps" på dessa rostfria ventiler, men jag anser att dessa justerskruvar gör samma jobb? Risken annars är ju att vippskruvarna "äter" sig in i ventilskaftsändarna.

Vänstra bilden är med de 1,5mm shims som följde med i justerskruv-kitet, högra är med mina 2mm som jag valde - mindre brytning?

Och så sätter jag dit ventilkåpor med ännu ett "marknadsfynd" ! -)

Snart Bug-Run....
Om du skall sälja motorn sedan , hör av dig ! 
Allt är väl tillsalu till rätt pris 
Anders
Kan ju stämma (oftast) att allt är "till salu" - men jag har behov och hoppas på nöje med denna motor, inte pengar.....
Hur som - efter lite lyfthjälp från Kerstin körde jag ned motorn på kärra till mitt kallgarage, där Buggy'n står.
I bakgrunden står en 1500:a -70 som jag bytte till mig som objekt för ett par månader sedan - nu körklar... ("Skall bes senast 1999"..)

Väl nere i garaget har jag lyft bort motorn som jag "körde in kam" ifrån Buggy'n - jag har svetsat en ställning av 40cm breda kabelstegar att lägga motorer på, för att slippa lyfta ifrån garagedomkraften - Tips ! -)

Eftersom jag skall (förhoppningsvis!) testa motorn på Bug-Run, monterade jag den "vanliga" kopplingen - bättre att däcken slirar än kopplingen ?

Nöjde mig där, igårkväll - behöver skaffa lite bultar till insugen mm....

Hittade inga NGK "7:or" så det fick bli BP6HS, och "den där kanten" syns som jag ville haft en länge roterande fil för att komma åt....

Ikväll var det hobbykväll i det gemensamma garaget, så jag fortsätter imorgon ,-)
TRevligt 
Ikväll har jag plockat med "resten" för att få bil och motor körbar....
Testade insug/förgasare på en annan motor i samband med "inkörning av kam" och min smalbandslambda visade "lean" på konstant 2000rpm...
Annars gick dessa IDA48:or bra när jag testade dom (för ett par år sedan - minns inte motorn...-) tänkte "gå upp" på lågfart.

Så vid mätning meddelst att prova med 10-dels borr och mäta med micrometer fastställde jag alla (vissa borrade/lödda...) munstycken.

Kollade min anteckning från 2012, när jag körde med dessa IDA första gången;
"IDA 48 Bensinbestyckning som satt i Trimcomotorn;
Nålventil = 200
Hals= 38mm
Emulsionsrör= F2
Huvudmunst= 160 bytt till 150
Luft= 180 (visade sig vara borrade till 200) bytt till 210
Lågfart= 55 F10 men verkar omlödda... -Kolla, eftersom den går fett!?
Hållare till lågfart= 120"
Så det är ju inte "gjutet" att bestyckning passar till alla motorer (och kammar!?)
Dags att montera förgasarna, men packningar hade jag inte... hittade två som passade + två med mindre hål....

Blev att modifiera dom två... Siliconpackning här gillar jag inte, vill kunna använda dom igen och igen...

Använde Unbracobult (Insex) istället för pinnbult och små muttrar - men det var inte gängat "igenom" - nu är det ;-)

Hade ingen bensin i bilen. men snapsade förgasarna och den "gick på alla fyra"... Skall köpa 98 octan imorrn...

Blir nog bra det där.
Anders
kul med budgetbyggen helt klart !
följer med stort intresse 
"Man tar om man så haver" sade Kajsa Warg....
Budgetbygge kör jag väl alltid, men som jag sade är det bara så gott son nya grejjer i denna motor.
Det "ekonomiska" är väl (OM den nu kommer att fungera som jag tänkt!) att jag just har använt en massa "fynd" i en o samma motor ?
Inte precis denna combo man skulle "kryssat för" i beställning av delar ; -) ?
Ikväll har jag tankat 98 och kört den 10 minuter, sedan bytt olja och lastat inför Bug-Run. Blir gott om tid där att justera tändning, tomgång, synka osv...

Hur gick det på Mantorp?
Anders
Ja, nu är vi nyfikna!
Ja med
Det blev "lite tight" i o m motormontering, provstart och bara oljebyte dagen innan avresan?
Väl framme på Mantorp och avlastad i depå'n ruppade jag runt lite på campingen, och inväntade sedan "fri körning på strippen" dagen efter....
Det var inget bra väder att börja justera/testa bil och förgasare, så första fullgastest blev på banan (en burnout...) Jag länkar Svwerkers Facebook-bild;

-Jag kommenterade bilden; "Som ni ser(?) står varvräknaren på 6000rpm... ;-? Sedan slutade motorn att "gå rent"...och jag slog av.
-Så jag stängde av och knuffade bilen till campingen...;-(
Ville inte köra sönder, men hittade inget mekaniskt fel. Tänkte: "förgasarna eller tändning"
När jag sedan startade motorn för att lasta på trailern, hade två tändstift slutat funka.
Ikväll (Söndag) har jag bytt alla NGK "6:or" mot "7.or" och den är piggelin igen !
Har ikväll kopplat loss motorn, och imorrn sätter jag in den i mitt "Västeråssänkta" projekt
Mest för att se hur jag får kapa ur i karossen för avgas och IDA-luftfilter... ;-)
Nja - detta är en gatbil, så jag sätter nog in IDF48 samt Lundgrens reglage, så jag kan stänga luckan !?

Tråkigt att det inte blev någon repa, men det kunde ju ha varit värre. När blir nästa tillfälle?
Också: Hur ska man resonera när man laborerar med tändstift i samband med trimmning?
Tja, nästa "tillfälle" är väl Tierp. -Bug Run.....
Ifall jag inte tar Cal-Lookern med husvagn upp - Nä, va fan -klart man vill gasa !
Denna motor är ju inte tänkt för dragracing (-jag menar 1864cc !?) utan jag ville väl testa för att få en "tid" - ger ett hum om effekten?
Nu ligger den i min projektbil, som jag tänkt jag skall åka på träffar med, men även skall hålla för att gasa på opreppade banor med...
Lättmekad med borttagbart bakparti, så jag kan testa/välja motoralternativ ;-)

Tråkigt att det inte blev någon repa, men det kunde ju ha varit värre. När blir nästa tillfälle?
Också: Hur ska man resonera när man laborerar med tändstift i samband med trimmning?
Man kan hitta endel Hk där
Att har rätt hårdhet som ett exp att stiftens utforming på elektråden som exp och att stiften är indikerade i förbränings rummet
4-5+ hk ligger bara i tändstiften om man jagar det sista hk Man kan lika gärna tappa 4-5 hk att ha fel tändstift (för kalla)
/// M
Rullarn skrev:Tråkigt att det inte blev någon repa, men det kunde ju ha varit värre. När blir nästa tillfälle?
Också: Hur ska man resonera när man laborerar med tändstift i samband med trimmning?
Man kan hitta endel Hk där
Att har rätt hårdhet som ett exp att stiftens utforming på elektråden som exp och att stiften är indikerade i förbränings rummet
4-5+ hk ligger bara i tändstiften om man jagar det sista hk Man kan lika gärna tappa 4-5 hk att ha fel tändstift (för kalla)
/// M
Spännande! Känns helt klart som något jag skulle vilja läsa vidare om, googlekväll och folköl vankas! Tack och bock för svar!
Hej.
Hur gick det med den här motorn, testad än? Gillar konseptet med strokening och nära standard diameter på cylindrar. ☺
Funderar själv i dessa banor.
Hej.
Hur gick det med den här motorn, testad än? Gillar konseptet med strokening och nära standard diameter på cylindrar. ☺
Funderar själv i dessa banor.
Motorn är inte testad på bana, den har suttit i min Orangea gatbil, som jag knappt kört med...
Kopplingen slirade på fullgas med klistriga R-däck, märkte jag snart.
Jag planerar en snällare motor i min bil, så jag kan tänka mig att avyttra denna 1864cc ?
Allt nytt, utom block - se tråden
Efter provkörning av köpare, säljes UTAN avgassystem, då detta är byggt för min bil! (ingen koppling heller...)
Bilen är körklar och reggad, men vädret...(?) -Lämpligt tillfälle är i början av Februari, helgen då Dragracingmarknaden är i Norrköping ?
Den som är intresserad kan PM:a mig Fast Pris 34000kr (alltså inkl IDF Kina 48:or med insug och luftfilter, Logmec gasreglage, "30hkr" fläktkåpa med doghouse samt deep-sump)
Motorn är fortfarande till salu.
Sitter körklar i min gatreggade Buggy. Kan provköras, beroende på väder.
Allt i motorn är nytt, förutom blocket.
Gått totalt 2-3 mil.
IDF (kopior) 48:or och 009 med Ignition, är bestyckningen som sitter nu.
PM Mettis i Åby
Sidor Föregående 1 2 3
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 1864cc motorprojekt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.