1

Är sugen på att köpa en mutterdragare, antar att det är som alltid "man får vad man betalar för"... Kommer använda den främst för att släppa fastrostade muttrar och byta däck... Funkar det med en av de lite större från tex. jula? och hur stor kompressor behöver man för att den ska orka dra en mutterdragare?

2

Jag grävde i detta förut och de svar jag fick var att man behöver en stooooor kompressor för att det ska vara nån mening med det... och om man köper en svindyr picka så kan iofs luftförbrukning sjunka något... men för mig med en 2hk hobbykompressor som räcker till smålackjobb och däcksfyllning och inte behov av mycket mer så skulle det bli en affär på minst 5000 för maskin och kompressor... räknat lågt dessutom...

Jag har kört en elmutterdragare från Jula á 299, iofs inne på min andra (garantin), men drar loss ganska mycket fastrostat... Men går ju förståss inte jämföra med en riktig men har lossat sånt som man normalt behöver långt rör och risk att dra sönder...

Som alltid handlar det väl om behov och plånbok...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Tittade på denna;
http://www.jula.se/digital-mutterdragar … -nm-009019

Verkar helt okej även om jag gissar på att de 500W är lite i överkant. frågan är väl hur mycket watt man "behöver" för vanligt arbete...

4

jag fick en schysst check på amazon.de av jobbet :=)

köpte då en :

http://www.amazon.de/Druckluft-Schraube … amp;sr=8-2

har fungerat riktigt ok, ganska lätt att "portitionera" styrkan med den beroende på hur hårt man trycker....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

5

Vad har du för kompressor till den?

6

Tidigare hade jag en Atlas Copco maskin.
+ Stark
+ Luftsnål
- Lite tung

Nu har jag en IR i samma storlek (dekalerna är ju det första som slits bort)
+ Ännu starkare
+ Lättare
- Tar en del luft

Båda är ju proffsmaskiner. Men, som exempel, grannen höll på och skulle ha loss nå skit med sin Jula-maskin.
Det gick inge vidare. Jag såg honom och gick och hämtade min IR istället. Skillnaden var som mellan pollen och solsystem.

Mitt tips är att försök handla en av en nerlagd bilverkstad eller däckverkstad. En sliten proffsmaskin är fortfarande tusen gånger bättre än budget.

Mina 0,02$

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

7

Lurv skrev:

Tittade på denna;
http://www.jula.se/digital-mutterdragar … -nm-009019

Verkar helt okej även om jag gissar på att de 500W är lite i överkant. frågan är väl hur mycket watt man "behöver" för vanligt arbete...

frågan är om den inte är onödigt avancerad... kanske inte kostar mycket extra... men jag skulle då inte lita på moment draget med mutterdragare utan köra vanligt momentskaft - så hårt att inte den räcker finns väl få (om något) ställen på en VW...  och upp köttar man väl på max på en sån "hobbymaskin"?  Möjligen att man skulle kunna latbyta däck på vardagsbilen med den?

Detta är nog samma som jag har...
http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-900-w-009005
men den brukar oftast säljas för 299...

tipset om beggad proffsmaskin och fet kompressor är nog rätt väg om plats, plånbok och behov finns...

Elmaskin en kompromiss om man bara vet innan att det givetvis inte är jämförbart med en riktig...

Men min billiga elmaskin skulle jag inte vilja vara utan, jag körde den så att det rök om vissa muttar när jag slaktade 51a skogsvraket jag nu bygger split på. Nästan alla muttrar gick att lossa med den, biltemas billiga round-corner och rostlösare... så för sånt duger en elmaskin... Och sparar många blodiga knogar. Den har inte klarat alla muttrarna vid trumman (drivaxlarna)...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8 Senaste redigerad av michaelth (2011-06-29 20:14:28)

har oxå en likadan?! köpt på rusta eller nått.brukar dunka loss det mest.. använder den ofta.. men visst en "riktig" tryckluft picka som dom vi har på jobbet e ju bäst.. men bara det att min fru byter till vinterhjulen själv med den elektriska var värd hela maskinen.. tänkte den kan ju inte vara bra men då jag testat en kompis maskin på tjuriga navmuttrar e jag omvänd.! har använt den i säkert 4 år nu.. senast när jag lossade svänghjuls muttern på buss motorn..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Gjorde ett test med en 24 liters kompressor.
Med min gamla Atlas så kan jag skruva av fyra hjul utan att kompressorn startar.

En bra maskin drar mindre luft än en dålig.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

10

Det här är ett verktyg som jag tycker måste vara riktigt bra annars är jag hellre utan. Ska jag rekommendera något blir det IR (Ingersoll Rand). Tycker de är välbalanserade och har schysst prestanda plus att deras komposithandtag ligger grymt bra i handen. Har även kört en del med någon modell från Würth som var rätt ok.

California über alles, über alles California

11

Problemet med luftdrivna är att jag inte har något kompressor, det kan väl fixas för en mindre peng men garaget jag hyr saknar 3-fas uttag vilket gör att de kompressorerna jag har att välja mellan kan vara lite klena, men de kanske räcker?

12

Jag har också "bara" en enfaskompressor, dock en av de större modellerna som går att driva på enfas 2,2kw, med 50l tank. Är det hopplöst över huvudet taget att driva en mutterpuffra, eller är det hopplöst ur en professionell yrkesmans perspektiv? Det är ju skillnad.

Det är ju intressant också vad man har för olika åsikter, man får inte glömma att det man ibland uppfattar som fakta är en åsikt. Bland de handjagade alternativen så tycker jag ett fälgkors är mycket lättare att jobba med än ett dragskaft, men många tycker tvärt om. Då är det ju en fråga om åsikt och inte fakta.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

kee skrev:

Jag har också "bara" en enfaskompressor, dock en av de större modellerna som går att driva på enfas 2,2kw, med 50l tank. Är det hopplöst över huvudet taget att driva en mutterpuffra, eller är det hopplöst ur en professionell yrkesmans perspektiv? Det är ju skillnad.

Det är ju intressant också vad man har för olika åsikter, man får inte glömma att det man ibland uppfattar som fakta är en åsikt. Bland de handjagade alternativen så tycker jag ett fälgkors är mycket lättare att jobba med än ett dragskaft, men många tycker tvärt om. Då är det ju en fråga om åsikt och inte fakta.

Det är mycket sant! det är stor skillnad på proffssaker och hobby men det kanske räcker med hobby för en hobby-mek?

dock så börjar priset dra iväg, Har kollat på en kompressor från Swedol, 2.2Kw, 2 cyl, 50 liters tank. 10 Bars arbetstryck. (3000kr) div. slang och tillbehör (1000kr), mutterdragare 2000kr totalt : ca 6000kr... eller eldriven för 3-700kr?

14 Senaste redigerad av HenrikL (2011-06-30 08:19:44)

Lurv skrev:

Det är mycket sant! det är stor skillnad på proffssaker och hobby men det kanske räcker med hobby för en hobby-mek?

Problemet är väl att den fastrostade muttern inte sitter lösare för att det är ett icke-proffs som mekar.  ICQ/ag

För att byta hjul på bruksbilen duger en eldriven utmärkt, men för att lossa riktigt fastrostade muttrar är det en dyr tryckluftsmaskin som gäller.

15

man skall inte förakta beg kompressorer sålänge man inte betalar överpris..dom har ju inte 2 års garanti ICQ/ad ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

HenrikL skrev:

Problemet är väl att den fastrostade muttern inte sitter lösare för att det är ett icke-proffs som mekar.  ICQ/ag

För att byta hjul på bruksbilen duger en eldriven utmärkt, men för att lossa riktigt fastrostade muttrar är det en dyr tryckluftsmaskin som gäller.

Det är inte det resonemanget jag är ute efter! Om en hobby-mek stöter på en fastrostad mutter som puffran inte grejar, så tar man fram de manuella donen, medan en proffs-mek svär som en borstbindare efter den femtioelfte muttern och säger upp sig efter den sjuttiotjugosjätte. Det är skillnaden!

Jag skruvar mycket på jobbet, vare sig det var när jag jobbade som brevbärare och mekade med postcykeln, som städare och skruvade isär en sopkarusell, eller nu som cykelmontör/reparatör på biltema. Det är skillnad på individens mentalitet på jobbet och hemma. Tror ni mästerkocken svälter ihjäl bara för att han inte har gasspis hemma? Klart man klarar sig, det är jag ute efter!

17

Njae.... I nio fall av tio är mutterpickan skonsammare mot muttern än en själv pga att
Man själv inte klarar av att få räta axial krafter mot muttern och således bryter lite "snett"
När man står med förlängaren på hylsan.....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

18

kee skrev:
HenrikL skrev:

Det är inte det resonemanget jag är ute efter! Om en hobby-mek stöter på en fastrostad mutter som puffran inte grejar, så tar man fram de manuella donen, medan en proffs-mek svär som en borstbindare efter den femtioelfte muttern och säger upp sig efter den sjuttiotjugosjätte. Det är skillnaden!

Du får väl ursäkta, men jag skiter väl i vilket svar du var ute efter......... Trådstartaren ville ha input på vilka muttermaskiner som funkar och jag gav honom det.

När hobbymekaren tar fram de manuella donen, dvs. den lååånga hävarmen, kommer han att dra av skruven. Själva vitsen med en proffsmaskin är att den skakar loss skruven med ett ruggigt vridmoment. Är prylarna fastrostade finns inget annat skonsamt alternativ, förutom gassvets eller induktionsvärmare.

19 Senaste redigerad av kee (2011-06-30 22:01:02)

HenrikL skrev:

Du får väl ursäkta, men jag skiter väl i vilket svar du var ute efter......... Trådstartaren ville ha input på vilka muttermaskiner som funkar och jag gav honom det.

När hobbymekaren tar fram de manuella donen, dvs. den lååånga hävarmen, kommer han att dra av skruven. Själva vitsen med en proffsmaskin är att den skakar loss skruven med ett ruggigt vridmoment. Är prylarna fastrostade finns inget annat skonsamt alternativ, förutom gassvets eller induktionsvärmare.

Fast ditt svar var ett svar på det jag skrev. Så om du verkligen sket i det, skulle du inte svarat!

Jag kan tycka att det alltför ofta anses förkastligt att göra på något annat sätt än det korrekta sättet, men erfarenheten säger mig att både professionell som amatörmässig mekaniker får ihop prylar på ett ibland inte så korrekt sätt och det fungerar och det är ju huvudsaken. Visst kan man poängtera att "det här är nog inte helt korrekt", men det gjorde jag ju också! Men jag ska inte lägga mig i, jag försöker ju bara nyansera situationen och det är ofta det inte är accepterat, varför förstår jag inte.

"Jag skiter väl i vilket svar du var ute efter" kallar du det god ton?

20

"Det är inte det resonemanget jag är ute efter!" som du skrev är väl inte heller god ton. Är det din tråd? Ska vi andra anpassa oss efter vilka resonemang du är ute efter?

Jag gillar att göra saker och ting på det riktiga sättet. Vill andra Åsa-Nisse-meka så har jag inga problem med det. Jag gillar verktyg av bra kvalitet och håller man ögonen öppna kan man ofta hitta begagnade proffsprylar till samma pris som nytt Kina-krafs.

21 Senaste redigerad av kee (2011-07-01 18:27:56)

HenrikL skrev:

"Det är inte det resonemanget jag är ute efter!" som du skrev är väl inte heller god ton. Är det din tråd? Ska vi andra anpassa oss efter vilka resonemang du är ute efter?

Okej, om du tog det där som ett negativt laddat uttryck då har jag rejäla problem. Känslostämningen jag ville förmedla var snarast entusiasm. Du behöver inte anpassa dig efter mig, men istället för att snea ur, så kan du fråga "hur tänker du nu, varför är du så vrång?" eller liknande. Oavsett vems tråd det är! Då hade jag svarat, "vadå vrång, nu måste ett missförstånd uppstått". Demian har rätt, missförstånd uppstår alldeles för lätt på nätet och jag har känslomässigt inte råd att skaffa mig en ovän. De jag eventuellt redan har är en grymt tung börda.

HenrikL skrev:

Jag gillar att göra saker och ting på det riktiga sättet. Vill andra Åsa-Nisse-meka så har jag inga problem med det. Jag gillar verktyg av bra kvalitet och håller man ögonen öppna kan man ofta hitta begagnade proffsprylar till samma pris som nytt Kina-krafs.

Klart du gillar att göra det rätt, det gör jag med, men det är inte alltid det går, hinns med eller finns resurser till. Och att säga "Åsa-Nisse-meka" visar just på det "av/på-synsätt" som jag försöker diskutera. Var är gråskalan? Var är kompromisserna? Vari ligger den intellektuella utmaningen att reflektera över något som kan göras annorlunda?

Jag kan använda väldigt fördomsfulla och krassa uttryck som jag tycker jag ha mig belägg för, men jag håller mig för att inte såra andra och för att jag anser att den typen av känslor är väldigt primitiva och inte värdiga en modern människa. De dagar jag tappar huvudet pga avsaknad av mat, sömn eller någon tidigare konfrontation som retat upp mitt sinne, då spottar och fräser även jag, men aldrig i text. Har jag den sansen att jag kan skriva, har jag lugnat mig känslomässigt också. De konfrontationer som uppstått på nätet har enbart gett mig ångest, aldrig aggression, likaså denna. Observera att jag pratar om mig själv nu, skuldbelägger ingen annan!

Jag vänder andra kinden till och tar på mig allt, det var mitt fel! Låt Lurv få sina svar, så läser jag och extraherar den information som är nyttig för mig.

22

Okej, då nöjer vi oss med att vara överens om att det är lätt att missuppfatta varandra i text och gräver ned stridsyxan.

Åter till mutterdragarna.