1

Tänkte byta till helkapslade hjullager på min 66a men hittar inte vad lagren heter någon som vet?
Med vänlig hälsning, Jonas.

2

Bak ska du väll ha 6306-2rs i så fall. Testa google annars finns de på kullagret.se om inte classicvw.se eller någon annan Vw firma har färdiga kitt med tätningar mm. Om du tänkt byta dem med. Ha koll på hur allt satt bara då de ofta uppkommer frågor om packningar, o-ringar och distanser. Kanske ta en sida i taget?! Lycka till!

3

Tackar så mycket. Man behöver inga c3 lager eller något sånt?

4

Tror inte att du behöver C3 passning där, de är ju radial glappet i lagret som är lite större då än normalt, de änvänds ofta där värme utvidgningen är stor.
Sitter det C3 nu?
Jag har inte bytt på någon av mina bilar än så jag vet inte.

5

Det ska vara c3 klassade lager. Följ länken nedan.
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … _kg_t3.php

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Vad innebär c3 klassningen?  Jag har 6306-2rs på min iaf. Det är vad jag fick tips om.

7

Bra! Då har vi rett ut att det ska sitta C3.

C3 är en tilläggsbeteckning efter lager nummret, C3 betyder att det är ett större radialglapp i lagret. Lagret kan du värmeutvidgas mera blandannat.
C3 har samma mått på inner och yttre mått, det är ofta förekommande att man tror att ett C3 sitter lösare på axeln pga glappet, men radialglappet är det glapp lagret har i sig själv.

CN normalt radialglapp
C2 mindre radialglapp
C3 större radialglapp
C4 större än C3
C5 större än C4

2RS- 2 nitrilgummitätade sidor
2Z- 2 ståltätade sidor

Detta är taget från huvudet så rätta mig om jag har fel  ICQ/ab 
Hoppas det inte rörde till det för mycket.

8

Ok. Så alla som sätter 2rs har skitit i de blå skåpet då menar du? ;-)

9

Original ska det 6306 c3 det är ett lager helt utan sidotätningar och det smörjs utav växellådans olja som rinner igenom drivaxelrören om man sänker ibak så blir vinkeln på rören fel så att oljan inte kan rinna till lagren.
När man har sänkt så kan man använda 2rs lager de är förinfettade och har gummitätningar på båda sidor av lagret så att fettet hålls på plats alltså de är engångssmorda.
Tilläggsbeteckningen c3 betyder att lagret har större tolerans (större spel kallt) när lagret  blir varmt så utvidgas materialet så att spelet får normal tolerans.
I högvarviga elmotorer tex sitter det ofta c3 för att de blir varma,  ett vanligt lager i en sådan motor kan nypa ihop av värmen eftersom det har en mindre tolerans kallt och ju varmare det blir desto mindre tolerans spel får det.
Jag tror inte det är nån fara att köra ett normallager i en vw, du kan ju känna bakpå bromskölden röret om det blir väldigt varmt efter att du kört en sväng, om du inte kör sänkt kan du bryta bort den inre tätningen mot drivaxeln med en radiomejsel.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

10

Åker minst 2spline. (Känns som mer dock, 4cm till backen från blocket ca) har läst och hört sv alla att man ska använda 6306-2rs så då fick de bli så :-) aldrig hört något annat

11

Ja kör du sänkt är det rätt med tätat engångssmort lager 2rs då lagret inte får smörjning från växellådan.
Men du kanske fattade mig fel c3 beteckningen är ett tillägg som finns till alla radkullager, så helt rätt lager för dig hade varit för din sänkta bil 6306 2rs c3, originalhög 6306 c3
Men kör på med det du har i nu.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

12

Aha. Jo kopplade nu.