söker bromstrummor o sköldar o backar o cylindrar bak till typ3 med bultmönster 5/205
1 2015-05-31 20:35:58 Senaste redigerad av vwdanne (2015-05-31 20:36:37)
Är det inte nån brytning 1963 på bakbromsarna? Har för mig att -64 och framåt har samma hjulcylindrar som nån typ 1 fram. Skiljer väl även nåt på Variant, eller kommer jag ihåg fel? Nåt med diameter på hjulcylindrar och nåt med bredd på backar? Man börjar bli glömsk.
Jag har tyvärr inget över, tänkte bara hjälpa för att få rätt prylar.
Mvh Urban
Okej, någon mer som har koll på detta ska mont typ3 bromsar bak på min typ1 65a.
Jag har satt dit Variantens 311 trummor på min 66:a. Med "smala bakvagnen fick jag svarva bort 15mm i "bredd" in o utvändigt på trummorna...
Har du "breda bakvagnen" passar det dock (men inte på original typ1 -65).....DVS då är det samma samma drivaxlar/rör som typ3:an.
Okej, men om man använder både sköldar o trummor så behöver man kanske bara svarva av vid muttern?
Inte för mig.....
Som du ser är det inte mycket axel som "sticker ut" på den korta pre -67 bakaxeln ?

Jo ja ser det, hm har du artikel numret på dina trummor?
Du måste svarva av minst 4mm invändigt å c. 12mm utvändigt. Precis som Mettis säger. Samma som spacers lägger till om du ska montera bubbla widefive trummor på fyrbultade (långa) bakaxlar.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Ok tack för förklaringen då har ja koll på det, en fråga bara skiljer det något på varianten o vanliga karossens bromsar?
Ok tack för förklaringen då har ja koll på det, en fråga bara skiljer det något på varianten o vanliga karossens bromsar?
Det som skiljer är diametern inuti trumman, tyvärr har jag inget "på hyllan" (mina sitter i bilarna...) så jag kan inte ge några nr, men det är bokstaven efter 311-nr som skiljer dom åt. Dom vanliga 5/205 tp3-bromstrummorna kan man para ihop med sena typ1 fyrbult sköldar o resten, Variantens är större...
Bilden visar skillnad mellan största typ3 och original bak typ1 65 - 66 ! -)

Det är rätt stor skillnad, måste bli mycket mer bromskraft.
Jepp! Och så är det 25mm bromscylindrar (mot 17 - 19mm i typ1 ?)
Min tanke är ju att jag har bredare däck bak, så man kan utnyttja högre bromsverkan - annars låser man ju bakhjulen innan fram ,-(
13 2015-06-05 19:28:12 Senaste redigerad av vwdanne (2015-06-05 19:29:01)
Ja ska ha 145 fram 195 bak. Nu har vi ju glidit i från köpes. Men den går ju bra tycker ja i allafall.
Någon som har bromsar ifråga?