1 Senaste redigerad av vwato (2025-11-20 14:47:25)

Sommaren är här, blommorna doftar, fåglarna kvittrar och polisen gömmer sig i buskarna..

Här följer ett utdrag på de flesta trafikförseelser man kan straffas för.


Förtkörning vid 50 km/h eller lägre hastighetsgräns, samma bötesbelopp gäller vid körning med släp och bogsering.
  1–10 km/h 2 000:-
11–15 km/h 2 400:-
16–20 km/h 2 800:- och på väg med hastighetsbegränsning 30 km/h även en varning.
21–25 km/h 3 200:- och på väg med hastighetsbegränsning 30 km/h återkallelse av körkort 2 månader.
26–30 km/h 3 600:- och en varning.
31-35 km/h 4 000:- och återkallelse av körkort.
36 km/h över gränsen och mer, då går förseelsen direkt till en åklagare, återkallelse av körkort och dagsböter.


Högre än 50 km/h hastighetsbegränsning, samma bötesbelopp gäller även vid körning med släp och bogsering.
  1–10 km/h 1 500:-
11–15 km/h 2 000:-
16–20 km/h 2 400:-
21–25 km/h 2 800:-
26–30 km/h 3 200:- och en varning.
31–35 km/h 3 600:- och återkallelse av körkort eller varning vid särskilda skäl, det sista gäller upp till 40 km/h
36–40 km/h 4 000:- och återkallelse av körkort, noterbart är att gränsen för återkallelse med släp (80 km/h) går vid hastigheten 111 km/h
Över 40 km/h rapporteras alltid till åklagare, som i sin tur tar beslut om åtal och alltså blir åtalad för vårdslöshet i trafik.
Du kan dock bli av med körkortet utan att bli rapporterad till åklagare, polisen kan ta körkortet på plats men det är sedan Transportstyrelsen som bestämmer om återkallelsen och hur lång spärrtiden blir.

Hastighetsöverträdelse för indraget körkort på 30-väg
km/tim över    Normal Påföljd
16 – 20           Varning
21 – 30           2 månader
31 – 40           3 månader
41 – 50           4 månader
51 – 60           minst 5 månader
61 – 70           6 månader eller fler

Hastighetsöverträdelse för indraget körkort på övriga vägar
km/tim över   Normal Påföljd
25 – 30          Varning
31 – 40          2 månader
41 – 50          3 månader
51 – 60          4 månader
61 – 70          5 månader
71 – 80          6 månader
81 –               8 månader

Ej anpassat hastigheten till trafiken, m.a.o. kört för långsamt/sakta.
1 000:-


Ej använt säkerhetsbälte.
1 500:-

Inte sett till att minderårig använder bilbälte. Barn under tre år eller kortare än 135 cm får inte färdas i bil utan särskild skyddsanordning, vilket innebär barnstol och bilbälte. Barn över tre år men under 135 cm får åka utan särskild skyddsanordning vid tillfälliga transporter och under korta sträckor, dock inte i framsätet. Med andra ord får barn under tre år aldrig åka i en gammal bil som saknar säkerhetsbälten.
4 kap. 10§  https://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20061208.pdf
2 500:-

Att låta hunden eller katten sitta lösa på sätet eller hålla djuret i famnen eller knät är inte tillåtet, enligt lagen om djur i bil som kom 2010. Bilförare som bryter mot Djurskyddslagens transportföreskrifter för hundar eller katter riskerar böter eller i värsta fall fängelse i upp till två år. https://www.notisum.se/rnp/document/?id=19880534
1 500:-


Kört mot gult ljus med motorfordon
2 000:-

Kört mot rött ljus med motorfordon
3 000:-

Övriga fordon som kört mot gult ljus, moped klass II & cyklister
1 000:-

Övriga fordon som kört mot rött ljus, moped klass II & cyklister
1 500:-

Ej stannat vid stopplikt, när förseelsen rapporterats till Transportstyrelsen fattas dessutom beslut om eventuell återkallelse av körkortet, vilket är utgångspunkten vid brott mot stopplikten.
2 500:-

Ej iakttagit väjningsplikt, gäller även vid högerregeln eller om du ej ger företräde till buss i linjetrafik som visat tecken, gäller upp till 50 km/h
1 000:- till 2 000:-

Underlåtelse att tydligt visat avsikt att iaktta väjningsplikt.
1 000:-

Orsakat fara eller hinder vid fortsatt färd under väjningsplikt.
1 000:-

Ej iakttagit särskild försiktighet och uppmärksamhet i korsning med järnväg eller spårväg.
1 000:-

Färdats in i korsning med järnväg eller spårväg på otillåtet sätt.
1 500:-

Ej stannat på betryggande avstånd från korsning med järnväg eller spårväg.
1 000:-

Ej stannat för cyklist vid cykelöverfart
2 500:-

Ej stannat för gående vid obevakat övergångsställe.
3 000:-


Ej stannat vid polisens tecken eller på anvisad plats, en favorit de använder i brist på andra böter även om du stannar på en lämpligare plats..
1 500:-

Ej följt av polis eller vakt meddelad anvisning för trafiken, tecken som ges med flagga, lykta eller med arm.
1 500:-


Ej följt genom vägmarkering eller vägmärke meddelad anvisning för trafiken genom att exempelvis köra till vänster om trafikdelarmärke.
1 000:-

Otillåten fordonstrafik, där det är skyltat körförbud, motortrafik förbjuden eller t.ex. störande cruising.
1 000:-

Otillåten förflyttning i sidled.
1 000:-

Försvårande av annans inkörning i eget körfält.
1 000:-

Kört motordrivet fordon i fel typ av körfält, t.ex. finns fler filer ska man använda det högra körfältet om hastigheten är 80km/h och högre.
500:- till 1 000:-

Överskridit spärrområde eller heldragen linje.
1 500:-


Stanna på nödficka, dessa platser på motortrafikled och motorväg är till för räddningsfordon och för att i nödfall kunna stanna vid exempelvis motorhaveri eller punktering.
1 200:-

Ej flyttat fordon som blivit stående p.g.a olyckshändelse, motorfel eller liknande.
1 000:-

Felaktig typ av varningstriangel.
500:-

Varningstriangel saknas, kan kombineras med att man ej placerat ut varningstriangel, se nedan, vilket innebär 500:- plus 800:- i böter.
500:-

Underlåtenhet att sätta ut varningstriangel, om något händer och hastighetsbegränsningen är 50 km/h eller mer ska den sättas ut minst 100 meter bakom fordonet.
800:-

Skylt för långsamtgående fordon(LGF-skylt), saknas, ej tillåten placering, ej E-märkt eller i dåligt skick.
Skylten för långsamtgående fordon ska vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 69 och placeras baktill och utanpå fordonet med en av triangelns spetsar uppåt. Lägsta höjdplacering är 0,6m och högsta är 1,8m mätt från marken och till LGF-skyltens nedre del.
1 500:-


Ej hållt till höger eller lämnat betryggande avstånd i sidled vid möte.
1 000:-

Ej stannat vid hinder för att låta mötande passera.
1 000:-

Otillåten omkörning av annat fordon till höger eller vänster.
1 000:-

Vid omkörning ej lämnat betryggande avstånd i sidled.
1 000:-

Omkörning strax före eller i vägkorsning eller plankorsning.
1 000:-

Efter omkörning till vänster ej hållit till höger så snart som det kan ske.
1 000:-

Omkörning trots att föraren av bakomvarande fordon påbörjat en omkörning.
1 200:-

Omkörning trots att framförvarande givit tecken för omkörning av annat fordon eller som visar att hen ämnar föra sitt fordon till vänster.
1 200:-

Orsakat fara vid egen omkörning.
1 500:-

Försvårande av omkörning
2 000:-

Omkörning utan möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till höger körfält utan fara för övriga trafikanter.
2 500:-

Omkörning vid omkörningsförbud.
3 000:-

Omkörning i backkrön eller kurva med skymd sikt.
3 000:-

Omkörning av fordon eller spårvagn strax före eller på obevakat övergångsställe eller cykelöverfart.
3 000:-

Omkörning trots mötande trafik eller annat hinder, använt körfält som inte har en tillräckligt lång sträcka fritt från mötande trafik.
3 000:-


Ej blinkat eller givit annat tecken vid sväng, gäller även vid rondellkörning.
500:-

För kort avstånd till framförvarande fordon.
2 000:-

Varnat för poliskontroll, t.ex. blinkat med helljuset, tutat eller använt varningsblinkers.
1 000:-

Ej lämnat fri väg eller stannat för utryckningsfordon, järnvägståg eller spårvagn.
1 500:-

Brutit eller på annat sätt hindrat kolonn eller procession, t.ex. militärkolonn eller begravningsfölje.
1 000:-

Tagande av olovlig väg - Brottsbalken 12 kap. 4 §  https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc … 2-700/#K12
Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering eller över någon annan mark som kan skadas av detta.
Dagsböter eller fängelse i högst sex månader


Bakljus fungerar inte eller är bristfälligt vid mörkerkörning.
1 600:-

Ett bakljus ur funktion.
1000:-

Framstrålkastare fungerar inte eller är bristfälligt vid mörkerkörning.
1 600:-

Kört utan belysning tänd vid mörker, släckta bakljus i dimma eller regn, att köra med bristfällig belysning vid begränsade siktförhållanden.
1 200:-

Halvljus kombinerat med dimljus, video med information om reglerna. https://www.youtube.com/watch?v=lJGGa2CVcHo
500:-

Bromsljus trasigt.
500:-

Skyltlykta ur funktion.
500:-

Reflex saknas eller icke godkänd(Saknar E-märkning).
1 000:-


Däck med fel dimension, belastningsvärde eller annan otillåten däcksutrustning.
500:-

Däck med skada som blottlägger däckets cord eller däck som visar tecken på brott eller separation.
3 000:-

Otillräckligt mönsterdjup, minst 1,6 mm gäller för sommardäck.
1 200:-

Otillräckligt mönsterdjup, minst 3 mm för vinterdäck, det gäller dubbfritt vinterdäck eller sk. friktionsdäck under perioden 1 dec till 31 mars.
1 200:-

Ej använt vinterdäck när det krävs, 1 december till 31 mars
Kravet gäller ej bilar som, enligt registreringsbeviset, är äldre än 30 år, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten!
2 000:-

Körning med dubbdäck under annan period än 1 oktober till 15 april, undantag om det är eller befaras bli vinterväglag.
500:-

Blandade däck, dubbat och odubbat på fordonet, det gäller även vid körning med släp. Man får köra med dubbfria vinterdäck på bilen och dubbdäck på släpet men det är dock olagligt att köra med dubbdäck på bilen och dubbfria vinterdäck eller sommardäck på släpet.
1 000:-

A-traktorer ska sedan december 2023 vara utrustade med vinterdäck på samma premisser som personbilar.
Men gällande mopedbilar som får framföras i 45 km/h finns inga krav på vinterdäck..

Burnout
500:- och uppåt, beroende på om det anses som vårdslöshet i trafik.


Obesiktigad bil.
1 500:-

Avställt fordon som brukas i trafik.
1 200:-

Avställt släpfordon som brukas i trafik.
500:-

Oregistrerat fordon som brukas på allmän väg renderar penningböter, värt att notera är att det finns en del undantag som gör att det anses okej att köra ett oregistrerat fordon. T.ex. en besiktningsman från SFRO eller Testa får provköra fordon och när fordonet körs till en registreringsbesiktning.
200:- upp till högst 4000 kr enligt brottsbalken.

Obetalda parkeringsböter...
Om den registrerade ägaren har parkeringsböter över 5 000:- så kan fordonet beslagtas. Ägaren måste då betala skulderna för att få tillgång och bruka fordon, i annat fall kommer fordonet att skrotas.


Styrinrättning ej effektiv eller bristfällig.
3 000:-

Färdbroms ej tillräckligt effektiv.
3 000:-

Parkeringsbroms ej tillräcklig.
500:-

Vindruta skadad, gäller förarens siktfält.
500:-

Vindrutetorkare bristfälliga eller spolare ur funktion.
500:-

Vindruta eller sidorutor som har otillåtna färgskikt, såkallad solfilm.
500:-

Signalanordning, m.a.o. tutan ur funktion.
500:-

Backspegel saknas eller är skadad, bilar före 1969 behöver inte ha yttre backspeglar.
500:-

Hastighetsmätare saknas eller är ur funktion, 1955 kom krav på hastighetsmätare, finns det på en tidigare årsmodell orginal ska denna fungera.
500:-

Defroster saknas eller ej effektiv.
500:-

Ej rengjort fordonets rutor, praxis är att framrutan, främre sidorutorna och backspeglarna ska vara rengjorda, bedöms som vårdslöshet i trafik.
Dagsböter och risk för indraget körkort, vid en olycka kan även fängelsestraff finnas med i straffskalan, såkallad grov vårdslöshet.

Ej rengjort bilens lyktor, bötesbeloppet är beroende på vilken lykta det gäller.
Upp till 1.600:-

Ej skrapat snö eller is från fordonets tak, motorhuv eller lastlucka, det bedöms som bristfälligt förankrad last.
1 500:-

Avgassystem, otillräcklig dämpning, böter och ombesiktning i värsta fall.
1 500:-

Trasigt avgassystem.
500:-

Registreringsskylt, ej godkänd, ej rengjord, saknas eller på något sätt är åverkad, t.ex. genom ett klistermärke istället för det gamla skattemärket, skymd, dold av cykelställ eller snötäckt. Det finns också böter för Last medförd på otillåtet sätt, t.ex. att lyktor skyms.
2 500:-


Otillåtet antal passagerare i bil, föraren ansvarig.
500:-

Otillåten på eller avstigning av fordon eller spårvagn i rörelse.
500:-

Öppnat dörr eller annan anordning på fordon så att fara eller onödig olägenhet uppstår.
1 500:-


OBS. För tunga fordon gäller andra högre bötesbelopp...
Last/gods som inte är tillräckligt förankrat, dit räknas djur som ska vara bältade eller i bur.
1 500:-

Fordon lastat på sådant sätt att förarens sikt eller möjlighet till manövrering hindrats
1 200:-

Fordon lastat på sådant sätt att det kan medföra skada på person eller egendom
2 000:-

Fordon lastat på sådant sätt att last kan falla av eller orsaka fara
2 000:-
   
Fordon lastat på sådant sätt att det överskrider tillåten lastvikt
3 000:-

Fordon lastat på sådant sätt att det överskrider tillåten axel- eller boggitryck
3 000:-

Fordon lastat på sådant sätt att det överskrider tillåten bredd, längd eller höjd
2 500:-

Underlåtenhet att märka ut utskjutande last på föreskrivet sätt
1 500:-

Överlast, räknas ut i procent och bötfälls därefter och vid 100% överlast återkallas förarens körkort.
Upp till 4 000:-


Åstadkommande av onödigt buller eller onödigt avgasutsläpp, såkallad tomgångskörning, det finns lokala föreskrifter för varje kommun.
1 000:-

Använda signalhorn längre än nödvändigt för att avvärja fara.
500:-

Underlåtelse att använda signalhorn vid fara.
1 000:-

Glömt körkortet.
500:-


Otillåtet rubbande av trafikanordning eller förorsakat hinder på vägen t.ex. kvarlämnat föremål.
500:-

Tolkat eller låtit sig dras eller skjutits av motorfordon eller spårvagn vid åkning på kälke, sparkstötting eller på skidor, skridskor, inlines eller liknande.
500:-

Ej vidtagit lämpliga åtgärder för att förhindra att fordon obehörigen brukas av annan, typ lämna nyckeln i bilen.
2 000:-

Nedskräpning, allt från en ölburk till att tömma bilen på skräp. Den som står för mindre nedskräpning riskerar böter på 800 kronor. Sedan 2022 inkluderar det även småskräp som fimpar och tuggummin.
Böter eller fängelse i högst ett år, vid mindre nedskräpning 800:-

Slå en drill kan räknas som förargelseväckande betéende, ta ett par steg extra ut i terrängen och ej i motvind..
800:-

Dricka öl på allmän plats eller i strid mot den kommunala ordningsstadgan.
500:-

Spela musik med ljudanläggning så att omgivning störs, vid upprepade tillfällen kan körkort dras in av Transportstyrelsen. Det kan också t.ex. röra sig om ofredande, varför polisen i ett sådant skede kan beslagta bil och ljudanläggning.
1 000:-

Röka på bensinstation.
Dagsböter för allmänfarlig vårdslöshet eller fängelse i högst sex månader.

Använda mobil eller annan utrustning som inverkar "menligt" på körningen, gäller även Gps, anses som vårdslöshet och kan leda till indraget körkort. Från den 1 februari 2018 får du som förare inte använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning om du håller den i handen när du kör ett motordrivet fordon.
1 500: till 4 000:-


Skatteskuld, över två månader gammal, på fordonet. Då plockas registreringsskyltarna bort även om det bara handlar om ett lägre belopp och bilen beläggs med användningsförbud tills skatten är betald. Ägaren får betala penningböter och även föraren kan få samma straff om denne kände till att bilen hade en skatteskuld.
1 000:-

Om bilen används sedan den avskyltats och fått användningsförbud pga. skatteskuld gäller en betydligt hårdare straffskala för ägaren och i förekommande fall föraren.
Dagsböter eller fängelse upp till 6 månader.


https://www.gammalstorp.se/Bilder-Trafik/Drink-and-drive.jpg


Rattfylleri, gränsen är 0.2 promille, alkoholkoncentration som är minst 0,2 promille i blodet eller 0,1 milligram per liter utandningsluft.
Böter och risk för fängelse i högst 6 månader, gränsen för indraget körkort i en till 12 månader är 0,32‰

Grovt rattfylleri, ca 1,0‰, vid vårdslöshet kan gränsen sättas lägre.
Böter och fängelse i högst 2 år, indraget körkort i 12 till 36 månader.

Straffet för rattfylleri är oftast böter och risk för fängelse i högst sex månader, dessutom återkallas i allmänhet körkortet under en till 12 månader. Gränsen för körkortsindragning vid rattfylleri är från 0,16mg/L (0,32‰).

Vid grovt rattfylleri kan straffet bli fängelse i högst 2 år och körkortet återkallas under 12-36 månader. Är återkallelsetiden längre än 12 månader måste ett nytt körkortsprov avläggas. Grovt rattfylleri i kombination med grovt vållande till annans död kan ge upp till 8 års fängelse.

Man ska även ersätta staten för provtagning ca. 2 600:- samt betala till brottsofferfonden 1 000:-


Olovlig körning, t.ex. kört fordon med fel körkortsbehörighet, kört terrängskoter eller vattenskoter utan att vara behörig till det eller kört trimmad moped. Den betraktas då som en MC.
1 800:- och risk för återkallelse av körkort och eventuellt utdöms dagsböter.


Otillåten flyttning av fordon vid trafikolycka.
1 000:-

Vid trafikolycka ej underrättat den som lidit skada eller polis.
1 200:-

Smitning vid medverkan i en trafikolycka kan ge indraget körkort, böter, bli skadeståndsskyldig och fängelse upp till ett år vid allvarlig smitning, ofta där personskador inträffat. En hårdare bedömning sker om man blir dömd för vårdslöshet i trafik. Såhär kan skalan för indraget körkort se ut vid smitning, detta leder även upp till 40 dagsböter..
Nedkörd vägskylt            Varning eller indraget körkort i 2 månader
Parkeringsskada             Varning eller indraget körkort i 4 månader
Trafikolycka                   Indraget körkort i 2-4 månader
Allvarligt smitningsbrott   Indraget körkort i 4-6 månader
https://www.minilex.se/a/smitning


Regler för kör- och vilotider samt färdskrivare gällande yrkestrafik kontrolleras dels av polis i trafiken samt T.S. genom företagskontroller
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … -vilotider


Polisen kan och ska omhänderta ett körkort om körkortshavaren gör sig skyldig till en sådan trafikförseelse att det är troligt att körkortet kommer att återkallas av Transportstyrelsen. Det kan gälla vid t.ex. rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik, smitning från olycksplats, trafikbrott som fortkörning, kört mot rött ljus, inte stannat för stopplikt m.m. Man kan få en varning, sedan återkallas körkortet, varningen är gällande under två år och det är samma två-årsregel när man fått körkortet indraget.


Förolämpa en polis eller annan offentligt anställd person - tulltjänstpersonal, socialtjänstemän, räddningspersonal, sjukvårdsanställda, lärare m.fl.
Snöflinge-mentaliteten breder ut sig som epidemi i samhället, så att kalla en spade för just en spade kan numera leda till åtal..
Straffet för förolämpning blir böter eller fängelse i högst sex månader.


Det finns appar och andra program för information om trafikkontroller men polisen har även en del information på sin hemsida.
Vid resa i andra länder bör man söka information om deras trafikregler och lagar, en del information finns i länken.
http://www.bilsemester.net


Fordonsdefinitioner, det finns en rad bestämmelser kring dessa kategorier, bara sätta sig ned och studera kunskap i länk om intresse finns.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc … s-2001-559


Aktuella ändringar gällande böter.
https://www.svenskforfattningssamling.s … 23-549.pdf



Nu blev det en hel del torr läsning, så vi tar ett par bötesbelopp på sjön istället...

Att köra för fort där hastighetsbegränsning råder är att bryta mot sjötrafikförordningen.

Hastighetsöverträdelse upp till
• 5 knop            1 000:-
• 6 – 10 knop    1 500:-
• 11 – 15 knop  2 000:-
• 16 – 20 knop  2 500:-
• 21 – 25 knop  3 000:-

Den som bryter mot sjövägsreglerna om lanternor, signaler eller kör fel i eller genom en trafikseparering.
1 200:-

Ankra där det är förbjudet.
1 000:-

Utnyttja otillåtet område för vattensporter.
1 000:-

Förtöja otillåtet vid fyr, sjömärke eller liknande.
1 000:-

Från 1 maj 2022 krävs förarbevis för att köra vattenskoter. Den som har förarbevis ska kunna uppvisa det, samt gilitig legitimaiton vid poliskontroll. Saknas förarbevis är det böter eller dagsböter i straffskalan. https://transportstyrelsen.se/sv/sjofar … tenskoter/
Dagsböter, se länk  https://lawline.se/answers/vad-ar-straf … n-korkort-

Störande och onödig vattenskoterkörning, förarbevis kan även dras in vid vårdslöshet.
1 500:-

Brott mot Sjölagen.

Förare som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms föraren för sjöfylleri. Gäller även övriga personer ombord som anses ha en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.
Böter och risk för fängelse i högst sex månader.

Är brottet att anse som grovt, bland annat om föraren har över 1,0 promille alkohol i blodet, döms föraren för grovt sjöfylleri.
Böter och fängelse i högst två år.

För båtar under tio meter och båtar som går långsammare än 15 knop gäller samma regler som tidigare. Kustbevakningen har rätt att stoppa dem och kontrollera nykterheten om man kan misstänka att båtföraren är påverkad av alkohol eller annat medel och inte kan framföra båten på ett säkert sätt. En båtförare som är påverkad av alkohol kan dömas för sjöfylleri om inte båten kan framföras på ett säkert sätt.

Den som brister i gott sjömanskap till förekommande av sjöolycka döms, om inte oaktsamheten är ringa, för vårdslöshet i sjötrafik.
Böter och risk för fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, skall föraren dömas till fängelse i högst två år.

Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter.



Till sist kommer exempel på trafikrelaterade lagar i övriga världen som kan drabba den okunnige..

Innan du startar din bil i Danmark måste du kontrollera att belysning, bromsar, styrning och tuta fungerar.
Du måste även visuellt undersöka att inga personer vistas under bilen.

I Danmark får cyklister som använder mobiltelefon under färd 1 000:- i böter.

Fortkörning straffas hårt i Danmark, polisen kan konfiskera bilen hos den som kör vårdslöst, vilket det är 100% över fartgränsen. Därefter säljs bilen på auktion och du riskerar dessutom en månads fängelsestraff samt inreseförbud i flera år.

Det här gäller när du tar dieselbilen till Köpenhamn...
Reglerna som trädde i kraft i Danmark den 1 oktober i 2023 innebär att alla dieseldrivna personbilar ska ha ett partikelfilter eller vara minimum Euroklass 5 för att få användas inom de aktuella områdena. Den som bryter mot miljözonernas regler blir bötfälld, ofta gånger två eftersom man kör tillbaka samma väg t.ex. över Öresundsbron vid besök Köpenhamn.
https://www.oresundsbron.com/sv/miljozoner-danmark
1 500 danska kronor för personbilar och 12 500 kronor för tunga fordon, cirka 3 000 danska kronor motsvarade 2023 i november 4 600:-


I Norge förekommer sträckmätning, vilket innebär att du kan få fortkörningsböter grundat på medelhastigheten mellan två fartkameror.

I Norge finns det också tillfälliga förbud mot dieseldrivna bilar i Oslo. Det är då fortfarande tillåtet att köra på ringvägen runt Oslo och på dom statliga vägarna men den som kör på kommunal väg med en dieseldriven bil riskerar böter på 1 500 norska kronor.


I Finland räknas trafikböter ut efter din inkomst och rökning i fordon är förbjuden om barn under 15 år är passagerare, detta gäller nu även  E-cigaretter.


I Tyskland är det olagligt att stanna på en autobahn, det är även olagligt att få bensinstopp.
Om polisen gör en flygande besiktning kan du vägras få laga felet själv, bilen beslagtas och du får efter verkstadsbesök visa upp bilen på en besiktningsstation.


I England, närmare bestämt i London är det dryga böter på störande okynneskörning, om du torrgasar, burnar eller på annat sätt busar är boten upp till £1 000, den ska då betalas på plats.


I Frankrike får barn under 10 år inte sitta i framsätet utan ett speciellt bälte. Det är förbjudet att fotografera poliser och deras fordon.
Att cykla med hörlurar i öronen renderar  €114 i böter, samma sak gäller i Italien, där är bötesbeloppet  €135


I Österrike får cyklister som använder mobiltelefon under färd €50 i böter.


I Schweiz får dubbdäck bara användas i speciella sammanhang. Vid möte på bergsvägar gäller speciella regler, den tunga trafiken har alltid företräde och när två personbilar möts har fordonet med uppförsbacke företräde.


I Spanien måste du ha ett extra par glasögon med dig om glasögon är ett krav på körkortet och reflexväst samt extra glödlampor.

Att cykla med hörlurar i öronen renderar  €200 i böter.

Mallorca, att som fotgängare i trafiken titta ner i mobilen renderar €200 i böter.


I Grekland får du inte röka samtidigt som du kör bil.


I Ryssland är det förbjudet att ta upp liftare och om bilen är smutsig kan du få böter.


I Tremonton Utah är det förbjudet för en man och kvinna att ha sex i en ambulans som kör.

Du får inte köra barfota i Alabama men du kan köra mot enkelriktat om belysningen är tänd.

I Illinois är det strängeligen förbjudet att köra bil utan ratt. Man får heller inte byta kläder i bilen, om det inte brinner.

Man får inte åka skateboard utan licens i Florida och det är även olagligt att skejta inne på polisstationen.

I staden Coeur d'Alene Idaho är det lagligt att ha sex i bilen. En polisman får inte knacka på rutorna, han måste först tuta tre gånger och sedan vänta i två minuter innan han får undersöka bilen. I Carlsbad New Mexico är det också tillåtet men bara om man har gardiner som hindrar andra att se in.

I Minnesota har man ett lagstadgat förbud mot att framföra röda bilar i trafiken på söndagar.

Du får inte bli sur på en polis i New Jersey, inte heller tanka din bil själv, det ska personal göra. Du måste betala $300 i böter om en trafikpolis stannar dig och frågar, vet du varför jag bad dig att stanna och du svarar, om inte du vet så tänker jag inte berätta det.

I Californien är det förbjudet för en bil utan förare att köra snabbare än 30km/h.

I Georgia får du inte spotta på en personbil eller buss, men en loska på lastbilar går bra.

I San Fransisco Californien är det förbjudet att torka av sin bil efter biltvätt med gamla underkläder.


I Costa Rica är det tillåtet att dricka öl bakom ratten, bara du inte blir full.

I San Salvador kan du som kör bil onykter straffas med döden genom att skjutas av en patrull.

I Kina får du inte släppa gående över gatan när du framför ett fordon.

Trafikpoliser i Syd Korea är skyldiga att redovisa alla mutor som de tar emot av trafikanterna..


I Tunisien får du tänka till en gång extra och vakta din tunga.
Där kan man dömas enligt en lag, som den allt mer totalitäre presidenten Kaïs Saïed undertecknade 2022, med syfte att förbjuda spridning av falska nyheter eller för kommentarer som kritiserar landet. Straffet är ett års fängelse


I Iran är det sedan 10 september 2017 förbjudet för kvinnor att cykla offentligt och framför främlingar, kvinnorna får heller inte besöka fotbolls och volleybollsarenor men det är en annan Fatwa historia..

I Irak är alkohol numera totalförbjudet, den nya lagen förbjuder import, framställning och försäljning av alla former av alkohol.



Promillegränser i Europa, det finns lägre gränser i länderna som gäller för yrkeschaufförer och de som har haft körkort kortare tid än två år. https://etsc.eu

0.0‰
Ungern, Tjeckien, Rumänien och Slovakien har m.a.o. nolltolerans mot alkohol i kombination med bilkörning.

0.2‰
Cypern, Estland, Polen, Sverige och Norge

0.4‰
Litauen

0.5‰
Danmark, Finland, Belgien, Luxemburg, Nederländerna, Frankrike, Tyskland, Skottland, Irland, Island, Litauen, Lettland, Italien, Portugal,  Spanien, Schweiz, Österrike. Slovenien, Bulgarien, Kroatien och Grekland.

0.8‰
Storbritannien, Wales och Malta har den högsta gränsen i Europa.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

2

Enligt reklam för alcotestare ändrades regeln om rattonykterhet i fjol ?

-Har man 0,2 promile dras kortet automatiskt i ett år.... innan var det väl "prövat" ?

3

vwato skrev:

Kört motordrivet fordon i fel typ av körfält
1.000:-

Då är det alltså värt att ta bussfilen om man har bråttom och man tex har fastnat i Stockholms rusningstrafik. Jag trodde det var mer böter på sånt.

4

ja, kör man buss så gör man ICQ/ad

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

5

vwato skrev:

Ej anpassa hastigheten till trafiken, mao. köra för sakta
1 000:-

För oss med ett smärre roadragesyndrom samt notoriska fortkörare skulle jag gärna se en större bruk av länsman på denna punkt.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

6

Dubbdäcks användning vid sommartid.

Saknad av regskylt.

Vad kostar det ??

Sen är det bara så att någon måste ju beivra dessa fel, vilket inte sker i någon utsträckning i Stockholm.

Hazzan.

7

Ika skrev:
vwato skrev:

Ej anpassa hastigheten till trafiken, mao. köra för sakta
1 000:-

För oss med ett smärre roadragesyndrom samt notoriska fortkörare skulle jag gärna se en större bruk av länsman på denna punkt.

Tycker lika där, men anser att det är för billigt att köra sakta... Borde vara som med fortkörningen, hastighetsbaserat så,  ju långsammare det går, desto dyrare blir det! ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8

50 split skrev:
Ika skrev:
vwato skrev:

Ej anpassa hastigheten till trafiken, mao. köra för sakta
1 000:-

För oss med ett smärre roadragesyndrom samt notoriska fortkörare skulle jag gärna se en större bruk av länsman på denna punkt.

Tycker lika där, men anser att det är för billigt att köra sakta... Borde vara som med fortkörningen, hastighetsbaserat så,  ju långsammare det går, desto dyrare blir det! ICQ/ab

Plus att de borde få parkeringsböter  Default/lol

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

9

Hur var det på det brittiska öarna med "flaggvakten" var det en myt eller en bortglömd lag sedan ångbilarnas tid?
-Något i stil med att en person var tvungen att gå med en röd flagga ett visst antal meter (yards) framför motordrivet fordon.

Sedan bör det väl vara grova böter för framförande av motordrivet köksredskap på motortrafikled och motorväg, tycker jag! ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Jag har en granne som fortfarande kör med vinterdäck..undrar också vad det kan tänkas gå på om farbror polisen stoppar honom ?  : )

S

9:59 skrev:

Dubbdäcks användning vid sommartid.

Saknad av regskylt.

Vad kostar det ??

Sen är det bara så att någon måste ju beivra dessa fel, vilket inte sker i någon utsträckning i Stockholm.

Hazzan.

11

ops..såg nu att det kostar honom 500:- om han blir tagen i örat av farbror blå.. ICQ/ae inte så farligt då..


S

notch63 skrev:

Jag har en granne som fortfarande kör med vinterdäck..undrar också vad det kan tänkas gå på om farbror polisen stoppar honom ?  : )

S

9:59 skrev:

Dubbdäcks användning vid sommartid.

Saknad av regskylt.

Vad kostar det ??

Sen är det bara så att någon måste ju beivra dessa fel, vilket inte sker i någon utsträckning i Stockholm.

Hazzan.

12

500 per däck är det tror jag

notch63 skrev:

ops..såg nu att det kostar honom 500:- om han blir tagen i örat av farbror blå.. ICQ/ae inte så farligt då..


S

notch63 skrev:

Jag har en granne som fortfarande kör med vinterdäck..undrar också vad det kan tänkas gå på om farbror polisen stoppar honom ?  : )

S

9:59 skrev:

Dubbdäcks användning vid sommartid.

Saknad av regskylt.

Vad kostar det ??

Sen är det bara så att någon måste ju beivra dessa fel, vilket inte sker i någon utsträckning i Stockholm.

Hazzan.

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

13

Det är väl 500kr per däck?
Så är det ju i alla fall om man har dåligt mönsterdjup.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Jag saknar kanske mest att länsman aldrig verkar beivra:

underlåta att använda blinkers vid sväng eller filbyte
underlåta att stanna vid rött ljus (kanske främst sthlm, men allt vanligare även i tex v-ås)
underlåta att stanna vid stoppskylt
för kort avstånd till framförvarande fordon

samt, ett relativt nytt problem, främst förknippat med eu-regler, moderna bilar och bristande intelligens:

avsaknad av tända bakljus vid mörker, nederbörd och dålig sikt

helvete vad sur jag blir, jag trodde vi hade en nollvision

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

15

Junte skrev:

Jag saknar kanske mest att länsman aldrig verkar beivra:

underlåta att använda blinkers vid sväng eller filbyte
underlåta att stanna vid rött ljus (kanske främst sthlm, men allt vanligare även i tex v-ås)
underlåta att stanna vid stoppskylt
för kort avstånd till framförvarande fordon

samt, ett relativt nytt problem, främst förknippat med eu-regler, moderna bilar och bristande intelligens:

avsaknad av tända bakljus vid mörker, nederbörd och dålig sikt

helvete vad sur jag blir, jag trodde vi hade en nollvision

Inte bara i dina hemtrakter, även härikring tycks man se trafikljusen som någon slags trivselhöjande utsmyckning, i trafiken, med kulörta lampor på.
Även markeringar som är målade på gator och vägar tycks vara någon slags dekoration. Som man inte behöver beakta.

Självklart skall man vara hänsynsfull mot cyklister och mopedister, men man kan ju begära i gengäld att dessa repekterar iallafall de mest grundläggande trafikreglerna, ja att det idkar högertrafik åtminstone, det är ju inte konstigt att det händer många svåra olyckor med dessa oskyddade trafikanter, så som vissa kamikazecylister bär sig åt.

Javisst, dessa förbaskade automatiska DRL, jag har en tjänstebil med sådant tilltag... Man lurar sig lätt då instrumentbelysningen är tänd tillsammans med DRL framåt... Det behövs ingen kabeldragning, bara en programmering för att få även baklyktorna tända dagtid.

Sedan har vi en attitydförändring hos alla förare som kör lokaltrafikbuss. Blinkers skall inte användas, filbyten skall ske över heldraget, passagerare släpps av litet hur som helst, och hållplatlägena respekteras ej, och man brakar hellre rakt in i en stillastående personbil än bromsar, för om man tvärbromsar en buss (eller spårvagn) får man ju en massa fallskadade passagerare inne i bussen (eller spårvagnen). Spårvagnarna vet man ju iallafall var man har, och dom har ungefär samma status som utryckningsfordon, "fri väg" så det är lika bra att hålla sig borta. Bussförarna har fått tajtare tidtabeller och färre fordon i omlopp på samma linje, eftersom trafiken är uppköpt på entreprenad, billigaste bolaget får linjen. Och då blir det som det blir med trafiksäkerheten.

Säljer dom begagnade pansarvagnar på Överskottsbolaget?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Jag förstår inte varför bötern inte är inkomstbaserad...

Samma sak med parkeringsböter... sätt bötern baserat på bilens värde.

Då kan man få in en hel del skattepengar kan jag tro.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

17

Wompa skrev:

Jag förstår inte varför bötern inte är inkomstbaserad...

Samma sak med parkeringsböter... sätt bötern baserat på bilens värde.

Då kan man få in en hel del skattepengar kan jag tro.

I Finland är i alla fall fortkörningsboten inkomstbaserad, läste ganska nyligen om en gasglad Finne som fick en halv miljon i böter... ICQ/ab

Det där med att man får böter om man för för fort och böter när man kör för sakta, borde man inte då få bonus om man blir tagen i kontroll och kör EXAKT rätt hastighet..?! ICQ/ae

Buy the ticket, take the ride... - HST

18

Löf skrev:
Wompa skrev:

Jag förstår inte varför bötern inte är inkomstbaserad...

Samma sak med parkeringsböter... sätt bötern baserat på bilens värde.

Då kan man få in en hel del skattepengar kan jag tro.

I Finland är i alla fall fortkörningsboten inkomstbaserad, läste ganska nyligen om en gasglad Finne som fick en halv miljon i böter... ICQ/ab

Det där med att man får böter om man för för fort och böter när man kör för sakta, borde man inte då få bonus om man blir tagen i kontroll och kör EXAKT rätt hastighet..?! ICQ/ae

NEJ. Kör du exakt rätt hastighet så kör du alldeles för sakta.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

19

Oooooh, don't get me started! För er som inte orkar läsa, hoppa till sista meningen, eller hoppa över alltsammans!

Man borde få bonus om man använder farthållare, både ett sätt att förhindra fortkörning och samtidigt förbättra bränsleekonomin och miljön. Någon säger att det är tråkigt, jag säger att det är skönt, att koncentrera sig på bara själva körningen! Tråkigare med automat om man ska jämföra. Det är fantastiskt vad folk inte kan hålla hastigheten och åt båda hållen dessutom! Blir vägen smalare (med samma hastighetsbegränsning) kör man långsammare, går det uppför (med samma hastighetsbegränsning) kör man långsammare, har det hänt en olycka i motsatt körriktning på motortrafikled, kör man långsammare, börjar det regna, kör man långsammare. Likaledes ökar hastigheten nedför, vid rakor, vid bredare väg osv. Jag har ett exempel hemma i min stadsdel där man åker fortare på den breda 30-vägen där jag bor, än den lite snirkligare 50-vägen en bit bort!

När jag stannade på väg över ett övergångsställe på 30-vägen hemma hos mig, när en bil i minst den dubbla hastigheten var på väg mot mig, så stannade hon inte förrän hon fick lov att tvärbromsa och veja upp på trottoaren! Hon vevar då ner rutan och gormar om att jag stannat mitt på vägen, varpå jag lugnt säger "det är 30 här", hon fortsätter att frustrerat påpeka att jag minsann stod i vägen och jag upprepar det jag sa "det är trettio här". Jag förklarar även för henne att det inte är någon ursäkt att gasa på bara för att det finns fotgängare i området. Till storyn hör att hennes tioåriga grabb sitter i passagerarsätet och lyssnar på oss med stora öron. Vilken förebild till morsa!

Samtidigt verkar man helt okänslig inför vägens kondition, är det fullt med potthål, eller gupp, så sänker iaf jag hastigheten, merparten av bilisterna är totalt ignoranta inför chassidelarnas slitage. Även om man inte byter själv, borde man förstå relationen mellan verkstadskostnader och vagnens slitage.

På motorleder blir jag ofta omkörd av folk jag nyss kört om (där jag hela tiden kört i exakt samma hastighet) eller tvärt om, kör om folk som nyss kört om mig (där jag hela tiden kört i exakt samma hastighet!) Det är förvånansvärt OFTA man med lite planerad körning, kommer fram snabbare än de ryckiga och impulsiva förarna. Jag kan ligga i 100 på en 110-väg i 70 km och ändå komma fram före de som körde om mig i början av sträckan, heeeeeeelt fantastiskt! Det är även vanligt att man blir omkörd av släpvagnsekipage när man ligger i 100 på motorvägen, så ofta att jag i vissa stunder tänkt "jag måste googla om reglerna ändrats".

Att moderna bilar inte har lyset på under dåliga förhållanden, eller i tunnlar stör mig enormt. De flesta bilar tänder om det blir mörkt, men varför är det trafikfarligt för min gamla buss från 60-talet att åka utan baklyse, medan en modern vagn tillverkas på detta viset? Borde inte halvljuslagen slopas för bilar som tillverkats innan denna då? Jag tycker det  är vanligt att folk signalerar åt mig när jag kör (oftast avsiktligt) utan lyse på bussen, hur kommer det sig att man inte gör detta med moderna bilar?

Sen det där med blinkers, det har jag funderat över både en och annan gång. De flesta verkar dock inte tänka på att vid påfarter i stan, finns oftast en ny avfart en bit bort i samma fil, så om du inte signalerar att du ska ut, kan jag ju inte planera i tid att flytta på mig för att du ska få komma ut på vägen, det kan ju lika gärna vara så att du ska köra av igen och aldrig åka på leden. Får man inte lära sig att slå på blinkersen i tid och inte i samma sekund man byter fil? Mina körskolelärare var stenhårda på det! Jag råkade så sent som idag ut för att en bilist klämde in sig mellan mig och framförvarande, när denne ursprungligen låg jämsides med mig utan blinksignal. Jag hade en omkörande bil i vänster backspegel och kunde inte väja.

Att inte påfartramperna används som de accelerationsfält de är. Nedförsbacken (som det oftast är) finns där av en anledning. De flesta gasar när de nästlat sig ut på motorvägen/motortrafikleden i alldeles för låg hastighet och således stoppar upp trafiken på vägen!

Jag verkar dessutom vara helt ensam om att ha tragglat igenom otaliga tillfällen vid ratten på trafikskolan och minst en lektionstimme i bänken, med att lära mig att man vid vänstersväng i tvåfiliga rondeller byter fil INNAN man ska ut ur rondellen. ÄVEN om man ska ut på den vänstra av två avfartsfiler. Att köra ut från innerfil är likställt med att byta två körfält i ett svep och var i alla fall då, när jag tog lappen, inte tillåtet. Men efter att till och med sett polisen köra på detta vis är jag osäker. INGEN annan kör som jag, har jag lärt mig fel?

Jag fick även lära mig att man i mesta möjliga mån ska undvika att bromsa på en motorled, måste man göra det har det hänt en olycka, eller så har man inte planerat sin körning fick jag veta. Ändå kan folk framför mig tända bromslyset och samtidigt accelerera ifrån mig! Jag brukar säga "att folk kör med bromspedalen", men jag vet inte hur de gör!Tydligen är ett annat sätt att signalera olycka, eller stundande köer på motorled, att använda varningsblinkers, något som definitivt inte var tillåtet för en fungerande bil när jag tog körkortet. Men det är klart, när folk blinkar med de röda lamporna hela tiden, måste man ju ha ett annat sätt att fånga uppmärksamheten på, eller?

Blinkers i cirkulationsplatser var tydligen inte längre ett krav, fick jag höra? Varför är det så dumt med blinkers? Jag skulle vilja gå åt andra hållet, liksom för att prägla folk med att "kommunikation är bra".

Den enda regeln jag egentligen ifrågasätter är just de heldragna linjerna. I många fall är de orimligt långa, från hundra meter och uppåt. Om man blinkar, ser sig för i döda vinkeln och trafiken inte är tät, förstår jag verkligen inte denna "inte-nudda-golv-regel". Efter att ha blivit utprejad av en annan bilist tvingades jag byta körfält för att inte åka rakt in i baken på denne, olyckligtvis kom polisen i det körfält jag bytte till och såg min körning över heldraget. De stannade mig, kollade lappen, lät mig blåsa och frågade varför. När jag förklarade för dem vad som hänt, lät de mig komma undan med en varning. Men i regelboken hade det nog varit bättre att dundra in i röven på idioten som slängde sig in framför mig och blockera södra länken i rusningstid. Sånt som kostar samhället muchos dineros. Jag hade tungt lass, det var nedförslut och kunde inte bromsa på en femöring, men jag vill inte heller kvadda vagnen jag så hårt kämpar för att hålla på vägen.

Och det föranleder slutklämmen; avståndet! Varför, varför varför, är det så svårt att hålla avståndet? Okej, jag är inte den som sätter mig bakom ratten kissnödig, har en havande kvinna i baksätet, eller försenat på väg till en jobbintervju, så jag kör sällan över hastighetsbegränsningen. Men om man nu är i en sån situation, så går det inte fortare för att man ligger nära framförvarande. Faktum är att i min bil, så syns du inte om du ligger för nära, stampar jag på bromsen då, så sitter troligtvis grillen fast i den grova fyrkantsbalk som utgör dragkroken och sticker ut halvmetern under flaket. I mörkret kan jag ibland anat ett märkligt sken av bakomvarandes strålkastare under min vagn. Kör framförvarande under hastighetsbegränsningen kan jag i viss mån förstå en frustration, men inte om man ligger över. Folk som ligger och trycker på när det är fritt fram i omkörningsfil har jag ännu svårare att förstå. Men ett tips till er andra, se till att ni är mätta och nykissade när ni kliver in bakom ratten! Njut av bilfärden, den måste inte vara en pina.

Alla dessa anekdoter och krassa åsikter är för närvarande den främsta anledningen för mig att flytta ut på landet. Jag börjar tro att en allt ökande andel av storstadens bilister inte har lärt sig köra under samma omständigheter som de nu befinner sig i. För jag kan inte minnas att det var såhär illa när jag tog lappen!

Min slutsats efter femton år i trafiken är att det är främst Audi- och BMW-förare som har de minsta blåsorna och när man har ett elakt utseende på bilen, får man köra för fort! Stämmer det?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

Flytta för guds skull inte utanför Stockholm om du vill att folk ska hålla sig till trafikregler/trafikvett.
Tex här i Norrland ska du inte tro att du bara kan blinka och byta fil mitt framför näsan på nån vilket kan vara självklart i en storstad att man släpper in folk.
Här ser vi det som en tävling och muttrar gärna nåt i stil med "men glöm din dröm ditt rövslem, här kommer du inte in".

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

21

Default/lol

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

22

Har gjort ett viktigt tillägg angående barn som färdas utan säkerhetsbälte.

"Inte sett till att minderårig använder bilbälte. Barn under tre år eller kortare än 135cm får inte färdas i bil utan särskild skyddsanordning, vilket innebär barnstol och bilbälte. Barn över tre år men under 135cm får åka utan särskild skyddsanordning vid tillfälliga transporter och under korta sträckor, dock inte i framsätet. Med andra ord får barn under tre år aldrig åka i en gammal bil som saknar säkerhetsbälten.
4 kap. 10§ https://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20061208.pdf
2 500:-"

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

23

vwato skrev:

Har gjort ett viktigt tillägg angående barn som färdas utan säkerhetsbälte.

"Inte sett till att minderårig använder bilbälte. Barn under tre år eller kortare än 135cm får inte färdas i bil utan särskild skyddsanordning, vilket innebär barnstol och bilbälte. Barn över tre år men under 135cm får åka utan särskild skyddsanordning vid tillfälliga transporter och under korta sträckor, dock inte i framsätet. Med andra ord får barn under tre år aldrig åka i en gammal bil som saknar säkerhetsbälten.
4 kap. 10§ https://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20061208.pdf
2 500:-"


Fast man får skjutsa dom på motorcykel :-)

Jag räknade grovt över dagens körning och kom upp i sju tusen till stadskassan, ifall jag blivit sedd.

Men snart är vi där, GPS övervakning.

De nya hastighetsgränserna ser jag mer som en rekommendationer, och låter årstid väglag tid på dygnet samt övrig trafik avgöra istället.
Förutom 30 vid skolor där jag är stenhård på max 30.

"ljushuvud"

24 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 05:18:24)

Ja, lagar har sina brister, man får köra trike utan hjälm och när det gäller motorcyklar så krävs endast huvudskydd för barn under sju år, mao. kan barnet använda en cykelhjälm eller hockeyhjälm.

Egentligen är ju alla övervakningar helt onödiga, vårt omdöme borde räcka..


Tecken som avslöjar att det är en civil polisbil.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/wp-content/uploads/sites/2/2023/01/1039834-1.jpg


1. Extraljus i grillen
Civila polisbilar har, precis som målade utryckningsfordon, nästan alltid extraljus i fronten. En del bilar hos trafikpolisen har dock inte extraljus för att bli mera diskreta och inte avslöjas i förhand. NBB-extraljus är vanliga, de känns igen på en övre, horisontell plastkant men Hella extraljus används också. Nästan alltid två extraljus, men även tre förekommer.

2. Blåljuslampor
En civil polisbil har flera uppsättningar med blinkande blåljus monterade. De kan sitta i mitten, nedtill på vindrutan, och/eller i grillen, i sidobackspeglarna och i bakrutan. Civila polisbilar har båda främre och bakre blåljus som vid normal belysning är svåra att upptäcka men även när de är släckta kan man ibland skymta en blå reflex i bakrutan eller i grillen/vindrutan. Mörka rutor gör att blåljusen som regel inte syns annat än när de blir belysta av starkt ljus, då kan man se en blå reflex. När blåljusen tänds är det för sent att kolla hastighetsmätaren…

3. Dragkrok
I stort sett alla polisbilar, målade och civila, är förberedda för att kunna dra släp. Beroende på bilmodell kan dock dragkroken vara dold.

4. Extra backljus
Återigen känner vi igen civila polisbilar på den utrustning som även finns på de målade bilarna, extra backljus. De brukar bestå av ganska långsmala, diskreta lampor som sitter i vardera hörnet i nedre delen av stötfångaren. Eftersom extra backljus är relativt ovanligt på annat än polisbilar är det ett säkert tecken. Civila polisbilar har ofta också en extra backspegel på den högra, yttre backspegeln ungefär som på körskolebilar.

5. Extra yttre antenner
Polisen är helt beroende av sin kommunikationsutrustning och för att få bra räckvidd krävs riktiga gammaldags antennspröt. På moderna personbilar finns det i stort sett aldrig långa antennspröt originalmonterat, ser du dessa på en ganska ny bil är det med största sannolikhet en civil polisbil. Men frånvaron av yttre antenner ska man ändå vara försiktig med, flera av de nyare trafikpolisbilarna är väldigt diskreta och har knappt några yttre tecken på civil polisbil.

6. Av praktiska skäl är nästan alltid civila polisbilar en kombimodell, men kombibilar är en vanlig karossform i Sverige och det går ju inte att misstänka alla sådana för att vara civila polisbilar.

7. Bilmodell
Volvo V70 och XC70 är favoriter hos polisen men den gamla favoriten Saab 9-5 kombi är numera ganska sällsynt. Polisen köper också in VW Passat, BMW 5-serie, Mercedes E-klass, VW Transporter, med flera. Gemensamt är att de civila polisbilarna är ganska stora bilmodeller och relativt nya årsmodeller. Mörk kulör är vanligare, men det finns ljusa civilbilar också.

8. Tidpunkt
Trafikpolisen gillar kontorstid och arbetar i stort sett aldrig mellan midnatt och sex på morgonen. Men det hindrar förstås inte att du kan se andra civila polisbilar även på småtimmarna, liksom vanlig ordningspolis som utför exempelvis nykterhetskontroll.

9. Registreringsskylt
Appen "Mina Fordon" från Transportstyrelsen är gratis och lätt att använda för att kontrollera vem som står som ägare till ett fordon. Det finns även andra liknande appar och man kan numera få ägaruppgifter per mail förutom Sms. Civila polisbilar är registrerade på en polismyndighet men det kan även stå, "Spanings- och utryckningsenheten i XXX län". I vissa fall hyr polisen in bilar för spaning och de är registrerade på en juridisk person, samt som regel helt utan yttre kännetecken.

10. Utrymmet mellan stolarna. Tittar man i backspegeln på bilen bakom ser man som regel ett tomt utrymme mellan framstolarna som släpper igenom ljus från bakrutan. I en civil polisbil finns extra blåljus och mätutrustning samt kamera monterade uppe på instrumentbrädan, vilket skymmer ljusgenomsläppet. Civila polisbilar har nästan utan undantag mörka sidorutor och mörk solskyddsfilm på bakrutan.

Civila polisbilar har heller ingen reklam på sig och har nästan alltid originalfälgar med standarddimension.
Bilarna tvättas ofta, som regel varje dag, varför det är extremt ovanligt med en civil polisbil i trafiken med flera dagars smuts på sig.
https://www.mestmotor.se/automotorsport … dig-knepen

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

25

Åkte på 2400kr idag. Körde 126 på 110 väg. Surt sa räven.. en mc polis låg och smög bakom mig.