1

Har funderingar på att flytta oljekylaren till frontluftintaget på min Piraya som en åtgärd för att råda bot på varmgång, är det några nackdelar med den lösningen?

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

2

Om du skall flytta kylaren fram rekomenderar jag att du köper en torrsumpspump för att bibehålla oljetrycket i motorn. Appendix k rallyfolkor som körde med kylare fram och vanlig pump hade problem med lågt oljetryck när väl oljan gått runt och kommit tillbaka till motorn. 2bar vid 6000 varv. ingen lyckad lösning.

3

Kan du inte sätta den i luftströmen framför bakhjulet (man gör så på formula v )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Har funderat på det, ett problem som jag misstänker är att luftväxlingen under huven är dålig, finns risk att motorn suger den redan uppvärmda luften runt eftersom det inte finns motorplåtar som styr luften, har funderat på att ta kylluften från ena luftintaget och det andra till oljekylaren.

PPRMicke skrev:

Kan du inte sätta den i luftströmen framför bakhjulet (man gör så på formula v )
/// M

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

5

Formula vee är nog inget att titta på när det gäller konstruktion. Förra året så havererade 9st på Mantorp och på första tävlingen i år dog ytterligare 6st.Att lita på luftdraget från fartvinden är lika idiotiskt som en trike utan fläkt. vad händer när du fastnar i trafik Hade en kund som använde fjädrande plaströr som stötstångsrör. Stilla på Essingeleden en sommardag så smälte rören och oljan rann ut. De flesta kitcarbyggena saknar tillluft till motorn och har dåliga tätningar runt motorn. Man bör bygga in fläkten och dra grova rör som leder in kall luft till motorn och framför allt bygga täta skott runt hela motorrummet. Fick en gång i USA i uppdrag att bygga in en ismaskin under en diskbänk. Jag förklarade att den skulle ta livet av sig själv om den inte hade tilluft och ventilation till kompressorn. Designern ville inte lyssna utan konsentrerade sig på designen. Ismaskinen levde endast en vecka i sin egentillverkade värme. Samma sak händer med vw om den suger i sig sin egen värme. Torrsump är ordet sa Bill Torrsump är bra sa Bull.

6

Jag kör ett oljetermostatreglerat våtsumpsystem med 2st 10-raders kylare i fronten, som kyls av fartvinden på min 1303:a.
Fungerar bra(3,5bar@3300rpm, 85grd), så länge bilen rör sig.
För att klara köer och extrema/långa effektuttag har jag en oljekylare med fläkt(ovan bärarm/vä om vxl.), som styrs via termokontakt/relä, med termokontakten monterad i sumpen. Jag har aldrig temperatur över 90grd.
Skulle jag bygga nytt idag hade jag övervägt torrsump, men behållit kylarna/kylkapaciteten. Oljan blir avluftad/kvalitet och man får  mer luft/utrymme i vevhuset med ett torrsumpsystem.
(det finns en oljekylare med fläkt på hyllan, till försäljning).

7

Denna pump (30 mm) är använd i en rallybil, om jag använder den och monterar en oljekylare med el-fläkt och tar in luften via luftintaget till kylaren, har jag då löst problemet?

Post's attachments

Oljepump.JPG, 195 kb, 1440 x 1080
Oljepump.JPG 195 kb, 162 downloads since 2015-05-29 

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

8

" ... och tar in luften via luftintaget till kylaren.."
Vet ju inte hur du "tar in..", men JA, det skulle fungera!
(har som sagt en kylare med fläkt, som du skulle kunna använda med fördel).
Mats: 0705-69 33 43