1

Frugan tänker skaffa sig en ny kaffemaskin till sin frisörsalong nu när hennes börjat tacka för sig. Hon har väldiga problem med att bestämma vilken som är bäst.. Då täntke jag, någon på forumet måste ju ha kaffemaskin antingen i hemmet eller i garaget?!
Vilken kapselmaskin tycker ni är bra? Kriterier är att det ska gå att göra kaffe, choklad, varmvatten och cappuccino (skummad mjölk).
Bring it on kaffeälskare!

2

Vi VW-nördar köper väl förstås Bosch..?

Jag har en liten en, men frugan kanske vill ha en med stor kapacitet?
Jag har i alla fall en Tassimo, jag tror den heter T20, i alla fall den på bilden nedan:
http://tassimo.cafeempresa.com/WebRoot/StoreES/Shops/eb4914/50CA/5582/1F4B/F0FC/BF02/AC10/1414/F37B/tassimo_machine_t20_bk_ft.jpg
Då vi sällan brygger fler än två koppar så duger den. Men om man skall ha fler koppar så är den för långsam.
Jag har testat flera olika kaffesorter, och gillar dom flesta, det var nån typ av choklad som kändes vattning, men minns dessvärre inte vilken det var. Chai-te, eller hur det stavas har också testats, och slank ned i strupen det också. Några cappuccino har jag inte testat... eller minns inte... Jag vet att vi haft någon "tvåkomponents kapsel" nån gång...

Häromdagen ville den inte starta, jag trodde det som vanligt var fönstret vid streckodsläsaren som var smutsigt, för det måsta man hålla rent, men det hjälpte inte, så jag funderade på att köpa en ny maskin, men så såg min fru att det fanns ett telefonnummer till en support, så jag ringde i tisdags, och blev då tipsad om en väl dold återställningsknapp, som startade om elektroniken i maskinen, och se då funkade den igen.

Men sammanfattningsvis, så är jag nöjd, men den är långsam, och kaffet blir bara varmt, inte hett, men det är så jag vill ha det.
Och det är mest de vanligaste kaffesorterna jag köper, brygger och dricker, har inga högre pretentioner.

Sedan anser miljövännerna att dom här kapslarna (även om de innehåller eko-kaffe) frestar på miljön, att det är en onödig förpackning som inte går att återvinna, och det får man ju förstås ta i beaktande, men det gäller ju alla typer av kapselmaskiner.

Denna kostar nånstans mellan 500-600 kr beroende på var man köper den, ofta är den en nedsatt lockvara i diverse butiker, har jag sett.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tassimo-kapslar går faktiskt att återvinna  ICQ/ab

http://www.terracycle.se/sv-SE/brigades … gaden.html

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

Stefan F skrev:

Tassimo-kapslar går faktiskt att återvinna  ICQ/ab

http://www.terracycle.se/sv-SE/brigades … gaden.html

Vad bra, alltid lär man sig något nytt!
Bara det att insamlingsplatsen ligger precis på andra sidan av stan, det tar 20 minuter dit med bil och man passerar ett halvdussin betalstationer.
Med spårvagn tar det 53 minuter och då är det ändå en bit att gå från hållplatsen... men man skall vara rädd om miljön.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Hej!

När det gäller kaffemaskin så finns det ett märke som är överlägset alla dem andra o det är Nespresso. Om du tar exempelvis en Lattissima Touch kaffemaskin så gör den espresso, Luongo (stor kopp), latte eller en cappucinno med ett knapptryck. (Inte choklad för man ska aldrig blanda kaffe o choklad i samma maskin). Så vill frugan ge sina kunder det bästa så titta på dessa.
Har själv en av modellerna o är hur nöjd som helst, har aldrig krånglat sen jag köpte den för 3år sedan o jag använder den mycket…  Och kapslarna är återvinningsbara….

https://www.nespresso.com/se/se/coffee-maker-list-Nesp

Panelbuss -75, Bubbla -62, små råttig soltakare

6

Även om kapslarna går att återvinna, så är det här med kapslar verkligen "hål i hatten" grymt energikrävande och fjolligt. Har man sett Nespressobutiken på Kungsgatan i Stockholm där modeller i bruna kostymer säljer kapslar i små chicka påsar för tokmycket pengar till stressade Östermalmsbor, så inser man att något är väldigt snett. - tycker jag

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

7

Även om kapslarna går att återvinna, så är det här med kapslar verkligen "hål i hatten" grymt energikrävande och fjolligt. Har man sett Nespressobutiken på Kungsgatan i Stockholm där modeller i bruna kostymer säljer kapslar i små chicka påsar för tokmycket pengar till stressade Östermalmsbor, så inser man att något är väldigt snett. - tycker jag Default/hmm

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

8

Man får tacka för all info ICQ/ab Hon hade sneglat mot en sån där Nespresso faktiskt.. Är det någon annan som kan tipsa om en bra maskin så hojta till! Beslutsångesten är på topp.

9 Senaste redigerad av franknilssonse (2019-02-25 12:55:52)

När det gäller en kaffemaskin till foretäg är Nespresso bra men Lavazza, Saeco eller Animo är också bra.

10

Efter 4år av velande slutade det med att vi for till Colombia för studiebesök på ett kaffetramperi.
Det dom rekommenderade var svenskt kaffe på spisen..  ICQ/bm
Resan blev så dyr att hon fick lägga ner salongen och vi började producera barn istället.. shit happens! Man vi var ju unga och dumma på den tiden  ICQ/bq