1

Jag har en latebay som är reggad för 8 personer men jag har byggt en egen campinginredning med rock´n roll-soffa och ett uppvikbart bord och en stol bakom förarsätet och en förvaringsmöbel bakom passagerarsätet. På besikningen förra året så fick ja lite olika fel som jag nu åtgärdat förutom att det inte finns 8 bältade platser i bussen. Nu är det endast de 2 sätena fram och 3st i rock´n roll soffan som är bältade. Hur har ni gjort med era bussar? Lastbilsreggat, omreggat för 5 pers, husbilsreggat? Jag har pratat med både Opus och Bilprovningen men ingen var särskilt tillmötesgående och fick inga bra svar. Jag har orginalsofforna kvar men känns surt att riva ut hela inredningen bara för besiktningen.
Behöver hjälp och tips! Default/hmm

VW Latebay -77

2

Har besiktat min -75a 3-4 gånger utan bekymmer med hemmabyggd inredning, min är också reggad med flera platser.
Sist kikade dom bara in genom rutan å sa att den var fin å frågade om de var original...  ICQ/ab  Tyckte det var dumt å säga emot dom så jag höll med...

3

Jag har en T3 som är reggad för 7 passagerare som jag byggt om till camping/sovplatser där bak. Bussen är inte besiktigad sedan jag byggt om den o eftersom jag saknar båda sätesraderna bak så ringde jag BESIKTA o kollade vad som gällde.

Den första jag talade med sa att samtliga säten måste vara i och alla platser måste vara bältade.
När jag ringde några dagar senare, även då till BESIKTA så sa en annan att sätena inte alls måste vara i, men alla 8 platserna ska finnas bälten till.

Olika bud hos samma firma???? eftersom jag inte har sätena bak så åker jag och besiktar kommande fredag o chansar om det funkar med bara bälten ICQ/ab  ICQ/ab

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

4

Ok antar att de är lite olika på olika firmor. Men när jag besikta den förra året så sa han att jag i princip kunde ställa in en soffa bara. De viktiga är bältespunkterna i bilen som jag fattade det. Jag har alla bälten kvar men inte själva bälteslåsen som sitter i golvet. Har lagt in golv så skulle helst vilja slippa riva ur hela inredningen men de kanske är de som gäller ICQ/ac

VW Latebay -77

5 Senaste redigerad av utbys (2015-05-27 14:49:13)

Inte för att det kanske hjälper dig men så här gäller det för lastbilsreggad med bostadsinredning som jag har, sen är frågan är om man bygger om och reggar en gammal bil som lätt lastbil med bostadsinredning blir den ursprungliga "tagits i bruk" eller nytt datum från reggningen?

"Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hör till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte."

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … ssagerare/

6

Rustman of Fornåsa skrev:

Jag har en T3 som är reggad för 7 passagerare som jag byggt om till camping/sovplatser där bak. Bussen är inte besiktigad sedan jag byggt om den o eftersom jag saknar båda sätesraderna bak så ringde jag BESIKTA o kollade vad som gällde.

Den första jag talade med sa att samtliga säten måste vara i och alla platser måste vara bältade.
När jag ringde några dagar senare, även då till BESIKTA så sa en annan att sätena inte alls måste vara i, men alla 8 platserna ska finnas bälten till.

Olika bud hos samma firma???? eftersom jag inte har sätena bak så åker jag och besiktar kommande fredag o chansar om det funkar med bara bälten ICQ/ab  ICQ/ab

Besiktade idag:) inte ett ljud om att det behövdes säten i bussen ICQ/ab fick en tvåa på en bromsslang fram, men känner mej mer än nöjd att det gick så bra ICQ/ab ICQ/ab

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

7

Då ska jag nog ta och chansa och prova att besikta bussen och hoppas på det bästa! Default/yikes

VW Latebay -77