26

Hej Alander, Johan81 och Kjellgren,

Roligt att ni gillar ICQ/ab Vi håller på att bygga upp med grundlack nu, sedan ska all inredning putsas ordentligt och så avslutar vi med en mattlack. Jag lägger upp lite nya bilder när vi är klara med lackning.

Hälsar
Marie

27

Måste säga att jag är jävligt imponerad! Blir riktigt trevligt ju

28

Ser jävligt grymt ut och välbyggt.
Några ovanliga men väl genomtänkta (har tänkt likadant ICQ/ag ) lösningar ni har där.

Hur tänker ni öppna dörrar och lådor?
Gissar att ni har bättre alternativ än utstickande knoppar ICQ/ad
Jag hade det i en buss och fastnade jämt i dessa knoppar och det hängde alltid saker på dessa knoppar så jag tog bort dem och borrade hål istället, dessa väger ju inget och är inte ivägen.
Hål har den nackdelen att man kan fastna och bryta fingrarna om man öppnar fel, jag kommer nog ha avkapade hör på nästa bygge.
Hur gör ni?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

29

Läste hela bloggen nyss. Ser riktigt fint ut och kul att ni som "nybörjare i vw hobbyn " satsar så friskt med ett gediget arbete. :-)
Klart ni ska på Bussfest och sen är ni fast och åker runt på alla stora som små vw träffar så välkommen in i hobbyn! B-)

Lägg upp bild på bussen åxå så folk känner igen er efter vägarna.

You´ll never know...

30

Bra inspirationstråd.

Sålda bilar:Beach buggy. 1303s-73. Bubbla-64 airride. Split enkelhytt-66 Bubbla-56
Nuvarande bilar:Bay-72

31

Hejsan när ni skiktlimmade takbalken, använde ni ett "speciallim" och vatten... Aerolit??? eller vad använde ni... jobbade med träbåtar på båtbyggeri för 30 år sedan, då vi använde dylikt lim, på ena biten och myrsyra på dom andra som katalysator... har letat efter dylikt..eller vad använder ni??

Förövrigt ett mycket trevligt bygge,
Jag kommer att bygga mig något liknade, när min buss senare skall få ny camping inredning, så allt är inspirerande.. även om jag själv är mot bets... och gillar trä i des original färger.. men det e ju så olika.. ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

32

michaelth skrev:

Hejsan när ni skiktlimmade takbalken, använde ni ett "speciallim" och vatten... Aerolit??? eller vad använde ni... jobbade med träbåtar på båtbyggeri för 30 år sedan, då vi använde dylikt lim, på ena biten och myrsyra på dom andra som katalysator... har letat efter dylikt..eller vad använder ni??

Jag kommer att bygga mig något liknade, när min buss senare skall få ny camping inredning, så allt är inspirerande.. även om jag själv är mot bets... och gillar trä i des original färger.. men det e ju så olika.. ICQ/an

på jobbet kör vi cascorit 1206 härdare 2747

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

33

Okey fanerlim... använt det innan som möbelsnickare...
fördelen med "Aerolit" var just att du kunde kleta på limmet på ena biten och myrsyran på den andra sedan härdade det vid kontakt mao inget spill i färdigblandat lim....som jag fattade, ett lim som egentligen användes för träflygplans bygge.. fanns i pulverform, eller som ett färdigblandad trögflytande lim..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

34

R.grönberg skrev:

Måste säga att jag är jävligt imponerad! Blir riktigt trevligt ju

Tack! Ska bli spännande att få testa allt till sommaren.

Hälsar
Marie

35

Mogge skrev:

Ser jävligt grymt ut och välbyggt.
Några ovanliga men väl genomtänkta (har tänkt likadant ICQ/ag ) lösningar ni har där.

Hur tänker ni öppna dörrar och lådor?
Gissar att ni har bättre alternativ än utstickande knoppar ICQ/ad
Jag hade det i en buss och fastnade jämt i dessa knoppar och det hängde alltid saker på dessa knoppar så jag tog bort dem och borrade hål istället, dessa väger ju inget och är inte ivägen.
Hål har den nackdelen att man kan fastna och bryta fingrarna om man öppnar fel, jag kommer nog ha avkapade hör på nästa bygge.
Hur gör ni?

Min pappa är båtbyggare och det har visat sig vara ett bra yrke även för bygge i folkabussar ICQ/ab Det är ju lite samma utmaning; funktion på begränsad yta. Gällande knoppar, vi kommer att köra på små skålhandtag, se bild. Vi har köpt på Theofils (de har sjukt mycket snygga beslag måste jag säga). Jag hoppas att man inte kommer fastna i dem....

Hälsar
Marie

Post's attachments

skalhandtag.png, 284.02 kb, 572 x 502
skalhandtag.png 284.02 kb, 178 downloads since 2015-04-15 

36

Helsings Smedja skrev:

Läste hela bloggen nyss. Ser riktigt fint ut och kul att ni som "nybörjare i vw hobbyn " satsar så friskt med ett gediget arbete. :-)
Klart ni ska på Bussfest och sen är ni fast och åker runt på alla stora som små vw träffar så välkommen in i hobbyn! B-)

Lägg upp bild på bussen åxå så folk känner igen er efter vägarna.

Vad roligt. Jag försöker dokumentera så mycket som möjligt när pappa bygger och fixar. Tänkter mig att det kan vara roligt att ha framåt och kanske även någon som kan ha nytta av det.

Vi kommer på bussträffen i Båstad i sommar, ska bli skitkul. Bilder på bussen kommer. Den ska bara putsas upp lite först ICQ/ad Vidare funderar jag på att sätta någon dekal med webbadressen, kan ju alltid vara roligt med lite nya bussvänner när vi ger oss ut på roadtrip.

Hälsar
Marie

37

M a r c u s skrev:

Bra inspirationstråd.

Tack ICQ/ab

38

michaelth skrev:

Tack, vad roligt ICQ/ab Vi använder SikaBond-545 ett vattenburet polyuretanlim - D4. Man lägger lim på ena ytan, duschar med en sprayflaska på andra ytan. Sedan pressas detta ihop, (du har ca 40 minuter på dig). Det bör sedan få härda över natten. Sedan har du en vattenfast limfog.

Bets är en smaksak ICQ/ab Vi tycker att man får en jämnare färg vid betsning. Vidare blir det även lite mörkare, vilket vi gillar. Maghoneyn är dessutom inte lika fin som den var för 30 år sedan, tillägger min pappa.

Vi hörs vidare, Marie

39 Senaste redigerad av kisavw (2015-04-17 18:33:40)

Jag har som mål att hinna få bussen färdig till bussfest !

Post's attachments

Attachment icon combuss.jpg 398.53 kb, 79 downloads since 2015-04-17 

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

40

kisavw skrev:

Det är ett bra mål. Vi har samma. Men inser att det kommer bli tufft att hinna få allt på plats. Förar- och passagerarsätet + instrumentpanel blir till vintern 2015, värme i bussen likaså. Din buss ser fin ut. Vad har du för inredning?

Hälsar
Marie

41

Sunday skrev:
kisavw skrev:

Det är ett bra mål. Vi har samma. Men inser att det kommer bli tufft att hinna få allt på plats. Förar- och passagerarsätet + instrumentpanel blir till vintern 2015, värme i bussen likaså. Din buss ser fin ut. Vad har du för inredning?

Hälsar
Marie

Jag har bara en enkel bäddkonstruktion i min buss.
Så det är därför jag hade tänkt mig nått liknande
Som i eran buss.

VW Typ 2 1967

42

kisavw skrev:
Sunday skrev:
kisavw skrev:

Hälsar
Marie

Som i eran buss.

Just det! Det var ju du som var sugen på att svänga förbi Kristdala till sommaren. Det blir jätteroligt ICQ/ab

43

Sunday skrev:
kisavw skrev:
Sunday skrev:

Hälsar
Marie

Som i eran buss.

Just det! Det var ju du som var sugen på att svänga förbi Kristdala till sommaren. Det blir jätteroligt ICQ/ab

Ja precis , jag hinner ju inte själv snickra så om din far kunde tänka sig att hjälpa
så vore det kanon.

VW Typ 2 1967

44

Sjukt fint bygge. gillar alla smarta lösningar och hantverket, hoppas nu kommer få kul med den

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

45

Sjukt fint bygge. gillar alla smarta lösningar och hantverket, hoppas nu kommer få kul med den

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

46

77.an skrev:

Tack! Det blir en semesterresa i september till södra europa. Ska bli sjukt roligt och spännande. Jag ska teståka lite i sommar också ICQ/ab

47 Senaste redigerad av Sunday (2015-05-08 14:10:10)

Hej,

Just nu pågår fortfarande lack, slipning och mer lack. Men vi har också byggt klart ett litet sideboard. Är ni intresserade finns det lite bilder i bloggen http://www.sunday.nu/2015/05/ett-smart-sideboard.html

Just nu är bussen på verkstan för översyn av motorn. När vi får hem den därifrån börjar montering av inredning. Och det ska bli sjukt spännande att se hur det blir.

Hälsar
Marie

Post's attachments

folkabuss_sideboard_1.jpg, 28.51 kb, 600 x 300
folkabuss_sideboard_1.jpg 28.51 kb, 204 downloads since 2015-05-08 

folkabuss_sideboard_10.jpg, 26.21 kb, 600 x 300
folkabuss_sideboard_10.jpg 26.21 kb, 189 downloads since 2015-05-08 

folkabuss_sideboard_2.jpg, 25.88 kb, 600 x 300
folkabuss_sideboard_2.jpg 25.88 kb, 193 downloads since 2015-05-08 

folkabuss_sideboard_8.jpg, 26.63 kb, 600 x 300
folkabuss_sideboard_8.jpg 26.63 kb, 204 downloads since 2015-05-08 

48

Hej,

Nu har vi lackat klart och monterat mycket av inredningen i bussen. Vad tycker ni? Det finns mer bilder i bloggen, www.sunday.nu

Hälsar
Marie

Post's attachments

Montering-av-inredning_folkabuss_10.jpg, 35.82 kb, 600 x 300
Montering-av-inredning_folkabuss_10.jpg 35.82 kb, 203 downloads since 2015-05-28 

Montering-av-inredning_folkabuss_14.jpg, 36.68 kb, 600 x 300
Montering-av-inredning_folkabuss_14.jpg 36.68 kb, 193 downloads since 2015-05-28 

Montering-av-inredning_folkabuss_18.jpg, 38.59 kb, 600 x 300
Montering-av-inredning_folkabuss_18.jpg 38.59 kb, 196 downloads since 2015-05-28 

Montering-av-inredning_folkabuss_4.jpg, 46.89 kb, 600 x 300
Montering-av-inredning_folkabuss_4.jpg 46.89 kb, 193 downloads since 2015-05-28 

49

Det synns att båtbyggeri finns i bakgrunden... snyggt!! gläder en gammal inrednings snickare att se!! ICQ/ag

50

Tack michaelth,

Pappa är båtbyggare och en rätt duktig och nogrann sådan (jag har tur), utan honom hade vi fått roadtippa med spånskivor....... Roligt att du gillar. Vi kommer på bussträffen. Hoppas att vi ses där.

Hälsar
Marie