1 Senaste redigerad av nizekustoms (2015-05-25 18:41:37)

Är det någon här som bytt gummit i rutramen till framdörrarna? Är det enkelt? Klarar man det utan att plocka bort ramen?

Alte Liebe rostet nicht!

2

Jag menar då alltså den T-formade listen som man trycker in i spåret runt yttre delen av rutram.

Alte Liebe rostet nicht!

3

Det är inga problem att få dit den när ramen sitter på

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

Då får man hoppas att det går bra att få ut den gamla också... Det lilla som finns kvar av den.

Alte Liebe rostet nicht!

5

Ja den är obefintlig på min också och det är nog den som gör att det drar rätt mycket fram... du får uppdatera hur lätt det gick utifall man ska ta tag i det där själv framöver  ICQ/ae

6

Det drar och lever satan när man åker. Jag tror den lär dämpa ljudet i fram rätt mycket...

Alte Liebe rostet nicht!

7

Av alla lister runt o i rutramen är de dom lättaste att byta. Under förutsättning att dörren sitter som den ska hjälper det nog mot vindbrus lite...

8

Ja jag behöver vika in ena rutramen lite men det är väl bara göra som de gjorde förr då med träklossar och muskelkraft. Nu är i alla fall listerna beställda. Kostade 148:- för ett par på Classic VW.

Alte Liebe rostet nicht!

9

Jag använde Biltemas teflonspray när jag monterade mina, tog nån minut per sida att få dit dem ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

10

Aaaah... kanske skulle gjort det innan Sundsvall då  ICQ/ab

11

Jag var ute och kikade på resterna av listen. Det blir ingen lek att få ut resterna av den gamle listen eller finns det något knep? Allt som skall täta mot dörramen är borta nämligen.

Alte Liebe rostet nicht!

12

Jag var ut idag och rensade mina, tyckte det blev enklast att snitta i mitten och sen pilla med kniv eller Mendel och dra ut en sida åt gången, rätt spröda....

13

Jag var ute i går kväll. Mina kanaler var rostiga i ovankant så de torra resterna satt rätt bra. Tog 30 min per sida typ. Nu blir det att åka till posten och hämta de nya...

Alte Liebe rostet nicht!

14

nizekustoms skrev:

Jag var ute i går kväll. Mina kanaler var rostiga i ovankant så de torra resterna satt rätt bra. Tog 30 min per sida typ. Nu blir det att åka till posten och hämta de nya...

Aha, hade väl lite rost jag med men inte så farligt, tänkte försöka dra dit mina ikväll, hoppas på lite mindre vägbrus och kalldrag  ICQ/ab

15

Stålborstade mina listkanaler, sedan drog jag ett par vändor med elmejseln. Därefter var det till att ta fram babyoljan och krokodiltången. Helt enkelt var det inte men tricket var att jucka listen fram och tillbaka så att inte skiten satt sig fast men det gick bra tillslut att dra listen igenom.

Alte Liebe rostet nicht!

16

Och jag drog också lite med en stålborste och använde babyolja men valde att trycka i listen  ICQ/ab

17

Har du varit ute och provkört något GB? Blev det bättre?

Alte Liebe rostet nicht!

18

nizekustoms skrev:

Har du varit ute och provkört något GB? Blev det bättre?

Nä, blev klar sent på lördagkvällen och bussen står kvar i garaget, tänkte hämta hem den imorrn

19

Tror det blev lite bättre med både brus och drag men kan vara svårt att avgöra, låter ju rätt mycket från annat också...  ICQ/ae

20

Ni skapade ett behov när ni började diskutera den listen ICQ/ab
Jag kollade på mina lister och märkte att dom inte var i bästa skick....

Nu är som bytta, jag vetefan om det minskade bruset i kupén, eller om det hjälper så mycket bättre mot regn? Kanske lite bättre mot vattnet?
Men, en sak dom blev betydligt bättre var att det låter mycket bättre/mindre när jag stänger dörrarna ICQ/ab det är inte det stora plåtbanket som tidigare, nu dämpar listen smällen ICQ/ab lite mer nybils(nyarebils) känsla i dörrstängningen.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

21

Nej inte blev det direkt tystare, det vore synd att påstå

Alte Liebe rostet nicht!