1

Har startat upp min 2007:a med weber idf48, bränsletryck check, tändning check. Oljetryck och temp bra.
Webrarna är grundinställda och synkade. Tog en provtur och märker att vid fullt gaspådrag så missar/blöddrar/skjuter den.
Gasar jag lugnt så drar den jämt men inte om jag trampar fullt.
Är jag helt fel ute om jag påstår att jag måste skruva ut blandskruvarna mer? Står nu 1 3/4 varv ut. Eller inte synkade rätt?Vad säger trimexperterna?

Kan tillägga att det satt en 009 på den innan men bytt till en från AB 1600dp och ställt den statiskt på 10 grader sen med lampa ställt den på 32 grader vid ca 2500 varv. Lite ryckig på tomgång men går jämt och fint vid gaspådrag stillastående utan belastning.

2007cc med 130 graders kam, rakskurna drev, 8,99 i komp, Weber 48 idf made in spain, Gene Berg gasregalge

2

Sitter och läser på lite och blir mer och mer övertygad om att jag måste byta fördelare.
049:an som sitter i nu har nog inte rätt "tändkurva"?
Klarar inte av höga varv?

Kom igen nu ni som vet, känns onödigt att uppfinna hjulet på nytt. ICQ/ad

3

Det låter som den får för lite soppa på högfarts delen  (startar vid cirka 2500)
Vad sitter i botten på Erören(huvudmunstycke)  och vilka Erör har du typ (F11)  sen har du luft munstycket i toppen på Eröret
Jag hänger inte med på din kam 130g är det W130 som är 308G  som är stygg som satan på gatan
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Ja sorry. W130 ska det vara. 460 x 308 och ja den är rätt så hetsig..
Kan inte hitta specen på förgasarna nu, men motorn har haft samma setup innan
men då med 009 och brytarlöst.

5

Det är lungt   
0,460 (11.68mm)på kamen  sen X 1,1= 12,85
Har det stått soppa i fuggan under vintern  Om det är så får du blocka isär o göra rent 
en länk på
https://www.google.se/search?q=weber+id … B609%3B533

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6

Rengjorda och fina ICQ/ab
Kan inte släppa detta med fördelaren.. Testade med att sätta i 009:an igen men ingen gnista.
Ska äta upp nu och sen ut och ta bort ignitor brytarlöst från 009:an och testa igen..

7

Nu behöver jag hjälp på riktigt..

Satte i 009 med brytare och kondensator, gick knappt att starta.

Satte tillbaka 049 med samma resultat. Efter justering på brytarna upp till 0.70 så gick den igång men det verkar som den går på tre cylindrar

Justerade tillbaka brytarna till 040 och samma resultat.

På ca 20 grader tomgång låter det som den försöker tända alla.

Stark gnista finns till alla stift som ser fina ut dock så händer följande när jag lossar tändhattar:

1:an motorn dör
2:an motorn dör
3:an ingen märkbar skillnad förutom när jag sätter tillbaka då vill den tända till en sekund
4:an ingen skillnad

När motorn gått på tomgång ett tag kände jag att insuget till 4:an var iskallt, de andra jumna.

Öppnar en öl nu och skiter i detta! Kan någon ge mig lite tips inför morgondagen? Tack på förhand ICQ/ab

8

NGK-Stift?  ICQ/ad

9

stickan skrev:

NGK-Stift?  ICQ/ad

Va?

10

Vissa påstår att NGK tändstift är mycket sämre än andra stift, jag har kört ngk på vw i många år och delar inte den uppfattningen ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

11

Känns som det är förgasarproblem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Efter en öl i högerbenet gick jag ut igen..

Satte i 009 med brytare 0.40 och ny kondensator. Samma lika, går på tre burkar men gnista till alla.

Allt är nytt, stift, kablar, lock, rotor osv.. Tändning står rätt osv..

Lär väl ta en öl till vänsterbenet nu och skruva med något HELT annat imorgon för att sen riva förgasarna igen..

Suck! Skulle nöjt mig med en 1300 enkelportare ICQ/ad

13

Svwerker skrev:

Känns som det är förgasarproblem.

Kan ju ändå inte släppa tanken på att den gick bra igår förutom det jag beskrev tidigare med fullgas.
Vad kan ha hänt/ändrat sig?

14

Sitter här och skummar igenom massa trådar i ämnet och läste om tryckregulatorer som inte fungerar som de ska.
Hade ett rätt högt tryck i slangen efter btrn förut när jag lossade från ena förgasaren.
Ställde trycket till 0.17 igår men kan den hängt sig el. dylikt?
Om isåfall så kanske förgasarna flödar och stiften inte orkar tända floden som kommer?

Tänker jag rätt?

15

Byt tändstift. Har råkat ut för att både Bosch och NGK dör utan förvarning.

16

Fahlke skrev:

Nu behöver jag hjälp på riktigt..

Satte i 009 med brytare och kondensator, gick knappt att starta.

Satte tillbaka 049 med samma resultat. Efter justering på brytarna upp till 0.70 så gick den igång men det verkar som den går på tre cylindrar

Justerade tillbaka brytarna till 040 och samma resultat.

På ca 20 grader tomgång låter det som den försöker tända alla.

Stark gnista finns till alla stift som ser fina ut dock så händer följande när jag lossar tändhattar:

1:an motorn dör
2:an motorn dör
3:an ingen märkbar skillnad förutom när jag sätter tillbaka då vill den tända till en sekund
4:an ingen skillnad

När motorn gått på tomgång ett tag kände jag att insuget till 4:an var iskallt, de andra jumna.

Öppnar en öl nu och skiter i detta! Kan någon ge mig lite tips inför morgondagen? Tack på förhand ICQ/ab

Skulle tro att antingen tändstiftet är dött eller så är det skit i 4ans soppa kanal i förgasaren (det blir så om det har stått soppa i förgasaren)
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

Treans stift stendött..
Denso W24FS-U satt det i. Är inte det väl kalla stift?
Alternativ?

18

motsvarar ngk 7

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

Ok. Tack för hjälp och input. Nya stift och brytare samt lite goa justeringar så går hon fint igen ICQ/ab