1

Tänkte be om lite tips och råd om att byta framruta själv!

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

2

lägg en 1,5mm sladd eller ett snöre i spåret på gummilisten. sätt paketet med ruta, list och snöre i rutramen och dra bort snöret. Klart!
går det mycket trögt kan man fukta listen med lite diskmedel och vatten.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

3

Akta dig att inte skära sönder gummilisten. Tålamod....

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4

när jag böt var vi ca 5 personer som tyngde på utifrån!  ICQ/ae

5

Som Rainier skrev, var försiktig och dra inte i sladden/snöret i fel vinkel för då skär den in i listen. Ha en person som hjälper till på utsidan och håller ett jämnt tryck utifrån så bör det gå smidigt.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

6

Så här gör jag: Ny gummilist på rutan och snöret i listen (som beskrivits ovan) Snöret ska börja och sluta i botten. Jag brukar använda däcksmörja som håller sig halkigt längre. Diskmedel eller tvål torkar ganska snabbt.

Sedan kan man på baybussarna ställa rutan i rätt läge i botten direkt. Dra snöret parallellt upp en bit på stolparna. Gå ut och tryck sedan rutan nedåt så den verkligen är i botten. Fortsätt sedan att dra snöret så att du slutar uppe vid backspegeln. Några slag med handflatan på rutan gör att den sätter sig på plats. Sedan bör man täta det hela eftersom det ofta läcker in och rinner ner på golvet under mattan.

[

7

RAINIER skrev:
MickeW skrev:

....Några slag med handflatan ......

Akta dig om du har en vigselring...
Jag slog sönder den första rutan jag monterade efter jag har gift mig ICQ/ae

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

8

Tack för tipsen, vad brukar ni täta med? Silicon som funkar utomhus?

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

9 Senaste redigerad av kisavw (2012-02-15 18:19:05)

Dum fråga men om man har en ny fin gummilist , ska man verkligen behöva täta då?
Vitsen med bytet är väl att det ska bli tätt?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

10

Skadar väl inte om man fogar runt lite lätt med silikon! ICQ/ab

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

11

Problemet med bussarna är att när det kommer in vatten mellan kaross och gummilist ställer det sig i falsen i botten och stannar där tills det rostar hål. Även mellan glas och list kommer det in, speciellt i hörnen.

Silikon är inte bra. Det fäster dåligt och skapar trassel om man ska lacka om.

Här är ett medel som jag använt. http://www.hagmans.se/se/Produkter/Ford … hoer/25260 Säljs bland annat på Mekonomen.

Jag kan ju tillägga att det är bara vindrutan jag tätar. De andra brukar hålla tätt.

[

12

MickeW skrev:

Problemet med bussarna är att när det kommer in vatten mellan kaross och gummilist ställer det sig i falsen i botten och stannar där tills det rostar hål. Även mellan glas och list kommer det in, speciellt i hörnen.

Silikon är inte bra. Det fäster dåligt och skapar trassel om man ska lacka om.

Här är ett medel som jag använt. http://www.hagmans.se/se/Produkter/Ford … hoer/25260 Säljs bland annat på Mekonomen.

Jag kan ju tillägga att det är bara vindrutan jag tätar. De andra brukar hålla tätt.



Men du tätar kaross mot list och list mot ruta?

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

13

min blev tät runt rutan men jag behövde täta lite extra mellan listen och karossen, särskilt ute i hörnen där eftermarknadslisten inte riktigt fyllde ut hela vägen.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

14

Lyfter tråden, drar ni i tätningsmedlet innan ni monterar eller efter?

Länken till hagmansprodukten funkar inte längre, vad heter det man ska använda?

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

15

Ingen tätningsmedel. Kolla bara om karosskanten är rostfri och slät med lack.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

16

Var det här länken? http://www.hagmans.se/en/car-care/acces … ck-300-ml/

17

som tidigare skrev var försiktig när du drar i snöret så du inte skär sönder listen, men lägg på minnet att alltid dra mot mitten av rutan.

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

18

Jag har nyligen upptäckt att det är lättare att börja från toppen. Jag brukade börja på undersidan i många år, men tvärtom är lättare.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

19

INGEN SILICON!!!!!
Det som luktar skarpt på Silicon är ättiksyra och den främjar rostangrepp! Gäller överallt på bilkarosser. Radioantenner osv.....
Hör med glasmästarna vad de använder, det finns särskilda tätningsmedel för detta ändamål.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

20

Har nu förstått att däckkrängar gojs är det man ska använda som glidmedel. Känns logiskt när man tänker efter. Hoppas bara på att allt går bra nu när rutan strax ska in.

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

21 Senaste redigerad av easos (2015-05-24 00:24:55)

Vaselin funkar utmärkt.. ICQ/ab

Editerar lite... såg att det gällde att täta lister nu här på slutet...
håller med... inget silikon på bilen... de ska chicksen ha i tuttarna...  ICQ/ad
och.. ja hör med lokala glasmästarn och får råd.

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

22

ICQ/ae
De gånger jag varit hos glasmästarn och tätat har han använt butyl massa att täta med.
Användes med varsamhet, för mycket kan börja droppa om bilen står i solen

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

23

Jag körde med Biltemas "vindrutetätning", fungerade bra tycker jag.

24

Att låta gummilisten bli ordentligt varm, i ett solbad några timmar, i bastun eller i en hink med hett vatten, kan oxå underlätta . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "