1

På g att köpa mig en t3 -88 med högtak. Den har turbodieseln. Enligt säljaren så är det tröttare än vanligt efter att kamremen byttes. Enligt honom är den rätt installerad. Turbon snurrar fint.
Finns det några vanliga fel på denna motorn?

Nuvarande:
1973 typ2
Tidigare:
1969 typ2, 1963 typ1, 1988 typ2

2

Tycker det låter som att dieselpumpen inte är rätt inställd efter rembytet.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Gött. Det var min gissning också.

Nuvarande:
1973 typ2
Tidigare:
1969 typ2, 1963 typ1, 1988 typ2

4

Om er engelska är god så finns det en bra tråd i ämnet här:

http://www.brick-yard.co.uk/forum/the-d … 33228.html

"Pimped by Nature"

5

Perfekt. Tack.

Nuvarande:
1973 typ2
Tidigare:
1969 typ2, 1963 typ1, 1988 typ2

6

Jag köpte bussen med lust och hopp om ljus framtid. Visst den gick sämre än en sköldpadda springer. Knackade mer än en diesel ska tyckte jag. Läste igenom tråden från brickwerks. Gjorde en ordentlig service plus att jag bytte gasvajern som nästan var av. Nu tänkte jag att det skulle bli bättre och knacket försvinna. Icke sa Nicke.
Vred lite på dieselpumpen och tyckte den blev lite piggare. Men så på provturen började motorn koka. Efter ett en nedkylning på några timmar kom jag hem igen. Fick hem vattenpump, termostat och glykol. Inga problem att byta tog bara lite tid. Vred lite till på pumpen och tyckte att det blev lite bättre ändå. Fick bokat en mekaniker som skulle justera pumpen rätt och kolla ventilerna.
Tydligen så var det föregående ägare och hans kamrembytarkunskaper inte helt perfekt. Den satt fel helt enkelt. Mekanikern sa att det var ett under att inte motorn gått sönder. Nu ska den tydligen gå bra igen. Imorgon hämtar jag bussen och den löses ut för en fjärdedel av inköpsvärdet. Nu har jag dock en buss redo för sommaren. Ny stooor service och glädjen att få ratta mig fram på småvägar. Bland rosor och äppleträd.

Nuvarande:
1973 typ2
Tidigare:
1969 typ2, 1963 typ1, 1988 typ2

7

Va gött att det löste sig, du ska nog inte köpa lotter på ett tag nu för din tur är förbrukad ICQ/ad Som din mekaniker säger så brukar det bli ventilsallad när kamremmen suttit det minsta fel på de motorerna men ha koll på kylarvattnet framöver topparna är notoriska på att spricka efter att de har gått varma.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

8

Det ska jag absolut göra.

Nuvarande:
1973 typ2
Tidigare:
1969 typ2, 1963 typ1, 1988 typ2