Tänkte höra om någon har koll på hur man brukar lösa kopplingshistorian på en buss (-71) ombyggd med volvo b20. Jag vet inte vem av de tidigare ägarna som har gjort detta byte, men nu börjar kopplingen sjunga på sista versen. Måste man riva för att få veta eller finns det någon "standardlösning" för dessa motorbyten?
Hej, jag vet inte vilken lamell B20 har (original), men eftersom den sitter på VW-vxllådans axel är den ju VW.
Jag hade en T3 buss med Volvo B23 motor som hade originalsvänghjul, 228mm lamell, samma som 2,0l VW-motorn 1977 - användes.
Mitt svar är alltså att det krävs en lamell som passar i Volvomotorns svänghjul - om ingen gjort en annan lösning, med bytt sv-hjul osv ?
Riva innan köp av koppling alltså !
När jag monterade en B20 i en Notchback-63 så körde jag med transporterns 215mm´s lamell,o Volvos 215mm´s tryckplatta som är till B20..så det kan vara lite olika gjort..Riv av tryckplattan innan köp av lamell som sagt så ser du hur det är gjort
