1 Senaste redigerad av stout (2016-12-25 16:50:19)

.

2

Skulle jag smörja mina hade jag nog kladdat på nått universalfett, det blir ju ett bra skydd mot att det börjar kärva och det torkar inte så det borde hålla läääänge!

3

Du vill veta vilket är rätt o riktigt.. men jag liksom andra vet inte.. men helt personligt..
vaselin eller grafitfett. skulle nog vara mina favoriter..
Men jag vet inte.. förmodligen skulle vilket fett som helst duga.. olja rinner bort så nä..
Jag drabbades av.. drog ut gasvajern ur en  gammal blästrad typ 1 platta ,då jag tänkte en ny e trevligt... sedan när en ny lirkades in blev det som en propp.. aceton tvättbensin t röd tryckluft gick bet.. tillslut blev det ett nytt vajerrör som lades in bredvid det gamla.. dvs ändarna av det ny syns, och det gamla ligger kvar i tunnelen..  ICQ/ad så bra gick det.....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Jag hade nog inte smort alls. När grus och smuts kommer in så fastnar det i fettet. För det lär inte vara tätt i genomföringarna.

Hur var det förr? Var det infettat från fabrik?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Gasvajern fick silikonfett, kopplingsvajern fick vanlig motorolja, silikonfett, eller spray brukar jag använda på cyklar där funkar det väldigt bra tycker jag, så fick det bli det till gasvajern också.
När jag byyte kopplingsvajern hade jag ingen silikonspray hemma, så det blev oljekannan och sedan fick tryckluften hjlpa till att få fram oljan till pedalstället.
Kedjeolja skulle jag nog inte satsa på i ett vajerhölje. Det är för klistrigt.

Till båtar, Morse- och Teleflexreglage finns det "vajrar" av syntetiskt material, med en innertub av silikon, här blir det nästan ingen friktion alls. Då de används att manövrera tröga backslag och dieselpumpar skulle det passa i en folkvagn också, men dom är rätt dyra och anslutningarna är annorlunda, men kan modifieras, ja ett tips för den som "är lätt på foten"....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

michaelth skrev:

men helt personligt..
vaselin

Ännu ett användningsområde!!  ICQ/ag

7

Abdullah skrev:
michaelth skrev:

men helt personligt..
vaselin

Ännu ett användningsområde!!  ICQ/ag

   ICQ/af  ICQ/ag

8 Senaste redigerad av mettis (2015-05-21 23:03:47)

"Förr" använde VW gärna molybdendisulfidpasta, där varaktig smörjning krävdes....i VAG handbok

Själv hade jag turen att försvaret hade samma ide, när jag låg inne 1979.... - en liten burk "räcker hela livet" (?)
Sedan skall man veta att Molycote är ett varumärke på fett, inte bara med MoS....
http://www.galindberg.se/BinaryLoader.a … atalog.pdf

Även bra att smörja lyftare med vid inkörning ;-)

Detta svar kanske lite "overkill" ? Men "man tar om man så haver" som Kajsa Warg sade :-)