1

Hej!
Jag fixade till en 28 PICT 3 med en ny packningssts för den läckte. Det är en sen modell med en extra springfjäder på gasspjällsaxeln, den har suttit på en AS, i en 1303S -75.
Jag hade aldrig testad denna förgasaren innan.
I stort sett fungerar den bra, men motorn tappar orken i ett smalt varvtalsområde vid ungefär 1300-1800 varv/minut.
Går bra på tomgång och accelererar bra, då från omkring 1800 varv och uppåt.
Då jag haft liknande problem på en annan förgasare, så lossade jag i går på skruvarna vid accelerationspumpen och kollade att jag hade satt fjädern på rätt sida om membranet, och det hade jag, det var dessutom en del bensin bakom membranet så acc.pumpen tycks fungera.

Grundinställning är gjord, och fick skruva ut blandningsskruven ett halvt varv till.

Motorn är en AD 1600 som går bra i övrigt (med annan förgasare som nu väntar på lightrenovering).
Ventiler och tändinställning är orörda efter förgasarbytet.

Jag har några funderingar:
Justera acc.pumpen ett steg åt +.
Plocka isär förgasaren igen och blåsa rent alla kanaler igen, särskilt de på högersidan vid acc.pumpen.
Försöka att skruva ut blandskruven ytterligare något eller några varv?

Vad tror expertisen??

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

28 pict 3 ?? är det inte en 34 pict 3 på en 1600?

Nu är jag ingen expert på dom här förgasarna men på äldre förgasare finns det några mycket små hål nere vid spjället som heter övergångshål, dom hjälper till att få en bättre övergång mellan lågvarv och uppåt. Dom hålen brukar vara svåra att blåsa rent om dom är täta utan man får rensa dom med en tunn pianotråd innan man kan blåsa. Kan vara värt att testa iaf ICQ/ab

3

Om det är en 34:a du har, vilket det borde vara så brukar jag byta huvudmunstycket från 130 till 132,5 eller 135 för att bli av med problemet. Det har fungerat i samtliga fall jag har haft det problemet.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

Ja naturligtvis en 34a.
Några hål i spjället har jag aldrig sett på dessa förgasare. Men jag vet att det vid liknande problem, eller vid tomgångsproblem hjälpt att skruva ur shuntskruven, blandningsmunstycket och avstängningsventilen och tomgångsmunstycket på andra sidan och sedan blåsa på ordentligt.

Jag har tidigare blivit rekommenderad att byta huvudmunstycket, men har aldrig gjort det, men det kan vara så att det sitter en annan dimension i den läckande förgasaren som jag kan flytta över.

Men jag har kört några mil nu på eftermiddagen, och om jag gasar på försiktigt så förlorar motorn inte i kraft, men om jag trampar till som man gör för en lagom snabb acceleration från ett rödljus så vill motorn dö, så jag skall nog ändå kolla accelerationspumpen igen, och då huvudmunstycket och lågfartskanalerna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Övergångshålen sitter inte i spjället utan i väggen precis vid spjället men antagligen är det väl inte det som är ditt problem.

6

Bengt H skrev:

Övergångshålen sitter inte i spjället utan i väggen precis vid spjället men antagligen är det väl inte det som är ditt problem.


Ok.
Jag har ju en rätt så kraftig kompressor, jag får väl göra som jag brukar, skruva loss allting som går att få loss, munstycken, justerskruvar, membran och blindpluggar, och blåsa på så kanske det släpper, samtidigt så byter jag huvudmunstycke och justerar accelerationspumpen ett steg plus. Men egentligen skall man väl göra en sak i taget och sedan utvärdera...
Dessvärre sitter ju generatorn så himla tajt mot förgasarens högersida, så man kommer ju inte åt att justera acc.pumpen annat än ta ur förgasren ur bilen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Jag har rivit och blåst ur förgasaren igen.
Visst, det finns ett hål i periferin i gasspjället.
Det satt i ett huvudmunstycke som heter "127". Jag hade ett "130" som jag satte i istället.
Justerade upp accelerationspumpen ett steg.

Jo det blev bättre, men inte bra. Nu tappar motorn kraft precis över tomgång, den vill dö vid 1100-1200 varv/minut, och får full kraft igen vid 1400 ungefär, alltså ett smalare område med effektförlust denna gången. Men det är enerverande när man skall starta i en korsning med bilar bakom sig.
Detta är när motorn är varm. Vid kall motor och påverkan av choken är det inga problem alls, då går motorn jättebra.
Så jag förutsätter att förgasaren pytsar i för litet bensin när man lämnar tomgångsläget för att accelerera.

Hur skall jag gå vidare?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Har du rätt fördelare till just den fuggen?

Lattjo lajban med luftkylt.

9

Ja det har jag!
Båda två har suttit på samma motor, visserligen en AS, nu sitter dom på en AD, men det skall väl inte vara nån skillnad? Jag har dessutom fixat fördelaren efter Frederiks tips, och vakuumet funkar, med ny vakuumslang. Luftfiltret och avgasrören är inte original.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Vad är det för avgas och luftfilter?

Anders

11

Dom här grejerna sitter på en låg buggy, så det är kaliforniapipor och ett sånt där sedvanligt lågt kromat luftfilter.
Jag har några dagar på mig innan BugRun, börjar om från början, med ventiljustering, och tändinställning ingen innan jag börjar att byta mellan olika förgasare och munstycken igen.
Jag har en riktigt bra förgasare liggandes nånstans, så den får väl komma tillbaka, kanske.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12 Senaste redigerad av Atrox (2015-05-20 21:24:05)

Tror du ska upp på 140 i huvudmunstycke, sen höja filtret med ett 50mm högt rör om det går.

Anders

13

Atrox skrev:

Tror du ska upp på 140 i huvudmunstycke, sen höja filtret med ett 50mm högt rör om det går.

Anders

Tack, jag har fått tipset tidigare, men det är så himla trångt under karossen så det går inte ens med 5mm. Munstyckets nummrering, 140, är det detsamma som 1,4mm?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Ja det är det.

Anders

15

Atrox skrev:

Ja det är det.

Anders

Jag har ett och annat munstycke, funderar på att ta snålvarianten och borra upp med min Dremel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Tveksamt att du får rätt diameter, ett huvudmunstycke kostar inte många kronor.

Anders

17

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi … 0353229125

Anders

18

Atrox skrev:

Tror du ska upp på 140 i huvudmunstycke, sen höja filtret med ett 50mm högt rör om det går.

Anders

X2

Ett sådan (140) kostar 79kr på misab  Finns det inga Mc handlare i din komun  mikuni munstyck funkar oxå  ICQ/ab
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke