1

Har bytt växellåda på min -58 (typ1), till en nyare från -66. Har nu problem att få till böjen på kopplingswiren innan fästet på växellådan.
Det verkar som att höljet är för kort, för trots att jag har lagt dit brickor så får jag inte till någon böj. Själva wiren är tillräckligt lång för att monteras på kopplingsarmen.
Misstänker att fästet på växellådan skiljer mellan växellådorna och att det är därför som jag misslyckas.

Någon annan här som har råkat ut för liknande när ni har bytt låda?

2

Njae, inte riktigt samma problem, men snarlikt, på tre olika bilar.

På den två av bilarna hade höljet försvunnit inåt/framåt i bakstammen på bottenplattan, hålet där hade blivit litet för stort, eller så skall det finnas någonting som fixerar höljet där, men jag satte dit en karosseribricka vars hål bara släppte igenom vajern men höll kvar höljet. Detta var på en rostig 1303:a och snarlikt på en Beach Buggy. Till den senare tillverkade jag en bricka av en 3mm aluminiumbit med en 20mm rörbit som motsvarar höljets ytterdiameter.

På den andra bilen verkade höljet vara för kort som du skriver, men jag skar till en bit kopparör, ett klent vattenledningsrör, ungefär 30mm långt i mitt fall, som jag dessutom gjorde en slits i. Detta träddes på vajern och placerades mellan höljet och stoppet på växellådan, då fick höljet den där snygga böjen, "bowden tube". Detta tips hittade jag på en privat VW-sida.

På en av bilarna sprutade jag in olja i höljet (när vajern var uttagen) och tryckte in den ordentligt med tryckluften, så att vajern blev ordentligt smort.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ok, ja så skulle jag kunna göra...fixa en mellanbit.
Tänkte om man skulle behöva köpa en ny wire med längre hölje.
Får kolla hur det ser ut där wiren kommer ut från ramtunneln...kan va så att höljet kryper in där....
Tack

4

DSA skrev:

Ok, ja så skulle jag kunna göra...fixa en mellanbit.
Tänkte om man skulle behöva köpa en ny wire med längre hölje.
Får kolla hur det ser ut där wiren kommer ut från ramtunneln...kan va så att höljet kryper in där....
Tack

Möjligen hade en av mina bilar ett typiskt felkonstruerat rosthål där, för materialet kändes ungefär lika gediget som färsk marsipan, men det smakade inte alls så...
Så en karosseribricka eller plåtbit av något slag med ett hål i som förhindrar höljet att krypa in i hålet blir säkert jättebra.
Så vitt jag vet (men jag vet inte allting) så finns det bara en längd på dessa höljen att köpa.
Som du säkert redan vet, så är det viktigt med böjen på höljet, "bowden tube", har du inte den blir bilen lätt okonfortabel att starta på ettan från stillastående  ICQ/ad .

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Ok, tack för tipset, ska prova det.
Har sett 2 olika längder på höljen, 335 och 353mm. Tror att den senare ska va från -72 och nyare.
"Bowden tube" ska va 1" (25mm) ?