Njae, inte riktigt samma problem, men snarlikt, på tre olika bilar.
På den två av bilarna hade höljet försvunnit inåt/framåt i bakstammen på bottenplattan, hålet där hade blivit litet för stort, eller så skall det finnas någonting som fixerar höljet där, men jag satte dit en karosseribricka vars hål bara släppte igenom vajern men höll kvar höljet. Detta var på en rostig 1303:a och snarlikt på en Beach Buggy. Till den senare tillverkade jag en bricka av en 3mm aluminiumbit med en 20mm rörbit som motsvarar höljets ytterdiameter.
På den andra bilen verkade höljet vara för kort som du skriver, men jag skar till en bit kopparör, ett klent vattenledningsrör, ungefär 30mm långt i mitt fall, som jag dessutom gjorde en slits i. Detta träddes på vajern och placerades mellan höljet och stoppet på växellådan, då fick höljet den där snygga böjen, "bowden tube". Detta tips hittade jag på en privat VW-sida.
På en av bilarna sprutade jag in olja i höljet (när vajern var uttagen) och tryckte in den ordentligt med tryckluften, så att vajern blev ordentligt smort.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."