1

Hej!

Har en 6->12v omvandlare i bilen och funderar på att sätta in en lättare stereo men är osäker på vad detta gör med batteriet :S

Det kommer 3 sladdar ur omvandlaren, 6v+ (in), 12v+ (ut), och sen är det en minus kabel.
Har jag tänkt rätt om jag tänkt skarva ihop minus från stereon med minus från omvandlaren som sen går till minus på batteriet,
sen bara ge stereon 12 volten från omvandlaren ?

Kan inte detta bråka med batteriet ?
(Hade tänkt spela lite musik när jag är ute och kör för det blir så entonigt annars ^^)

Luft: 64'a typ1. 62'a typ1 rat. 62'a typ1 bygge. 74'a typ2.
Vatten: 98'a Golf 4'a    88'a Golf 2 motor/lack/ljud bygge
Vad blir näst ?

2 Senaste redigerad av Handy (2011-06-23 23:56:14)

Det borde fungera, batteriet klagar inte på vad du plockar ut i andra änden av din omvandlare. Som du beskriver inkopplingen verkar du ha tänkt rätt, glöm inte säkringen.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

3

Kolla så att omvandlaren verkligen orkar driva en stereo...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Minus = jord
Kolla hur många Ampere omvandlaren ger (fanns på 1 - 3 amp) och sätt en säkring direkt på utgången.
Det räckte med att råka "komma åt" jord så pajjade dessa omvandlare, då ingen inbyggd säkerhet finns

5

6-18W, eller om det nu var på 12v 12-36W driver man inte mången modern stereo med...

Jag kan rekommendera att köra "datorhögtalare" som i vissa fall drivs med 6v, sen en vanlig MP3... Inget dunka-dunka, men helt OK ljud... vill man ha bättre klös är nog 12v bil att föredra...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Har en 6-12v omvandlare i min bubbla men den är verkligen inget vidare, ren tur om man lyckas få igång stereon så jag kommer nog få tänka om vad gäller musik i den bilen, kanske får satsa som tidigare skrevs om några datahögtalare eller liknande!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13