Lägger upp en tråd om mina äventyr med LED bakljus. Bakljusen på -60 bubblan är rätt små och inte blir det bättre att reflektorerna är helt kaputt. Dessutom syns det rätt dålig skillnad när man blinkar, glödtråden hinner knappt gå upp i ljusstyrka innan den slocknar igen. Bromsljuset är väl något bättre. Men det är med livet som insats varje gång man skall göra en landsvägssväng känns det som.
Jag har testat en uppsjö av olika "färdiga" 6 volts LED (utbudet är inte så stort). Inga har väl direkt imponerat, de bästa lyser något mer än en glödlampa (mkt ljus går förlorat pga att de har varit rundstrålande och mina insatser reflekterar "0"). De bästa jag testat var ett par med en bakåtriktad cree powerled för 12V, fast specade att fungera från 7 volt.. Dessa fungerade och gav klockrent ljus med bilen igång, men tändes inte med bilen av (och det kan ju vara bra att kunna ha ljusen på om man blir stående i mörkret..) Egentligen hade man kunnat änvända dem och kombinera med några enkla högeffektsdioder kopplade på positionsljuset, men jag vill ha något som fungerar helt på 6 volt.
Tog därför hem några "drop-in" DIY LEDs. Samma typ har jag skrivit om tidigare i min tråd om LED konvertering av extraljus, fast dessa är röda, så jag beskriver dem inte så noga. Är för ficklampor egentligen och kommer med hus/reflektor i aluminium och "drivare" inbyggt som kan kopplas till 3V-18V. Själva dioden är en Cree powerled. Drivaren är "1-mode" (lyser med en styrka, på/av). Eftersom jag skall använda dem för position/broms/blinkers i samma lampa behövde jag fixa dem så att de har "2-tråds ljus"
Jag vill behålla reflektorn (aluminiumdelen), men det går även att skruva isär dem för en trängre installation (mässingdelen innehåller drivaren och LED). Gör man det bör man montera någon form av aluminiumflänsar för kylning, eller montera dem så att värmen kan avledas (tex på en aluplatta) De 2 spiralerna löds bort (lilla +, stora -) och 2 kablar för + och - löds på istället.
Till kabeln för + måste man ordna med 2 anslutningar, 1 för positionsljus och en för broms/blinkers. Positionsljuset behöver ju lysa med lite lägre ljusstyrka, detta fixas lätt med ett motstånd (resistor). Detta är 47 Ohm vilket jag tyckte var lagom, men man får testa sig fram. 100 Ohm gav svagare positionsljus, vilket förvisso ger en tydligare skillnad när man bromsar. Ev kommer jag kombinera/ bygga med vanliga högeffektsdioder också för position och då gå ner i ljusstyrkan på Cree powerleden. Broms/ positionsljus får oförändrat (max) ljusstyrka, dock har jag satt en likriktningsdiod i serie (även på position). Detta för att det går en hel del backström och dels visade det sig att insatserna var känsliga för det (brände min ena), dels kan blinkers/ broms få lite lustigt beteende.
Monterat i bubblan med en sockerbit. Detta är bara en prototyp, jag skall bygga en egen liten insats när jag fått hem en ersättare till den jag brände.
Jordkabeln satte jag i fästskruven för bakljuset, också provisoriskt.
Några jämförande bilder, i vänster bakljus sitter det LED och i höger (som faktiskt lyser fast det är svårt att se i dagsljus) sitter det glödlampa
En video - först blinkar vänster (LED), sen bromsa (bägge lyser starkare) och slutligen blinka höger (glödlampa). Det sistnämnda syns knappt i videon, syns mer i verkligheten fast ändå det är det som har varit mitt problem med att synas att man vill svänga.

Men det är ju kul att fler tycker om mina utsvävningar.

"Kapslade" också in lödningen på baksidan av insatsen. Man bör dock vara försiktig att inte täcka Drop-in insatsatsen bara, den behöver kylningen av aluminiumhuset för att hålla.