1

Vacumklockan verkar ha pajat då den inte vill röra sig. Går det att renovera denna? har ingen lust å skruva sönder den innan jag har grejer eller kan man byta fördelare till en annan "1200" som jag har ligger fast den inte har samma nummer?

Den som sitter har nr; 0231 115 040 JFRU 4 (30hk)
Den jag har på hyllan heter; ZV/PAU 4 R 5 (34hk)

Post's attachments

20150508_163128.jpg, 115.34 kb, 490 x 653
20150508_163128.jpg 115.34 kb, 136 downloads since 2015-05-08 

Bubbla -62
Buss -60

2

http://www.classicvw.se/vakuum-dosa-t1- … ts_id/4654
Classic VW har ju en modell, jag vet inte om den passar din fördelare.
Det händer att dessa vakuumdosor läcker, och dom går nog inte att laga, det är membranet inuti som ger upp, om det nu inte är en läcka i höljet.
Du känner ju om du kopplar en slang och suger med munnen, om den är ok eller läcker. Kolla också att mekanismen i fördelaren rör sig fritt så att den inte fastnat.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Fördelaren du har är en ersättningsfördelare och samma som vju4br8 (bara att man bytte mumrering hos bosch). Nej 34hp fördelaren är inget vidare att ersätta med (den är enbart vacuum styrd) och vacuumklockan från Classicvw passar definitivt inte. En vju4br8 borde inte vara så svår att hitta, men var rör det sig inte? Om du kopplar loss vacuumklockan, och tillsätter vacuum, rör sig armen då eller "pyser" det. Kan ha körvat ihop också. Din fördelare skall ha viktstyrd förställning också, så utslag vid ökat varv bör du få, annars är det kanske dags för renovering.

4

Jag nödlagade en gång en vakuumdosa, den modellen som Classic VW säljer, det lilla anslutningsröret hade lossnat. Detta var en bra bit ovanför Dalälven, en söndag, alla, ja de få butiker som fanns, var stängda, men jag såg en gubbe utanför en deltidsbrandstation nånstans, och han hade litet epoxylim att låna mig. Så det blev en nödlagning utefter vägen... Och den höll ända hem till Göteborg. Detta kan ha varit omkring 1978. Bilen var en ljusblå 1302 från 1971.

5

Ok, testat att suga i röret och armen rör sig inte den känns stum. Delarna i fördelaren rör sig dock lätt.
Får testa söka efter ny fördelare eller fungerande vaccumklocka.

Bubbla -62
Buss -60

6

Prova brutalmetoden, blås med tryckluft, kanske har membranet bara fastnat. Du har inget att förlora.

7

Membranet är gjort av något gummiliknande material som kan bli hårt med tiden.