Det ska jag göra!
Hahaha det känns som att du precis beskrev min bubbla nu
1200 -65, ful blekgul/grå stämmer ju rätt bra här

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Då var det dags igen.
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Det ska jag göra!
Hahaha det känns som att du precis beskrev min bubbla nu
1200 -65, ful blekgul/grå stämmer ju rätt bra här

Jag använde nog snedsträcket på fel sätt.
Som jag minns den bilen var den varesig gul eller grå, kanske i någon färgton mitt emellan dina gråa och gula färg.
Den fanns kvar till 1973 i familjen, då den byttes ut mot en bajsbrun Toyota Corolla 1200 -71. Iofs är det också en kultbil idag, det kan inte finnas så många sådana kvar.
Är det vid badhuset i Gustafsberg?
Haha okej, man borde anamma några av de gamla kulörerna på nya bilar, bajsbrun, spygrön, faluröd, trevligt tycker jag!
Japp det är det
Här är nåt vajsing! Jag har nu dragit ny jord, mellan lampinsatsen och karossen, fortfarande svart. Kan det vara lamporna det är fel på? De borde väl jorda i hela sockeln?
Broms/och baklampan har ju två "pluppar" i botten, kolla att båda har kontakt med respektive kontaktbleck i hållaren, liksom att själva sockeln är ren från oxid.
Jag har ju iofs varit med om att lampbulben lossnat i cementet från sockeln och därmed givit glappkontakt...
Ibland kan man få klämma åt lamphållarna litet så att lampan verkligen får fysisk och elektrisk kontakt i hållaren.
Har du en ohm-meter, eller multimeter så kan du ju mäta på lamporna, eller koppla direkt till batteriet med en kabelstump med krokodilklämma på.
Annars är det ju aldrig fel att börja säsongen med nya lampor runt om... men hur många gör det? 
Mjo jag har allt puttat in båda blecken så de ska få kontakt, har även klämt åt så de sitter ordentligt, fortfarande mörkt, alla lampor är nya 25w, men det har ju hänt att man köpt trasiga grejer på feltema förr
jordar skärmen i karossen?? Brukar vara färg där... 
Koppla lamporna direkt till ett batteri och prova!
Njae, som jag skrev ger ju inte alltid skärmarna så bra jord, kederlist, underedsmassa, lack...
Inte alltid som skruvarna ger så bra förbindelse heller, trots att dom är många, så dra in en ny jordkabel och sätt den i karossen eller bottenplattan, gärna med ringkabelsko och taggbricka, och se till att det är rent under kabelskon.
Men det låter ändå konstigt om det inte ens glöder litet i lamporna... Är du säker på att du inte köpt fel, du kan ju ha fått tag i de eftertraktade "mörkrumslamporna" som ger svart ljus, de används också för att belysa svarta hål i universum med.. 
Lamporna bör ju funka med tanke på att de lyser var sida när man jordar med multimetern.
var faktiskt så seriös att jag borrade hål innanför isoleringsmattan i motorrummet och jordade typ där kablarna går ut mot bakskärmarna, så det är allt jordat i karossen.
Slipade rent runt där jag hade borrat med. Men jag sket i´t, tog ett varv ändå, hon sticker bra med nya motorn!
Haha ja jag börjar misstänka att det är de jag har fått tag på, absorberar ljuset utifrån.
mina lampor till blinket däremot var bara 12w så där kan jag ju investera i 4 nya för bättre motstånd!
Ok, det är så, bra!
Sedan finns det ju några kopplingspunkter inne i bilen, det finns någonting på vänster sida under baksätet vid kabelstammen där, sedan har jag för mig att det finns nån kopplingspunkt eller förgrening innanför motorrumsklädseln också det på vänster sida, och rimligtvis finns det en sådan på högra sidan också. Du ser dessa i kopplinsschemat som "genomskinliga rektanglar" med en bokstavs eller sifferbetäckning.
Här kan det ju bli glappkontakt eller allmän kabeldöd.
I kabelstammens andra ända finner du ju säkringsdosan, och här bör man också kolla att alla kablar sitter där de skall.
Sedan är det ju strömställaren till ljuset, en anslutning som heter 58, denna är till bakljus och parkeringsljus och nån 58a eller 58b som är till den reglerbara instrumentbelysningen.
Du kan ju mäta på ljusets strömställare, om du har någon spänning ut på 58, det kan ju vara glapp eller annat fel i den också.
Det gäller ju här att följa spänningen från tändningslåset över strömställaren (hade du föresten halvljus och p-ljus fram?) och sedan leta sig bakåt för att finna punkten där det blir spänningslöst.
Lättare än så är det inte... good luck!
För att producera svartljus kan man väl bara dra generatorn åt andra hållet... eller funkar det inte så...? 
Jag gick faktiskt och mätte varje sektion, en i taget igår. Började vid tändlåset, vidare till säkringarna och tillslut bak till förbrukarna och jag har samma spänning hela vägen, däremot har jag upptäckt att jag måste putta in blecken mot polerna i lampan då polerna sitter lite tightare på dessa än 6v lamporna, men har man gjort det så ligger ju blecken an med, om de inte halkar av då, de är ju så hårt fjädrade så det är svårt att böja så de stannar i den positionen. Bromsljus och blinkers funkar ju utan problem så fattar inte varför positionsljuset är så krångligt, allt ska ju ha kontakt.. 
Haha får prova med detta, bara att vända poler på starten va? 
Bra att det löser sig, bara att vara ihärdig och tänka lika logiskt som strömmes väg från plus till minus.
Haha ja, fast jag är urmjölkad på logik nu
Lamporna har alla förutsättningar för att lysa nu men ändå är det svart, strömmen går hela vägen, jorden har en gräddfil.. får väl försöka med att köpa andra lampor med större glapp mellan polerna nu. För detta börjar änna bli löjligt.
Det har hänt att jag fått löda på större "pluppar" på några lampors pluspol, då det inte bottnat i lamphållarna.
Sedan såg jag på mina amerikablinkers att tungorna i botten av lamphållaren var ganska så slappa, så dom fick böjas till uppåt för att möta lampans pluspoler (tvåtrådiga lampor i dessa amerikablinkers).
En urmjölkad logisk gräddfil? Vi kanske skall vända trenden och börja att dricka mer mjölk igen!
-"Bättre med glapp mellan polerna, än polare med glapp" ett alldeles nyformulerat elektriskt ordspråk.... 
Detta skall jag prova! upptäckte just ett nytt fenomen med, jag vred av tändningen men bilen fortsatte gå. Glapp i tändlåset måntro?
Haha det tycker jag, bra ordspråk! Har också en hemsnickrad,
-Vad kallar man en trasig bakaxel?
-Utväxlingsstörd
Fast det är ju en helt annan kategori.
ja se göteborgare,,, har jobbat med "dylika" vid 2 tillfällen i livet och ... tja vad säger man.. skadan består

Hahaha, tänk vilket inflytande vi bohusläningar har 
och när vi ändå är inne på att tänka mjölk så kan man ju försöka göra det eko-logiskt med, det är lite samma som med bilen,
är aldrig ekonomiskt försvarbart i slutändan 
De där tändningslåsen är ju inga höjdare precis, och bilen är väl nästan 50 år gammal..?
Det finns litet olika typer av tändningslås, på vissa modeller kan man byta ut den elektriska delen, och behålla låsdelen så att du slipper en ny nyckel. Men det är inte säkert att ditt tändningslås är tvådelat på det viset. Men det är väl aldrig fel att byta eller iallafall försöka rädda det man har med en dusch kontaktspray.
Men det kan ju vara litet nervöst om det inte går att stänga av motorn, det kan ju vara så att du finner batteriet urladdat när du skall starta, eller ännu värre, det blir ingen kontakt då du är långt hemmifrån i Nolhottarna eller Nabornas land...
Kolla vad Up-Nort har att erbjuda:
http://www.classicvw.se/advanced_search … =0&y=0
ja se göteborgare,,, har jobbat med "dylika" vid 2 tillfällen i livet och ... tja vad säger man.. skadan består
![]()
Hört på en veteranbilsmarknad;
-Hur mycket vill du ha för växellådan?
-äh, den är billig, dina växelpengar räcker....
Ju "dåligare" dom är, desto bättre!
Men vi får väl skapa en speciell ordvistråd under babbel...
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Då var det dags igen.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.