Hej!
Har dryftat detta tidigare, men ur annan synvinkel...
Jag har bytt allt i bromsväg där fram, skivor, ok, bromsslangar, bromsrör och huvudbromscylindern.
Jag hade jättesvårt att lufta bromsarna, det gick inte, så då bytte jag först slangarna (tack för tipset!) och sedan rören. På bromsrörens konor fann jag små repor när jag tittade genom en lupp. Möjligen kan det ha läckt in luft där, men det känns långsökt. Nu är luftproblemet i alla fall borta (tror jag).
Pedalen känns stum och det bromsar bra, både bak och fram.
MEN det bromsas bättre på högersidan fram. Det känns som om dessa belägg nyper snabbare än de på vänstersidan. Vänster nyper också, men senare, när jag trycker hårdare på pedalen.
Vad kan det bero på? har jag kanske fått in något skräp i det oket?
Jag har tvättat båda skivorna med sådan där bromsskivespray, som innehåller isoprop.alkohol. Jag har kört och "vänsterbromsat" skivor och belägg varma, men lik förbaskat så har jag märkbart bättre bromsverkan på höger sida, det känns otäckt då bilen drar kraftigt åt höger redan vid måttlig inbromsning.
I och för sig, blir det bättre då jag bromsat eller snarare pumpat några gånger. Det är alltid vid första inbromsningen som bilen drar snett, vid andra känns det bättre och vid kanske fjärde inbromsningen är det rätt så ok.
Hur skall jag gå vidare?
Reklamera oket?
Skruva isär oket och blåsa rent?
Eller något annat förslag?
Om bromsarna varit elektriska hade jag fixat det, med ett växlande relä och en extra jordkabel eller så...
, men hydraulik är nog inte min starkaste sida...