1 Senaste redigerad av 63 Highlight (2015-05-12 13:24:03)

En grej som förbryllar mig då jag ser alla balla bilder är varför alla kör med lutande bakdäck?

Det ger  ju sämre väghållning och rakframfäste  så det kan  inte vara en  sån grej.
Är det månne för  folk är för lata att sänka bilen på något mer avancerat sätt så man  får hjulen raka? Tänker på VW:s grundkonstruktion på bakaxeln...
lr har det att  göra med bubblans bakskärmsutformning?
Jag ser inga fördelar med det- och frågar därför

Frågan är seriöst menad  då jag  är  ny i VW-träsket

lr   är det  något annat??

ICQ/af

2

Nu har ju äldre bubblor pendelaxel och då lutar bakhjulen inåt ju mer man sänker, och för att inte hjulen ska luta måste man bygga om till IRS vilket är MYCKET jobb.

Vid pendelaxel så kan man förenklat säga att upphängningen är ledad vid växellådan och drivaxelröret fungerar som en bärarm

Med IRS har du en "vanlig" drivaxel och bärarmen som ersätter drivaxelröret är ledad i framkant precis som svärdet och därför slipper man att hjulet lutar inåt

Visst förlorar man väghållning och däckslitaget ökar kraftigt men nu tycker många att detta är fränt och tidsenligt  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Thanks for infon!
Som jag  trodde - ren lathet  då  ICQ/ad

4

Yepp... För den late finns det alltid ursäkter... ICQ/ad
Atityyyyyd.. Eller något sådant.. Ungefär som vissa(inte alla) som bara grundar sina bilar eller lämnar fulsvetsar oslipade, och tycker det är häftigt (fast dom egentligen vill ha en fin lack,men inte klarar av att lägga den... Ja ja olika människor olika kunnande och intressen, visst är det bra att alla sorter finns..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Håller med  fullt  och fast! ICQ/af

6

Word
Eller tack, då slapp jag vara först med att säga det ICQ/ab Precis min mening.

michaelth skrev:

Yepp... För den late finns det alltid ursäkter... ICQ/ad
Atityyyyyd.. Eller något sådant.. Ungefär som vissa(inte alla) som bara grundar sina bilar eller lämnar fulsvetsar oslipade, och tycker det är häftigt (fast dom egentligen vill ha en fin lack,men inte klarar av att lägga den... Ja ja olika människor olika kunnande och intressen, visst är det bra att alla sorter finns..

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

7

jag tycker det är rätt coolt. Kallar du mig lat? tack  ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

8 Senaste redigerad av EDman (2015-05-12 22:11:48)

Många tycker att det är snyggt med negatv camber på folkvagn helt enkelt, har oftast inget med lathet att göra  ICQ/ae
Jag tycker det är riktigt jädra apfult med camber åt andra hållet så som det är original. Men vill man ha det så får man väl ha det.
Det där med lathet och blank kontra patina/primer/matt lack är också ett riktigt iskränkt sätt att se på det. Smuts rost och slitage tycker vissa är snyggt och VILL hellre ha det än blank och fin lack.
Jag personligen tycker mest blanka bilar är ångest att åka i då man måste oroa sig för att många inte kan hålla sina dörrar borta från finlacken eller att nåt avundsjukt as får för sig att sätta nyckeln i lacken.
Jag kan se charmen i flera stilar, jag tycker om raceiga väghållningsbyggen med a-armsupphängningar och även råslammade slow&low bilar, cal-lookers, patinerade bilar osv osv.
Tycker det är dåligt att dra alla över en kam och racka ner på folk som har annan smak än en själv med motiveringen att dom är lata.
Det är väl egentligen precis som att vissa gillar ovårdat hår slitna jeans och en vintage t-shirt och vissa gillar hellre att gå runt i armanikostym och dyrt ur med en välpomadad frisyr.

9

EDman vänligen läs den nedre raden som jag skrev!!

Jag kan gilla många olika saker och jag axepterar olikheter... Men samtidigt vat jag vad jag gillar.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10 Senaste redigerad av EDman (2015-05-12 23:04:12)

Nu var ju inte inlägget bara riktat till dig michaelth även om du faktiskt började ditt inlägg med att nämna lathet, tycker inte nedre raden räddar det påhoppet ICQ/ad  ICQ/ab
Självklart får man tycka att det är dåligt, fult, opraktiskt eller vad man vill men att avfärda det som lathet eller okunskap tycker inte jag är schysst.
Med den logiken är folk utan frisyr, med orakat ansikte och inga pressveck på brallorna en bunt latmaskar, för det är väl så alla vill se ut... eller? inte jag iaf ICQ/ae ICQ/ag

11

Så ser jag ut....å lat e jag oxå  Default/lol

12

ICQ/ad

13

Mindre "off topic " nu ......

14

Kanske en lista vore på sin plats, där intresserade kan fylla på med Fördelar resp Nackdelar med det som av någon anledning kallas "Bad" camber. För det inte ska bli för mycket off topic bör man kanske inte fylla i fördel/nackdel utan att samtidigt lämna vettig förklaring eller riktig motivering (alltså inte bara "det är coolt", "fult", "attityd" eller "bulldog som skiter") som verkligen förklarar varför det är på ett eller annat vis (varför skiter hunden eller varför ett fordon kan ha attityd, etc).
Denna lista kan du som trådskapare sedan sammanställa och presentera.

63 Highlight skrev:

Mindre "off topic " nu ......

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

15

EDman skrev:

Tycker det är dåligt att dra alla över en kam och racka ner på folk som har annan smak än en själv med motiveringen att dom är lata.
Det är väl egentligen precis som att vissa gillar ovårdat hår slitna jeans och en vintage t-shirt och vissa gillar hellre att gå runt i armanikostym och dyrt ur med en välpomadad frisyr.

WORD! Själv har ja en ny renoverad & lackad dh som bruks & sortergårdsbil... när ja åker runt i skägg & jeans  ICQ/af

Off topic ? Inte alls tråden frågade ju inte uttryckligen endast varför rent fysiskt bakhjulen lutar utan varför folk åker så,
& de behandlar ju tråden i allra högsta grad.

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

16 Senaste redigerad av 63 Highlight (2015-05-13 14:15:24)

Som trådskapare känner jag mig helt tillfreds med  de svar som inkommit.
Vill någon ta över  och  göra en  poll är det helt OK...
Vill folk  åka  i  jeans,skägg och kavajen  och/ lr skita samtidigt som de  gör det-  är  även det OK med mig. ( Gäller även  om  folk  hellre har sämre prestanda/väghållning på sitt fordon)
Man kanske skulle sammanställa en  lista om vilka som är klädda på ett visst sätt  då de  cruisar med sin bagge..lr  inte är klädda alls,,,,
Själv har jag  inte  tiden  med det  och  överlåter till andra att ta  över  härvid. Jag har lite för mycket att  göra i garaget  och  överlåter till de  som redan   är klara lr  för lata  för att meka att  göra pollen  ICQ/ad  ICQ/ad

Det enda målet med  tråden var att klargöra om det fanns  någon som helst  fördel med det- vilket det alltså inte gör. Case closed!

17

En fördel är ju att du kan ha bredare hjul. En annan är ju bättre grepp i kurvor. En tredje fördel är ju att det är fett.

Men är det inte en lite konstig fråga. För tänker man efter vad folk gör med sina bilar och motorcyklar, så görs det ju väldigt mycket onödigt som egentligen bara handlar om attityd. Och inte har några mer fördelar än just det.

18 Senaste redigerad av Abdullah (2015-05-13 15:49:29)

Longen60 skrev:

En annan är ju bättre grepp i kurvor

Det har sin gräns det med bättre grepp i kurvor ju mer - camber, dessutom, har man sänkt så pass mycket att man har sån camber som vi syftar på i den här diskussionen så klarar man av alla kurvor iaf med tanke på att man knappt kommer upp i höga hastigheter utan att behöva oroa sig för en vägbula upp i röven genom golvet ICQ/ae

19

Med rätt offset får 8 tum breda hjul rum utan den förfärligt fula negativa cambern...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

20 Senaste redigerad av Tobias J (2015-05-13 18:46:44)

En stor fördel är att det går fort så att bilen blir körbar. Det är roligt att köra sin entusiastbil ibland. Jag gillar de flesta stilar. Det viktiga är att det ser rätt ut. Blankt. Välsvetsat. Rostigt. Matt. Hopslängt. Det finns fräna och det finns fula bilar inom alla kategorier.

21 Senaste redigerad av Johan W (2015-05-13 23:33:33)

Den enda fördelen är att det är coolt i yngres ögon, när jag körde med ett hacks sänkning kom det fram en och annan pensionär och berättade att dom minsann hade en sådan förr eller iaf grannen, på träffar kom ingen och sa någonting.

Nu med tre hacks sänkning är plus barnen 16-19år så stolta att man har den och att det kommer fram ett par år äldre snygga killar till dom och tycker att deras farsa är så tråkiga som kör en ny volvo medan dom såg hennes "farsa" kom skrapandes över cykelbanor och gupp nere på stan och efter det vill dom gärna ta några extra varv på stan och deras kompisar tjejer och killar tycker den är helt rätt och nu kommer det fram massor med folk både dom som tycker man är dum i huvudet som kör runt i en bil som är 3cm från backen och dom som tycker att det är det coolaste som går i stan och dom vill veta hur man gör dom är sällan över 30år och på träffarna kommer det oxo fram många och pratar framför allt på bland träffar ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

22

Sen är det ju rätt bra att ha orginal bakvagn, om man skulle få för sig att återställa bilen till original igen.

Det måste väl ändå vara en fördel.

Det finns för och nackdelar med allt. Så är det bara.

23

Javisst ICQ/ab

Det frestar på grejorna, en extra låda är bra och man får vara beredd på att åka bärgare hem med Default/lol

24 Senaste redigerad av 63 Highlight (2015-05-18 17:39:33)

OK då är jag med... Johan gillar det egentligen inte, men sänker bilen för att få någon att prata med ( och vara poppis bland barnens kompisar)  ICQ/ad  ICQ/ad
*blinkar retfullt*

För ingen ska ta illa upp tillägger jag det  är ironiskt och skämtsamt menat. Brukar oftast missförstås på balla forum annars.....( jag vet att Johan har humor nog att ta det)

Lången: Hur stavar man till sånt där?? Är det Orgenal? lr ska det vara Årgenal??  ICQ/ad  Jag är lite dålig på sånt där och brukar oftast bli utslängd ur såna klubbar Default/yikes

25

Ja vad gör man inte för att ens "barn" ska prata med en ICQ/ad
Jo det är inte många som vill prata med mig egentligen för jag är så jävla dryg ICQ/ad