1

Jag får inte bränslemätaren att funka. Verkar ha avbrott i givaren men då testade jag att jorda stiftet direkt på mätaren men den är ändå stendöd.
Spänningsregulatorn som är till mätaren, ska den ge en stabil spänning? Min pendlar mellan 0 och 9 volt.
Känns som jag har flera fel i systemet.
Nån som har några idéer?

Martin A

2

Ingen annan som haft problem med bränslemätaren?

Martin A

3

Min mätare är också ur funktion dock har jag inte haft tid att mäta upp den än och kolla hur den ser ut... Kan återkomma när detta är gjort ICQ/ab

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

4

Jodå, visst har jag det, x flera.

Den senaste jag fixade var en sådan där med hävarm, med en flottör i ändan på hävarmen av pianotråd, ja två flottörer faktiskt, den var till en typ 1 1303.
Men det förekommer så kallade rörgivare också, vilken typ har ni problem med?

Det bästa är att mäta motståndet i ohm, med multimetern. Det skall vara ungefär 0-180 ohm, 0 ohm vid tom tank.
(observera att det förekommer minst tre olika standarder, med olika värden, och även där 0 ohm indikerar full tank, men 0-180 ohm är vanligt i europeiska bilar)

Givaren består av ett trådlindat motstånd, med en släpsko (liknar inte alls den som märklinlok har...)  på som påverkas av hävarmen, och ger då olika motstånd relaterat till hur högt flottören befinner sig.
Denna släpsko är i bland bockad så att den inte får nån beröringsyta med det trådlindade motståndet, men den går att böja rätt igen.
Sedan kan tråden i motståndet gå av, och då är det kört, tja, du kanske jan laga, lösa ihop det igen, men det är inte värt besväret. Konstruktionen är ju nitad och svår att ta isär. Tråden på motståndet måste ligga i perfekta varv, den får ju inte korsas.

Anslutningarna på toppen av givarens lock kan också förlora kontakten med givaren, här har jag en gång lödat i tråd. Jordanslutningen har också gått av på nån givare jag lagat, då blev det en genomgående M3 skruv med ringkabelsko på. Sedan har jag sett att isoleringen i genomföringen till den isolerade tråden kan skadas, jag kan tänka mig att man kan isolera med en bit kabelhölje eller krympslang. Det finns en flatstiftshane fastnitad, nitarna kan släppa och här kan det bli glappkontakt.

Det finns ju rörgivare också, dom är väl vanligare på typ 2..?
Sådana har jag inte plockat isär, men jag har i en bil satt i biltemas givare.
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … 000020368/
Dessa finns i olika längder.

Jag har använt dess i både bil och båt, för bensin, diesel, dricksvatten och för det som finns i septiktanken.
Dom funkar bra. Men man bör veta att dessa inte ger ett analogt värde till instrumentet, utan nålen rör sig stegvis.
Å andra sidan så ger ju flottören en beröringsfri induktiv signal till givaren i röret, och den är väl närmast outslitlig.

Stabilisatorn bakom mätarhuset har jag aldrig behövt ta isär, jag har haft nya att skruva dit då jag misstänkt något fel.
Denna grunka har till uppgift att ge ett stabilt värde till instrumentet, alltså en fördröjning, nålen skall ju inte ändras om du tillfälligtvis kör i uppför- eller nedförsbacke, eller gör en inbromsning.

Själva instrumentet kan gå sönder också, särskilt som man kommer på den briljanta tanken att koppla 12 v direkt på dess anslutningar, gör inte det! tråden i vridspoleinstrumentets spole brinner av.
Testa med ett vanligt 1,5 volts batteri, nålen bör ju i alla fall passera det röda fältet på skalan med denna spänning.

Classic VW Up-North har ju nya givare:
http://www.classicvw.se/advanced_search … =0&y=0
Men dom är ju ohemult dyra, så det känns ju frestande att laga själv eller finna annan lösning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."