1

Halloj, har haft denna liggandes på hyllan i några år och tänkte börja använda den, och då visar det sig åter igen hur jävla kass man är på bil el... ICQ/ab

+ och - grejer jag...

Både mätaren och oljesticka/oljetempmätaren har ett G på ett av stiften, borde höra ihop och betyda Gauge (mätare på svenska)

Men vad skall det vara på det andra stiftet på oljesticka/oljetempmätaren, + ström?

Tacksam för svar //Morgan

Post's attachments

IMG_4106[1].JPG, 62.87 kb, 640 x 360
IMG_4106[1].JPG 62.87 kb, 155 downloads since 2015-05-09 

IMG_4107[1].JPG, 74.79 kb, 640 x 360
IMG_4107[1].JPG 74.79 kb, 149 downloads since 2015-05-09 

2 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-09 18:16:38)

Nej den andra anslutningen skall du jorda, det är återledningen.
Om du kopplar fel så händer bara det att tempmätaren visar maxtemp.
Men kopplat INTE plus dit!!!
Det är visserligen någon slags halvledarkonstruktion, men som jag och du redan skrivit G till instrumentet och den andra (omärkta) till jord på något bra ställe i motorrummet.

Sedan kanske du upptäcker att denna mätsond är väldigt lång (vissa är det) men den går att förkorta. Det går att pilla isär den blåa plastgrejen, den är inte limmad, sedan får man löda loss själva röret, och försiktigt kapa det där man finner det lämpligt, var försiktig med den klena kabeln inuti, om du skadar den isoleringen får du problem. Möjligen kan du trä på tunnaste modellen av krympslang och skona därmed kabeln vid rörets mynning. Sedan är det bara att löda ihop prylarna igen och snäppa på plastgrejen.

Ett uppånedvänt "T" på mätaren är anslutningen till jorden, minus.

Med en syl rispar du in min och maxnivån med original oljesticka som förebild, så kan du kolla oljenivån med denna också, om kablarna är tillräckligt långa.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Kanon, tack för svaret Björn J

4

Ingen orsak.
Jag använder en själv kust nu, upptäckte dessvärre att dom är väldigt lätta att bryta av.
Så jag funderar på om man kan gå till modellhobbybutiken och köpa något koppar- eller aluminiumrör och förstärka mätsonden med, iallafall den delen som är ovanför oljestickans hål.
Jag lyckades ropa in två stycken på Tradera för en struntsumma, vill minnas att dom är rätt så dyra annars.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

http://www.classicvw.se/vdo-tempgivare- … cts_id/941

6

Ja nästan 600kr kag köpte två för knappt 200kr inkl. frakt, så det var ett klipp!
(Men så har jag gjort en del andra tveksamma affärer också...)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."