51

Botten på dörrarna var det inte mycket kvar av...

Nu är iaf en lagad. Svårt att få det att inte slå sig men nu är iaf 942 mm svetsat, kant i kant. Botten och innersidan togs från samma dörr och jag delade aldrig på det. Så det blir ju 942 mm till och lite rundade hörn osv. Tanken nu är att få allt 90 procent färdigt det sista tar jag sen, när jag ser att det lirar. Springor osv försöker jag få ganska bra. Alltid viktigt och kul när sådant blir bra. Spackel, nej bara tenn...

Allt för denna gången

Post's attachments

20150201_165535.jpg, 395.49 kb, 1959 x 1102
20150201_165535.jpg 395.49 kb, 368 downloads since 2015-02-06 

20150206_211726.jpg, 408.04 kb, 1102 x 1959
20150206_211726.jpg 408.04 kb, 380 downloads since 2015-02-06 

20150206_211750.jpg, 452.82 kb, 1959 x 1102
20150206_211750.jpg 452.82 kb, 369 downloads since 2015-02-06 

52

Bra Mr Flat! Känner igen många detaljer Nice Work!  ICQ/ab

53

Tack Fidde!

Förardörren var en envis rackare som inte ville bli lagad. Skev och vind, till råga på allt strulade svetsen... Så här ser den iaf ut just nu. Lite justeringar och slipning innan utsidan svetsas på plats. Sen... Tar vi tag i resten:-)

Ha det gott alla VW-vänner i detta avlånga land, kanske några andra länder med för den delen!!!

Post's attachments

20150210_231046.jpg, 429.42 kb, 1959 x 1102
20150210_231046.jpg 429.42 kb, 383 downloads since 2015-02-10 

54

Ser bra ut som sagt ICQ/ab

55

Tack Kjellgren!

Räknar med att åka till Tidaholm i nästa vecka, lite jobbärenden. Skulle det kanske passa med att jag tittar förbi?

Mvh Mikael

56

Det funkar på förmiddagen för jag jobbar kväll. Vi kan ta det via sms ICQ/ab

57

Vi har börjat med ännu en bubbla. Ett lite snällare projekt än cabben. Lackades idag inte så mycket att åtgärda innan lack faktiskt. Resten blir bara en allmän översyn och uppfräschning. Sonen, 8 år och jag började titta på några obyggda, halvklara modeller i skala 1:25 som låg i förrådet. Där låg hon min gamla "penny pincher" som aldrig blev färdig. Vi börjar med detta så går vi över till lite större skala för att slutligen jobba med 1:1. Får se om denna taktik funkar:-)


Vänster dörr dit-hängd och verkar lira, jag lovar att uppdatera med bild när den är klar.

Mvh Mikael

Post's attachments

20150214_172319.jpg, 255.2 kb, 1176 x 662
20150214_172319.jpg 255.2 kb, 366 downloads since 2015-02-14 

58

Äntligen! jag säger äntligen är förardörren färdig.
Att det tog längre tid än den andra berodde dels på att denna dörren var sämre dels att det jag lagade med även det var lite sämre... Men det glömmer man snart när man ser att den passar bra i öppningen. Ser nu fram mot att svetsa i bitarna mellan dörr och bakskärm men även svetsa i förstärkningarna framme vid fötterna. Det som, på dessa plåtar, en gång gick ner över innertröskeln är nästan helt fragmenterat. Får titta på det lilla som finns kvar men även leta lite bilder på hur det såg ut när det begav sig. Har för mig att mr Fidde har någon bild i sin tråd.

Allt för denna gång:-)

Post's attachments

20150219_230630.jpg, 357.24 kb, 918 x 1632
20150219_230630.jpg 357.24 kb, 379 downloads since 2015-02-19 

59

Dags för en uppdatering.

Är inte nöjd med dessa bitar, mellan dörr och bakskärm. Det blev ju klokkeholm och de är ju djupare ner över tröskeln för att ersätta en eventuellt/troligt sönderrostad tröskel också. Nu är ju inte fallet så utan jag tänkte att jag får väl smalna av vikningen i nederkant 1 mm och snitta 10 mm ner såsom original är gjort. passformen blev kass på karossidan, ok jag snittar bort en vinkel och ser till att karossidan får ett gott flyt och mäter mig fram till vad det skall  vara... Framkant är ju ganska "lätt" då jag har en dörr som den skall följa men bakkant. Blev inte mycket kvar där. Fick inte till det där goa... Hm kanske inte skulle förväntat mig det av denna plåtleverantör men jag tycker nog det jag tidigare köpt passar hyfsat och ser det som något att utgå från.

Så troligen är deras trösklar lite för breda i bakkant, allt tyder på det. Blir därför till att mäta mäta och mäta, lägga ett snitt i ovankant tröskel, borra ur lite punktsvetsar och kanacka in tröskeln motsvarande... Köpa nya plåtar mellan dörr och bakskärm med bättre passform.

Mvh Mikael

Post's attachments

20150303_230346.jpg, 156.9 kb, 1306 x 735
20150303_230346.jpg 156.9 kb, 381 downloads since 2015-03-04 

60

Det blev så att jag beställde de bakre hörnen från paruzzi. Deras a-kvalitet på dessa bitar säger dom är original vw. Skall bli kul att se. Så under tiden jag väntar på dessa fixar jag lite med förstärkningarna framför dörrarna. Har gjort det tredje rundade hörnet, återstår bara ett nu. Fantastiskt vad det kan rosta men faktist verkar karmann fått karosserna plåtrena för på insidan förstärkningarna var det ingen färg alls, inte ens grundfärg. Även på insidan av hjulhus. Så trots att man kan se rostskyddspluggar i originalkarossen så har man nog "missat" vissa hålrum, hm de flesta.

Blir lite pusslande på förstärkningarna men jag svetsar det kant i kant och slipar på båda sidorna. Sen blir det fastpunktning i karossen. Tacksamt att det finns bilder i vissa trådar där man ser hur det skall se ut. Skall leta lite inspiration nu, sen dags för bingen:-)


Mvh Mikael

Post's attachments

20150310_204455.jpg, 173.6 kb, 1306 x 735
20150310_204455.jpg 173.6 kb, 369 downloads since 2015-03-10 

20150310_213409.jpg, 367.64 kb, 1306 x 735
20150310_213409.jpg 367.64 kb, 362 downloads since 2015-03-10 

20150310_222954.jpg, 308.25 kb, 1306 x 735
20150310_222954.jpg 308.25 kb, 373 downloads since 2015-03-10 

61

Du får hojta till om du vill att jag ska mäta något eller ta en bild av något.

/christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

62

Bra jobbat, såg du hur jag fixade kanal-listen för mattan? grymt enkelt när man
använder en 6mm homogen tråd.

https://farm9.staticflickr.com/8739/16756433886_72c5d1391b_b.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

https://farm8.staticflickr.com/7586/16756434046_095ccfa617_b.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

63

Tack Christer, det uppskattas verkligen! Jag ser fram mot den dagen vi och våra bilar kan träffas. Är din kaross orörd?

Fidde tack för tipset, jag kan snart doktorera på din tråd, eller iaf 10 000 kr frågan;-)

Ikväll blir det umgås med mina nära och kära, imorgon på`t igen.

64

Blir bra detta ICQ/ab

65

Nja, det är väl ungefär 22 år sedan som golvhalvorna byttes och den fick nya förstyvningsbalkar och en ny lack, även om lacken innan inte behövde skämmas för sig, men så blev det i alla fall. Jag vet också att man bytte suflett i början av sjuttiotalet och fixade till nytt trä framtill. Dessvärre försvann sufletthandtagen, då, men det har tagit mig 20 år att hitta ett par, så de ska bara monteras.

Och man blir imponerad av ditt hantverk, snyggt jobbat.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

66

Kul med din bil Christer, tolkar det som att du ägt den ganska länge då. Du får "ösa på med bilder" i din tråd. Det känns som du skaffade en i rätt tid.

Ja då har man fått till passagerarsidans förstärkning något sånär. Saknas gör listerna för spjället. Listerna i sig är inte så märkvärdiga men jag hittade inget spjälli verkstan så jag vågade inte svetsa dit dessa lister innan jag kan testa. Bara andra sidan kvar. Den del som ligger över tröskeln är "försvunnen".  Tänker fortsätta med att punkta upp förarsidans förstärkning och börja nerifrån med ny plåt och gå uppåt till jag möter den. sen får det väl bli ett snyggt snitt och sammanfogning. Hoppas min paruzzi-plåt kommer snart så jag kan få utsidan klar.

Blir lite greja imorgon kväll också, tänk om förarsidans del kunde bli färdig också:-)

Mvh Mikael

Post's attachments

20150312_225447.jpg, 301.25 kb, 1306 x 735
20150312_225447.jpg 301.25 kb, 375 downloads since 2015-03-12 

20150312_225514.jpg, 333.55 kb, 1306 x 735
20150312_225514.jpg 333.55 kb, 381 downloads since 2015-03-12 

20150312_225654.jpg, 329.88 kb, 735 x 1306
20150312_225654.jpg 329.88 kb, 374 downloads since 2015-03-12 

67

Då var förstärkningarna klara.

De kommer nog få stå ett tag och vara lite inspiration när jag grejar med annat. Jag har ju fått plåten från paruzzi. Den ena sidan, bilden, är perfekt och precis den de visar i katalogenn, den andra är inte riktigt lika bra, fortfarande "original" men förenklad mot tröskeln osv. Fast bättre än klokkeholmsplåten jag ratade... Om original är a och klokkeholm b är detta i så fall a-, eller b+ eller a,5... Jaja har ju en att utgå ifrån nu. Har börjat kila ur tröskeln. Det blir nog ca 5 mm smalara mot bakskärmen än från början.

Det blir imorgon det:-) Mvh Mikael

Post's attachments

20150313_185853.jpg, 195.61 kb, 1306 x 735
20150313_185853.jpg 195.61 kb, 355 downloads since 2015-03-14 

20150314_182342.jpg, 262.04 kb, 1306 x 735
20150314_182342.jpg 262.04 kb, 372 downloads since 2015-03-14 

20150314_211507.jpg, 215.93 kb, 1306 x 735
20150314_211507.jpg 215.93 kb, 344 downloads since 2015-03-14 

68

Förarsidan fixad. Det är skillnad på plåt och plåt... Den här biten satt som den ska och jag fick slitsa ur en kil ur tröskeln med början efter dörren och ca 5 mm i bak mot skärmen. Den andra biten är inte riktigt i samma klass, som jag berättat tidigare, men där behöver jag inte skarva så högt upp. Faast priset var ju det samma... Så med denna sidan att måtta efter så skall det nog gå att få till:-) Jag tror jag låter klibban med vw-numret sitta. Det är ju original, hehe.

Få se om svetslusten kommer över mig ikväll med!

Mvh Mikael

Post's attachments

20150315_144134.jpg, 261.46 kb, 1306 x 735
20150315_144134.jpg 261.46 kb, 350 downloads since 2015-03-16 

20150315_144225.jpg, 262.83 kb, 735 x 1306
20150315_144225.jpg 262.83 kb, 382 downloads since 2015-03-16 

69

VW = Very Well

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

70

Snyggt! Det blev en sänkframvagn igår och ett par helröda hella bakljus. Jag tror det blir bra till svart.

Hittade en bra bild på värmeutsläppet, visserligen en sedan, http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … ;view=next

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

71

Sådärja.

Då var även högersidan grovt färdig. Fick knäcka in tröskeln ca 5 mm i bakkant, på båda sidorna. Även vinkla upp den lodräta delen av tröskeln. En lite noggrannare riktning och slipning skall till men jag vill nu bli så klar med karossen så jag vågar ställa den utan plattan för att göra den helt klar och börja mecka mekanik. Motorn, om jag nu skall ha den, har stått klar ett tag. Eller så bygger jag en annan till denna, eller går igenom 1500:an jag fick med. Hoppas hoppas det är originalmotorn. Hm hur kollar man det tro??? När man svetsat rost och "ser ljuset i tunneln" så börjar man bli sugen på nästa steg, dvs mekaniken. Skall lämna allt på blästring och pulverlack. Tänk, lämna fula rostiga delar och få tillbaka grejorna i skick som nya. Lyx:-)

Fortsätter en annan dag. Ha de gott!! Mikael

Post's attachments

20150326_222551.jpg, 222.53 kb, 1306 x 735
20150326_222551.jpg 222.53 kb, 379 downloads since 2015-03-26 

20150326_222611.jpg, 225.23 kb, 1306 x 735
20150326_222611.jpg 225.23 kb, 382 downloads since 2015-03-26 

20150326_223002.jpg, 192.46 kb, 1306 x 735
20150326_223002.jpg 192.46 kb, 406 downloads since 2015-03-26 

72

Gött jobbat! Hur är bottenplattan i skick?

73

Tack! Ramhuvudet är bra, likaså tunneln. Golvhalvorna var bytta med original när jag köpte den. Så lite sand och färg bara:-) Du får ta och komma på besök!

Mvh Mikael

74

Ett tag sedan förra uppdateringen. Det har varit lite körigt så jag har inte kunnat vara i garaget så mycket som jag önskat men lite blir det iaf gjort. Nu försöker jag att få allt svets färdigt uppifrån och sida. Det som är under tar jag sedan. Tänkte jag skulle be några polare att hjälpa mig att vända karossen upp och ner. Då blir vinkleln bra för att svetsa allt jag inte, på ett komfortabelt sätt når nu.

Har varit lite filosofisk och funderat på om man skulle lacka invändigt och under och behålla den slitna utsidan. Ja eller så bara slänga på en färg. Ja vi får se. Inte sååå mycket svetsning av karossen kvar:-)

All for now!// Mikael

Post's attachments

20150504_192130.jpg, 293.92 kb, 1306 x 735
20150504_192130.jpg 293.92 kb, 351 downloads since 2015-05-07 

75

Bra jobbat! En färg som jag är lite insnöad på är den beiga kulören som satt på bilar från 67 savanna beige, eller fontana grey kanske, http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … stype1.php

Jag håller på med säknningen. Imorgon får jag tillbaka länkarmarna med nyinpressade spindelleder, så det blir montering i helgen och förhoppningsvis kommer bilen på hjul igen på söndag. Byta framvagn är kletigt göra. ICQ/ab

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966