1

Finns nåt smart trick att få upp en bil på biltransportsläp trots att ett eller flera hjul låst sig.?
Säljaren har försökt med slägga men hjulet sitter tydligen rejält fast..

2

Bräder med vatten på och vinch.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Bräder med vatten på och vinch.

Tack, tänkte på 2 brädor, så dom glider på varandra.?

4

Ja det funkar nog.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Masonit (den blanka sidan) plus vatten med diskmedel blir jättehalt.

6

Hade du bott närmre mig så hade du gärna fått låna grejor av mig, du får givetvis låna endå men det blir kanske lite långt att åka ICQ/ab
Jag har fyra "valshjul".  Det är ramar gjorda av L balkar med två kullagrade stålvalsar i varje ram. Lägger man en under varje hjul så kan du putta bilen ensam, om underlaget är bra, annars lägger man ut ställningsplank så går det endå.

Jag har bärgat mycket skit med dom ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Jag har dragit upp en bay med två låsta hjul med bara handvinschen utan problem. Kolsvart mitt i natten och regnade gjorde det också. (Dock inte att rekommendera om man vill kunna lasta av den utan bekymmer)
Annars är en trumbromsavdragare ett ovärderligt verktyg. Jag har byggt två egna av gamla trummor. Om intresse finns kan jag slänga ihop en how-to. ICQ/ab

8

Michos Miche skrev:

Annars är en trumbromsavdragare ett ovärderligt verktyg. Jag har byggt två egna av gamla trummor. Om intresse finns kan jag slänga ihop en how-to. ICQ/ab

Intresse finns från mig i alla fall om hur du byggt verktyget, då det är ett vanligt problem med trilsknande trummor, antingen i ny tråd eller privat till mig

För övrigt har jag också lastat med låsta hjul och sen en trakter till att dra av när man kommer hem, men bra förslag med vatten/diskmedel/brädor/Masonite, jag skall tänka på det nästa gång och antagligen blir det under sommar/hösten som en bil skall komma hem från ladan

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

9

Så här ser mina "vrakbärgar valsar" ut ICQ/ab jag har fyra st.
En under varje hjul och man kan putta bilen ensam, lite beroende på underlag förståss.
Det funkar lika bra på punkterade hjul som hjul med luft.

Jag fick dom av min far för många år sen, han är elektriker och har använt dom till större kabeltrummor. Om man vänder valsarna uppåt och lägger en trumma på så kan man dra ut kabel utan strul ICQ/ab

http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/lasslo1/Mobile%20Uploads/image_zpswisqbjan.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

problemet känns bekant . . .  ICQ/ad

handvinschade upp bil med 4 låsta hjul, bakelithårda punkade puckar, men regn o lera gjorde att det gick.
det var när bilen skulle av sent på kvällen jag fick problem, det gick ju liksom inte att vinscha av liket . . .

jag satte en rejäl kätting mellan bilen på släpet o en stadig gran, sen körde jag försiktigt undan dragbil o biltransport . . .  ICQ/ae

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

11

Junte skrev:

problemet känns bekant . . .  ICQ/ad

handvinschade upp bil med 4 låsta hjul, bakelithårda punkade puckar, men regn o lera gjorde att det gick.
det var när bilen skulle av sent på kvällen jag fick problem, det gick ju liksom inte att vinscha av liket . . .

jag satte en rejäl kätting mellan bilen på släpet o en stadig gran, sen körde jag försiktigt undan dragbil o biltransport . . .  ICQ/ae

Jag gjorde nyligen ungefär likadant. Det var ett släp med flak av plyfa, använde grönsåpa som glidmedel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Mc Donaldsbrickor is the shit!

Gammalt bärgarknep :-)

bugnbus.se

13

Är det skivbroms så kan man skruva loss oken, sen brukar man kunna pilla väck dom.

14

underskatta inte kraften i en wire som går av.............

min son stod i vägen när det brast i somras. och då hade den biltrailern modellen av "wire" som är som ett säkerhetsbälte.

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

15

När jag skulle spela upp min baybuss på släpet.. Den rullade lätt... Så brast wiren..på andra försöket hade jag ett spännband vid sidan som extra stopp.. Då det var trist att springa efter bussen få stopp på den och hämta tillbaka till släpet.Och vist gick vajern av igen. ...Eller rättare sagt kroken släppte frän wiren.. ICQ/am blev ett bra märke i baklämmen på kingcabben efter wiren.. Så att skydda sig eller hålla sig undan är viktigt.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(