Någon som har renoverat nån typ4 motor här omkring innan? Skulle uppskatta alla tips och hjälpa jag kan få:)
Jag kan ge dig ett tips KOLLA OM DU KAN FÅ TAG I RAMLAGER INNAN DU RIVER ISÄR MOTORN
Det är brist vara på sådana i hela värden
Tips Hos Jake Raby fanns det sådana i förra veckan ( dyra som F¤#)
http://www.aircooledtechnology.com/inde … p;Itemid=1
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Annars för du slipa vevaxeln och borra blocket, för att det finns gott om "övermått" lager.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Så en redan renoverad typ4 är kanske värd mer än vad man först kan tro? Intressant! 
5 2011-06-24 10:32:12 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-06-24 10:33:24)
Så en redan renoverad typ4 är kanske värd mer än vad man först kan tro? Intressant!
Alt beror hur den är renoverad
Är den raggar renoverad så är det samma värde som förut (byte av lager plus kolvringar)
eller Alt är bytt typ ventiler /styrningar i toppen cyllana är borrade/henade till rätt mått
och mycke mera så är det ett annat värde
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Ja var man drar gränsen för "reparerad" och "renoverad" är ju inte alltid så lätt, men i min värld betyder "renoverad" att allt som slits och kan bytas ut, har bytts ut. Är bara det som är trasigt bytt, då är den reparerad enligt mig.
7 2011-06-26 09:24:12 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-06-26 09:26:13)
Det kanse inte så lätt för en lekman att bedömma
Min gamle chef sa allt som inte är bearbetat var reparerat eller utbytt
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Ja var man drar gränsen för "reparerad" och "renoverad" är ju inte alltid så lätt, men i min värld betyder "renoverad" att allt som slits och kan bytas ut, har bytts ut. Är bara det som är trasigt bytt, då är den reparerad enligt mig.
Sen finns det ju "penselrenovering" åxå. 
Som ju rimligtvis borde heta "penselreparering". 
Typ4 motorn är i sig en bra maskin! det som brukar slitas ner är Kamaxeln.
så den bör man nog byta, kan inte tänka mig att de ska vara ett längre leveransstopp på lager ?
för många i vw branchen som kör typ4 motor för att de inte ska reproduceras inom kort....
kollade på e-bay och hittade direkt std dim och 0.25.... och om man reproducerar betydligt mer komplicerade produkter i mindre serier....
sen är det väl alltid bra om man är seriös och slipar vevaxeln osv och de finns som sagt på hyllan....
Förutom kamaxeln, är ventilstyrningarna alltid mycket slitna.
Det finns nytillverkade ramlager (Silverline?), men ingen vet vad kvaliteten är...
Modern cars are nothing but visual pollution !
Bra tråd det här. Jag har gått i samma tankar ett tag nu och också hört det här angående att det inte finns lager. Jag undrar då om det är dumt att ta ner motorn (som går "fint") och byta det som finns, eller är det bortkastat? Jag förstår att det är en svår fråga men jag utgår från att min motor är bra sliten och vill ha sett över den så mycket jag kan. Den kommer aldrig att få slita mer ont än det gör att putta min buss, dock ibland långt från det trygga garaget. Kam, lyftare, cylindrar, kolvar, oljepump. Sen be nån som kan se över topparna.
Känns ju lite otäckt att göra en sån sak utan att byta lager också. Hör det till det vanliga att lagrena är kassa?
Bra tråd det här. Jag har gått i samma tankar ett tag nu och också hört det här angående att det inte finns lager. Jag undrar då om det är dumt att ta ner motorn (som går "fint") och byta det som finns, eller är det bortkastat? Jag förstår att det är en svår fråga men jag utgår från att min motor är bra sliten och vill ha sett över den så mycket jag kan. Den kommer aldrig att få slita mer ont än det gör att putta min buss, dock ibland långt från det trygga garaget. Kam, lyftare, cylindrar, kolvar, oljepump. Sen be nån som kan se över topparna.
Känns ju lite otäckt att göra en sån sak utan att byta lager också. Hör det till det vanliga att lagrena är kassa?
Tidens tand gör att dom kan vara skadade
Om jag var dig skulle jag vänta med att plocka ned maskin tills man vet kvaliteten på dom nya lagerna eller att arborra blocket
PS var bered på att det kommer kosta en slant
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
jag har flera gånger märkt att cyl brukar vara slitna om man gör en horning av cyl brukar det kunna bli ett alldeles för stort ring gap
Mange skrev:Bra tråd det här. Jag har gått i samma tankar ett tag nu och också hört det här angående att det inte finns lager. Jag undrar då om det är dumt att ta ner motorn (som går "fint") och byta det som finns, eller är det bortkastat? Jag förstår att det är en svår fråga men jag utgår från att min motor är bra sliten och vill ha sett över den så mycket jag kan. Den kommer aldrig att få slita mer ont än det gör att putta min buss, dock ibland långt från det trygga garaget. Kam, lyftare, cylindrar, kolvar, oljepump. Sen be nån som kan se över topparna.
Känns ju lite otäckt att göra en sån sak utan att byta lager också. Hör det till det vanliga att lagrena är kassa?Tidens tand gör att dom kan vara skadade
Om jag var dig skulle jag vänta med att plocka ned maskin tills man vet kvaliteten på dom nya lagerna eller att arborra blocket
//// Micke
Lagren brukar i allmänhet vara fina när man river en typ4-motor och eftersom vevhusen är av alluminium behöver dom inte arborras.
PPRMicke skrev:Mange skrev:Bra tråd det här. Jag har gått i samma tankar ett tag nu och också hört det här angående att det inte finns lager. Jag undrar då om det är dumt att ta ner motorn (som går "fint") och byta det som finns, eller är det bortkastat? Jag förstår att det är en svår fråga men jag utgår från att min motor är bra sliten och vill ha sett över den så mycket jag kan. Den kommer aldrig att få slita mer ont än det gör att putta min buss, dock ibland långt från det trygga garaget. Kam, lyftare, cylindrar, kolvar, oljepump. Sen be nån som kan se över topparna.
Känns ju lite otäckt att göra en sån sak utan att byta lager också. Hör det till det vanliga att lagrena är kassa?Tidens tand gör att dom kan vara skadade
//// MickeLagren brukar i allmänhet vara fina när man river en typ4-motor och eftersom vevhusen är av alluminium behöver dom inte arborras.
DET jag menade var att det finns gott om lager som är + = 0.25 eller större
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
vad kan man räkna med att renovering kostar, mellan tummen och pekfingret!
Ser bara att många skriver att det är dyrt osv.
har en 1800 som går helt okej, men vill försäkra mig om att den är i skicka att åka på resor på ett par hundra mil.
--- ulmen grün buss -71 ---
Det kostar lika mycket till alla motorer (tror att man inte förstår att det är så )
en maskin renoverings firma tar 6-800 kr i timman
någonstans mellan 12-20000 för ett sådant jobb
Ett Ps en volvo topp (20v) till 850 v70 kostar cirka 12-15 T i renovering
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Stämmer ganska bra Micke, jag gav ca 14 000 för min renovering/reparering på firma för ett och ett halvt år sen, fick dock montera i och ur motorn själv + lite demontering och montering sen. Köpte alla grejer själv, allt fanns här i Sverige och kom efter nån vecka. Vi gjorde som så att vi bytte sånt som var slitet och det man ändå bör byta när motorn är i sär. För min del blev det nya lager, nya ventilsäten och styrningar, honade lopp och nya ringar, stötstångsrör, samtliga packnintgar/tätningar + lite annat smått. Min hade bara gått 13 000 mil, och det samt med tanke på hur det såg ut bedömde vi inte att kamaxlar mm behövde bytas. Största orsaken till renoveringen och isärtagningen var massivt oljeläckage samt en skadad ventil.