Nu har jag tryckt igenom ca 1,5 lit bromsolja och luftat som man ska. Hö bak , Vä bak, Hö fram, Vä fram Men ändå är pedalen svampig.
Det sitter 2 luftnipplar på bromsoken fram vilken ska man lufta först. Den översta eller den understa???
Sen "tror" jag att jag har fel huvudcylinder. Det går 1 rör till bak där den delar sig. Men till fram går det 2 rör från cylindern. Ska det vara så???
Så frågan är: Har jag 2krets eller 1krets system?? och hur får jag bort svampigheten??
kan det läcka in ny luft i hcyl? eller är det bubbelfritt i det som kommer ut?
annars, om du inte "ställt ut" backarna innan du luftar så kommer ju "första trampet" bara att trycka ut fjädrarna på backarna... minns jag rätt ska man även se till att man spänner backarna med justerskruvarna när man luftar och inte med handbromsen...
Annars känns det som "ganska små fel" gör att bromsarna funkar rätt kasst på en bubbla... så allt måste vara rätt justerat och i bra skick... En dåligt utjusterad back, en kass slang, läckande hcyl eller kass påfyllningsslang till dito och det funkar skit...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
ja det skall vara 2rör,2krets syst, övre nippel är den som du luftar, som johan skrev just av backar rätt lufta syst sist bubbel fritt 
kan det läcka in ny luft i hcyl? eller är det bubbelfritt i det som kommer ut?
annars, om du inte "ställt ut" backarna innan du luftar så kommer ju "första trampet" bara att trycka ut fjädrarna på backarna... minns jag rätt ska man även se till att man spänner backarna med justerskruvarna när man luftar och inte med handbromsen...
Annars känns det som "ganska små fel" gör att bromsarna funkar rätt kasst på en bubbla... så allt måste vara rätt justerat och i bra skick... En dåligt utjusterad back, en kass slang, läckande hcyl eller kass påfyllningsslang till dito och det funkar skit...
Det är "bubbelfritt" och bromsarna funkade innan jag tog bort dom främmre oken och smörjde upp dom.
Bak har jag inte pillat på.
Vilken av nipplarna fram ska man börja lufta. Övre eller dom undre??? Tänkte om det har nåt med saken att göra.