Åhh, den fråga vill jag inte ha...
Diagnosuttaget var väl något som pappa Ben Hedenhös tipsade teknikerna i Wolfsburg om.
Alltså en minst sagt superanalog förhistorisk föregångare till dagens digitala uttag.
Genom att koppla in någon tysk variant av rör- eller reläbestyckad Univac eller någon annan antik dator, så kunde man kolla några olika parametrar, istället för att använda syn, hörsel, luktsinne eller personligt sunt förnuft.
Den enda av dessa parametrar jag vet något om, är motorns varvtal, på i alla fall AD och AS-motorerna sitter det en liten givare monterad på motorns vänstra sida, i kransen som vetter mot växellådan, det är antagligen någon magnetkänslig grej (halleffektsgivare, tror jag) som då känner av pulser från någon/några i svänghjulet ingjuten magnet/er. Sedan kunde väl diagnosinstrumentet räkna ut varvtalet.
Möjligen kunde man idag använda denna puls till nån varvräknare, om man nu inte vill utnyttja signalen från brytarspetsarna. Vill minnas att det även satt diagnoskablar på båda anslutningarna på tändspolen, kanske för att ta reda på tändpunkt, kamvinkel eller något... nä, jag har inte läst på, gissar vilt.
Sedan slingade sig dessa kablar vidare likt vildrötterna i TV-serien "Jordskott" in i hela bilen och infiltrerade elsystemet... men här tar min kunskap eller snarare intresse för detta system slut.
-Nej det går inte att ansluta någon USB-relaterad grej och återställa diverse felkoder, eftersom det inte finns några felkoder i detta system...
Idag är nog mitt råd, klipp dessa kablar och skruva bort uttaget, det är väldigt fult, skär till en ny bit motorrumsisolering och kläm dit istället! 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."