1

Hej!
skulle behöva lite hjälp med att identifiera vad det är för lösa kablar som jag hittade i min nyköpta bubbla.. Den gul/röda ligger vid batteriet och det går dessutom två bruna kablar under batteriet. Vet inte vart dom går men ska ta bort batteriet och kolla i veckan. Reläet verkar det som en anslutning saknar en kabel. Vet ej vad reläet är till för heller. ligger ytterligare några kablar om inte är inkopplade och verkar inte ha någon plats vid reläet. Dom verkar gå via den normala kabelstammen så jag tror inte det är något extra som dragits. Någon som kan förklara för mig?
tack!

/anders

http://imageshack.com/a/img540/6365/SOwhjh.gif
http://imageshack.com/a/img540/7572/rS2Pn6.jpg
http://imageshack.com/a/img908/5708/j0OpSq.jpg
http://imageshack.com/a/img540/9929/8P6N1U.jpg
http://imageshack.com/a/img909/7301/7ik6KP.jpg

2

Har sådant relä till min 1303s med, antar att det är extraljusrelä? Har inte orkat att kolla upp det. Har för övrigt de kablarna vid batteriet som också är lösa.

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

3

Reläet är till elbakrutan, de övriga kablarna går förmodligen till diagnosuttaget i motorrummet. Brun är alltid någon form av jord i Bosch elsystem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Så är det!
Kolla uppe vid anslutningrna på bakrutan så ser du vilka färger dessa kablar har.
En av dessa skall jordas, troligtvis den bruna, en skall gå till 87 på reläet. 30 på reläet skall vara kopplad till batteriets plus, via en hängsäkring. 85 på reläet jordas, och 86 kopplas till en kabel som går framåt mot instrumentbrädan och strömbrytaren till elbakrutan.

I de flesta fallen är kablarna till diagnostikuttagen klenare än övriga kablar i bilens elsystem, diagnostikkablarna är också ofta flerfärgade.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Björn J. skrev:

Så är det!
Kolla uppe vid anslutningrna på bakrutan så ser du vilka färger dessa kablar har.
En av dessa skall jordas, troligtvis den bruna, en skall gå till 87 på reläet. 30 på reläet skall vara kopplad till batteriets plus, via en hängsäkring. 85 på reläet jordas, och 86 kopplas till en kabel som går framåt mot instrumentbrädan och strömbrytaren till elbakrutan.

I de flesta fallen är kablarna till diagnostikuttagen klenare än övriga kablar i bilens elsystem, diagnostikkablarna är också ofta flerfärgade.

Björn, bara en fråga medans vi är inne på ämnet, hur funkar diagnosuttaget?  O vad kan man få ut av det? Med tanke då man inte har så avancerat teknik i en sådan underbar bil ICQ/ab

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

6

Det står i instruktionsboken att det är relä för bakrutan. Dom andra vet jag inte.

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

7

Åhh, den fråga vill jag inte ha...

Diagnosuttaget var väl något som pappa Ben Hedenhös tipsade teknikerna i Wolfsburg om.
Alltså en minst sagt superanalog förhistorisk föregångare till dagens digitala uttag.

Genom att koppla in någon tysk variant av rör- eller reläbestyckad Univac eller någon annan antik dator, så kunde man kolla några olika parametrar, istället för att använda syn, hörsel, luktsinne eller personligt sunt förnuft.

Den enda av dessa parametrar jag vet något om, är motorns varvtal, på i alla fall AD och AS-motorerna sitter det en liten givare monterad på motorns vänstra sida, i kransen som vetter mot växellådan, det är antagligen någon magnetkänslig grej (halleffektsgivare, tror jag) som då känner av pulser från någon/några i svänghjulet ingjuten magnet/er. Sedan kunde väl diagnosinstrumentet räkna ut varvtalet.
Möjligen kunde man idag använda denna puls till nån varvräknare, om man nu inte vill utnyttja signalen från brytarspetsarna. Vill minnas att det även satt diagnoskablar på båda anslutningarna på tändspolen, kanske för att ta reda på tändpunkt, kamvinkel eller något... nä, jag har inte läst på, gissar vilt.

Sedan slingade sig dessa kablar vidare likt vildrötterna i TV-serien "Jordskott" in i hela bilen och infiltrerade elsystemet... men här tar min kunskap eller snarare intresse för detta system slut. ICQ/ad

-Nej det går inte att ansluta någon USB-relaterad grej och återställa diverse felkoder, eftersom det inte finns några felkoder i detta system... ICQ/ae

Idag är nog mitt råd, klipp dessa kablar och skruva bort uttaget, det är väldigt fult, skär till en ny bit motorrumsisolering och kläm dit istället! ICQ/af

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

ju11e skrev:

Björn, bara en fråga medans vi är inne på ämnet, hur funkar diagnosuttaget?  O vad kan man få ut av det? Med tanke då man inte har så avancerat teknik i en sådan underbar bil ICQ/ab

Ganska mycket faktiskt. Man kopplar in utrustningen och sedan startar man motorn och på det viset mäts batteriets kondition, om motorn har jämn kompression mm mm. Tror även att den mäter alla elektriska funktioner som torkare, lysen osv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Björn J. skrev:

Åhh, den fråga vill jag inte ha...

Diagnosuttaget var väl något som pappa Ben Hedenhös tipsade teknikerna i Wolfsburg om.
Alltså en minst sagt superanalog förhistorisk föregångare till dagens digitala uttag.

Genom att koppla in någon tysk variant av rör- eller reläbestyckad Univac eller någon annan antik dator, så kunde man kolla några olika parametrar, istället för att använda syn, hörsel, luktsinne eller personligt sunt förnuft.

Den enda av dessa parametrar jag vet något om, är motorns varvtal, på i alla fall AD och AS-motorerna sitter det en liten givare monterad på motorns vänstra sida, i kransen som vetter mot växellådan, det är antagligen någon magnetkänslig grej (halleffektsgivare, tror jag) som då känner av pulser från någon/några i svänghjulet ingjuten magnet/er. Sedan kunde väl diagnosinstrumentet räkna ut varvtalet.
Möjligen kunde man idag använda denna puls till nån varvräknare, om man nu inte vill utnyttja signalen från brytarspetsarna. Vill minnas att det även satt diagnoskablar på båda anslutningarna på tändspolen, kanske för att ta reda på tändpunkt, kamvinkel eller något... nä, jag har inte läst på, gissar vilt.

Sedan slingade sig dessa kablar vidare likt vildrötterna i TV-serien "Jordskott" in i hela bilen och infiltrerade elsystemet... men här tar min kunskap eller snarare intresse för detta system slut. ICQ/ad

-Nej det går inte att ansluta någon USB-relaterad grej och återställa diverse felkoder, eftersom det inte finns några felkoder i detta system... ICQ/ae

Idag är nog mitt råd, klipp dessa kablar och skruva bort uttaget, det är väldigt fult, skär till en ny bit motorrumsisolering och kläm dit istället! ICQ/af

Tack för svaret haha, då fall någta pusselbitar på plats ICQ/ad
Nästan som i dagens bilar då haha,Svwerker ICQ/ab

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

10

På sidan 22-23 i broschyren från -73 kan man se det fantastiska systemet på bild ICQ/ab

https://dl.dropboxusercontent.com/u/581 … _1300S.pdf

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville