Som första åtgärd motormässigt var att göra nåt åt den totala avsaknaden av tomgång. Konstaterade ganska snabbt att det nog var lika bra med en grundlig rengöring av förgasaren då det var ungefär en tesked med sand/skit som låg på botten av flottörhuset. Lagom tills man plockat ner förgasaren i molekyler insåg jag att jag fått fel renoveringssats till förgasaren….
Efter nån dags fördröjning blev de så dags för ”renovering” av förgasaren, och den blev ju i alla fall ren och fin. Lyckades få till nån slags tomgång med lite justering, dock utan möjlighet att mäta varvtal så blev det knappast optimalt.
Nästa pilsner blev tändsystem ”total makeover”. Hade fått för mig att brytarlöst nog vore bra, för måttot är ju: mer tid på vägen och mindre i garaget. Så det blev nya tändstift, tändkablar, tändspole och så grand finale, brytarlöst tändsystem! Men det sket sig. Första motgången var att vakuumklockan saknade all form av just vakuum. Den läcker som ett såll vid själva slanganslutningen. Ställer man tändningen ”rätt” går den bra på låga varv och inte alls på högre varv. Så ny klocka fick beställas.
Nästa spektakel var att efter att ha tillbringat ca 30 minuter med att pilla dit gummitätningen till kablarna in i fördelaren, får jag ingenting att stämma när jag ska skruva fast den ”elektroniska tändmodulen”. På nåt vis har en av skruvarna som var monterade på fästplåten försvunnit. Tillbringar en god stund med att leta efter en 5mm lång skruv på världens ojämnaste asfaltsgaragegolv. Tillslut blir jag tvungen att riva bort fördelaren och skaka den upp och ner, och vad ramlar ut om inte skruvjäveln. Efter att ha svurit sina fulaste ord om amerikansk kvalitet, var det bara till att montera tillbaka allt i fördelaren som det var med gamla brytarspetsar och skit, och återigen invänta nya fungerande delar.
Har även passat på att byta lite slangar och annat krafs. En fråga: var sitter soppafiltret bäst, helst inte i motorutrymmet har jag hört? För just nu verkar det inte finnas nåt alls.
Bilder kommer....
typ1 1300/1600dp -72
typ1 1500/1600dp -70 (såld)
typ1 1500 -67 (såld)