1

En liten resumé.. min luftkylda karriär började för ganska precis ett år sen med en sämre begagnad 67:a enligt bild.

http://forumbilder.se/EB21V/img-0094.JPG

Men sen kom lite andra saker i mellan, som det så gärna gör när man har hus och familj. Så 67:an byttes mot pengar som byttes mot tapeter, färg och lister. Men så fort snön började tina bort kom suget efter nåt luftkylt igen, för luftkylt är ju ändå bäst. Varken fryser eller kokar…

Planen var ”inte nyare än 64”, ”inte se marken under sig genom golvet”, ”besiktigad och någorlunda fungerande”. Det första sket sig som ni förstår, men den kändes helt enkelt rätt och då fick det bli så.

Inledningsvis kommer det inte bli några avancerade övningar i den här projekttråden utan mest lite småpyssel. Jag har så att säga skiftnyckel mitt i handen och har bara sett en svets på bild, så förmaningar och tillrättavisningar tas mer än gärna emot.

Själva projektet i fråga är en 70:ans 1500 med 1600 AD motor i den ytterst manliga färgen diamantblå.

http://forumbilder.se/EB21V/img-0219.JPG

typ1 1300/1600dp -72
typ1 1500/1600dp -70 (såld)
typ1 1500 -67 (såld)

2

Jaha vad händer här då? Inte så värst mycket, men i väntans tider på diverse prylar kan man ju alltid unna bilen en liten invändig städning. (Det absolut första som hände var att fotstegen åkte av, durkplåt är inte riktigt min stil). Hur som helst, ut med allt och fram med dammsugaren. Funderade en stund på att riva ur ”asfaltsmattorna”, för jag har mina aningar hur det ser ut under. Men dom får vara kvar ett tag till, de verkade hela och någon hade ju lagt in en sida ur en dagstidning anno 1970 för att suga upp ev. fukt. Som synes på solskyddet blev det lite renare iallafall.

http://forumbilder.se/EB9LI/img-0266.JPG

http://forumbilder.se/EB9LI/img-0265.JPG

http://forumbilder.se/EB9LI/img-0277.JPG

typ1 1300/1600dp -72
typ1 1500 -67 (såld)

3

trevlig bil en sänkning så e den perfekt sen. den svarta va ju grym!

4

Man ska inte underskatta -68 -71.
Prisvärda med mycket beg/nya delar att tillgå.
Tycker du gör rätt genom att skaffa en ok bil med småfix.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

5

1300typ11971 skrev:

trevlig bil en sänkning så e den perfekt sen. den svarta va ju grym!

Sitter redan sänksatser i fram... Så man kan ju undra hur hög dom är original?! Men tanken är att komplettera med sänkspindlar i fram och typ ett yttre hack i bak. Men först får det nog bli lite nya däck, dom som sitter på ser fan äldre ut än bilen. Men jag har lite svårt att komma fram till nån vettig dimension. Tanken är är 145/65 fram och 185/65 bak så kanske man slipper korta framvagnen om man sänker mer? Frågan är om 185 funkar på 4,5 tums fälg? Vill minnas att jag hade dom dimensionerna på den förra.

Ja den svarta gör/gjorde sig bra på bild, dock var den halvdant garagelackad och endast utvändigt (vit original). Sen var det lite Fred Flinta varning då man såg marken genom golvet på sina ställen.

typ1 1300/1600dp -72
typ1 1500 -67 (såld)

6

EskiL 109 skrev:

Man ska inte underskatta -68 -71.
Prisvärda med mycket beg/nya delar att tillgå.
Tycker du gör rätt genom att skaffa en ok bil med småfix.

Ja tanken var ju som sagt nåt äldre, men allt har ju sina fördelar. Har suttit och glott en hel del på utländska forum och i tidningar där intresset är lite större för "late model" än i Sverige, och det går ju helt klart att få dom rätt fräna också. Sen är ju så klart ekonomin en del i det hela. Men vi får väl se vad det blir av den här blå, har redan en miljon tänkta projekt i huvudet så det kanske inte blir så billigt:) Men tanken är främst att tillbringa tid på vägen istället för garaget... iallafall så här första sommaren.

typ1 1300/1600dp -72
typ1 1500 -67 (såld)

7

Som första åtgärd motormässigt var att göra nåt åt den totala avsaknaden av tomgång. Konstaterade ganska snabbt att det nog var lika bra med en grundlig rengöring av förgasaren då det var ungefär en tesked med sand/skit som låg på botten av flottörhuset. Lagom tills man plockat ner förgasaren i molekyler insåg jag att jag fått fel renoveringssats till förgasaren….
Efter nån dags fördröjning blev de så dags för ”renovering” av förgasaren, och den blev ju i alla fall ren och fin. Lyckades få till nån slags tomgång med lite justering, dock utan möjlighet att mäta varvtal så blev det knappast optimalt.

Nästa pilsner blev tändsystem ”total makeover”. Hade fått för mig att brytarlöst nog vore bra, för måttot är ju: mer tid på vägen och mindre i garaget. Så det blev nya tändstift, tändkablar, tändspole och så grand finale, brytarlöst tändsystem! Men det sket sig. Första motgången var att vakuumklockan saknade all form av just vakuum. Den läcker som ett såll vid själva slanganslutningen. Ställer man tändningen ”rätt” går den bra på låga varv och inte alls på högre varv. Så ny klocka fick beställas.

Nästa spektakel var att efter att ha tillbringat ca 30 minuter med att pilla dit gummitätningen till kablarna in i fördelaren, får jag ingenting att stämma när jag ska skruva fast den ”elektroniska tändmodulen”. På nåt vis har en av skruvarna som var monterade på fästplåten försvunnit. Tillbringar en god stund med att leta efter en 5mm lång skruv på världens ojämnaste asfaltsgaragegolv. Tillslut blir jag tvungen att riva bort fördelaren och skaka den upp och ner, och vad ramlar ut om inte skruvjäveln. Efter att ha svurit sina fulaste ord om amerikansk kvalitet, var det bara till att montera tillbaka allt i fördelaren som det var med gamla brytarspetsar och skit, och återigen invänta nya fungerande delar.

Har även passat på att byta lite slangar och annat krafs. En fråga: var sitter soppafiltret bäst, helst inte i motorutrymmet har jag hört? För just nu verkar det inte finnas nåt alls.

Bilder kommer....

typ1 1300/1600dp -72
typ1 1500 -67 (såld)

8

Det finns olika idéer om filter placering men jag tycker under tanken, jag har fått ånglås flera ggr med den monterad efter pumpen ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Johan W skrev:

Det finns olika idéer om filter placering men jag tycker under tanken, jag har fått ånglås flera ggr med den monterad efter pumpen ICQ/ad

Under tanken har jag funderat på, men jag har av nån anledning fått för mig att trycket är för dåligt?! Annars är det ju vänster hjulhus (i bak) men det kanske sitter lite väl utsatt för väder och vind där?

typ1 1300/1600dp -72
typ1 1500 -67 (såld)

10

Drar man dän slangen kommer det ju massa soppa som garanterat fyller filtret och sen suger pumpen rätt bra och den sitter inte mer skyddad fram än vid v-lådan, jag tycker att det är lättare att kommer åt den under tanken iaf när man kör sänkt  Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage