1

Har en VW motor som är extremt trimmad, körd max 10 mil för ca 15 år sedan.
Har tyvärr förlorat all dokumentation om kamgrade etc. vid översvämmning i källaren men minns följande.
2.4 literscylindrar och var bromsad till 180hk, gick som en kanonkula men gick plötsligt inte rent längre och
jag fick då bilen i 50års present. Bytte allt i tändningsväg men icke, karossen började bli lite muggig och var ingenting
att spara så jag skodde ur motorn som hamnade på garagegolvet.
En dag skulle jag hämta nåt i garaget och trampade av misstag på ventilkåps spännet varvid kåpan rullade ut på golvet tillsammans
med en blåeloxerad avbruten vipparm. End of story.
Jag behöver hjälp med att antingen gå igenom motorn och ev trimma ner den, snällare kam och inte så hårda ventilfjädrar eller
byta den mot en nyrenoverad "snällare" motor, kommer ihåg att kvittot för 15 år sedan låg på 37000:- för motortrimmningen.
Skulle vilja ha en helst gul 1302:a från 1972 med en lite roligare motor än standard.
Motorn har legat i varmgarage alla dessa år och har som sagt rullat max 10 mil.

2

Det finns flera i landet som kan hjälpa dig men du behöver inte vara så hemlig om var du bor.  ICQ/ab

180 hk för 37 000 var väldigt billigt även för 15 år sedan så jag undrar hur bra grejer det sitter i den egentligen sen tycker inte jag att 180 hk ur 2,4 liter är så vansinnigt mycket. Låter som  en kul åkmotor tycvker jag.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Som sagt, tips om vem som lämpligen hjälper dig beror ju på var i detta avlånga land du bor.
Mitt tjat på admin här om att göra fältet "från" obligatoriskt när man skapar ett konto har fortfarande inte hörsammats  ICQ/ad

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4

Ingen hemlighet alls, Solna.
Kanske inte är så påläst om bubblor men tycker nog att 180hästar i en bubbla måste
räcka och bli över.

Luft kan inte frysa,
Luft kan inte koka,
Ingen vet hur gammal en Folkvagn kan bli.

5 Senaste redigerad av Peter S (2015-05-04 13:01:11)

Ring Hans Landelius i Södertälje. Han når du på 070-759 62 45.
Han är/har varit ute på VW-äventyr i Tyskland i helgen (Maikäfer treff), men borde ha hunnit hem.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!